Mikä orkidea kukkii marraskuussa 2011

minulla kukkii tavis perhonen,

minulla ei ole lisävalo perhosille, pitää nauttia niistä vähäisistä kukista mitä perhoset jaksavat kukkia pimeään aikaan.

tuon punertavan violetin tavis perhosen kukat olivat kesällä paljon punaisemmat, valkoista ei ollut noin paljon kuin nyt tuossa kuvassa. Valon määrä varmaan vaikuttaa värien määrään?

Kivipekalla oikein kukkailottelua… Siitä nauttii varsinkjin  näin pimeään aikaan.

Myöskin minun Zygoni odottaa kuljetusta kompostiin…

Kelta-okran perhonen on kaunis.

Kiitos nimistä nicolae. Sinulla näkyy olevan kuvasta päätellen nimiin erikoistunut apulainen, hih. Pistän purkkeihin uudet nimet.

Meillä kukkii nyt tämä pikkuinen dendro, toista kertaa jo tälle vuodelle. Kasvatti kesän aikana uuden puikon ja rupesi siitä heti kukkavanaa pukkaamaan. Nyt lähes kaikki nuput ovat jo auki. Olen ylpeä pienokaisestani

Tavisperhonen napsautti ekan nuppunsa auki. Tämä oleilee pohjoisikkunalla ja kasvaa sekä kukkii siinä ilman mitään lisävaloviritelmiä. Kiitollinen rehu siis

Aikoinaan joulukukaksi saatu perhonen varmistaa että kukkii taas jouluna niinkuin muinakin vuosina.

Pari vuotta sitten tallinnan retkeltä ohikukkineena ostettu katleija kukki aurinkoisena. Jokainen bulbi tekee neljä kukkaa.

Toine aurinkoinen kukka. Montinera Don Herman, Tälläkin on uusi nimi Epicatanthe Don Herman. Voi olla muuttunut senkin jälkeen.

Hienoja kukkakuvia kaikilla. Kiva nähdä mummin Don Herman. Sellaista olen odotellut kukkivaksi jo pari kk. Kannattaa kyllä odotella.

Olen malttanut odottaa muutaman päivän ennen tämän kuvaamista, jotta kukkien väri olisi lopullinen. Ehkä tästä vielä hiukan tummenevat. Vanda Rothschildiana (V. coerulea x V. sanderiana), Schwerteriltä noin vuosi sitten, aika kompaktin kokoinen, kukkien kehälehdet paksut ja samettiset, mikä ei valitettavasti toistu kuvassa.

Ancon Red Magic hohtaa edelleen voimissaan.

Samoin pieni Sophronitis cernua

Bulbophyllum flabellum-veneris, entinen B. lepidum, on jo huomattavasti hillitympi.

Psychopsis Kalihin seuraava kukka kurkottelee perhosorkidean lehtien välistä valoa kohti.

En malttanut olla kuvaamatta uudelleen Guarianthe bowringianaa, kun oli sen verran kirkas päivä. Ensi kesänä taidan sen kuitenkin siirtää kuistille, jotta kukat saavat viileinä öinä tummemman värin.

Sain viime viikolla kolme uutta hoitolasta, jotka joutuivat pakoon putkiremonttia. "Näistä yksi on kymmenvuotias ja aika iso, toinen on sen keiki ja kolmannella on riippuvat kukintovarret", kertoi näiden kasvien tuoja, kun asiasta sovittiin.
Aivan!

Mulla yleensä on hyvä mielikuvitus, mutta nyt se ei ihan riittänyt :slight_smile:
Kukat ovat suuret ja oikeasti tosi kauniit, pirteät mutta hillityt. Kukintovarret ovat sormen paksuiset, samoin juuret…

Ja tässä on sen pieni keiki :slight_smile: