Mikä orkidea kukkii marraskuussa 2011

Ostin tämän dendrobiumin vuosi sitten isänpäivän aattona alennuslaatikosta. Olen kohdellut sitä vähän kuin spitaalista vanhojen lehtien läiskikkyyden takia, mutta ei se enää niin kovin ruma ole, vai mitä? Tämä on sen ensimmäinen uudelleenkukinta, ja se teki saman tien neljä kukkavanaa. Olkoon nyt isänpäiväkukka kaikille isille, jotka sattuvat tällä palstalla seikkailemaan.

hYVIN OLET ONNISTUNUT KASVATUKSESSA

Hyvin olet onnistunut kasvatuksessa. Kaunis kukka.

Tosi nätti!

Täällä on niin upeita kukkia, ettei näitä tavallisia,helposti kukitettavia kukaan ihaile. Laitan kumminkin kuvan tämän päivän tilanteesta. Kaikissa tällä pöydällä olevissa perhosissa on nuput:)

Vandat ovat kukkineet jo seitsemättä viikkoa ja ihme kumma, kun näyttävät vieläkin näin fresheiltä ja hyväkuntoisilta. Olikohan lämmin ja aurinkoinen kesä avain tähän?

Minulla kukkii juuri samanlainen Dendro kuin Teenjuojalla. Kukassa ovat myös neljä “perhosta”, kaksi valkoista Denrobium Nobilea ja yksi tummanpunainen Miltonia. Ei ole vaan tullut taas kuvattua niitä. On ne kivoja näin marraskuun harmaudessa.

Siis mulla on olemassa tuollainen samanlainen dendro mitkä näemmä tällä hetkellä kukkii monella… mun ei vain kuki, höh. Uusia versoja on pykännyt ja keikejä kanssa, mutta ei nupun nuppua näkyvissä. Masennus.

Sen sijaan kaikki perhoset tekee kukkavanaa, joten jouluksi on odotettavissa paljon värikkäitä kukkia. :slight_smile:

Halle ei kuki mulalkaan. Eilen sainkin ohjeita dendrojen kukittamiseen. Pidä selkeä kuiva kausi ennen kukintaa, syksyllä lyhyempi, keväällä jopa kaksi kuukautta, sitten pitäis kukkanuppuja tulla. Lannoitus kastelukaudella säännöllisesti.

Ei minun dendrobiumini ainakaan ole mitään kuivaa kautta saanut, lannoitusta tosin en ole tainnut antaa vähään aikaan. Tyypillistä tällaisille bigibbum/phalaeananthe-tyypin dendrobiumristeymiille lienee se, että uudet puikot valmistuvat syksyyn mennessä ja kukinta tulee heti perään. Perhosorkideoihin verrattuna ne tarvitsevat enemmän valoa ja selvemmän kuivumisen kastelujen välissä ainakin kasvukauden ulkopuolella. Kannattaa tarkistaa juuret, jos kasvi ei voi hyvin. Dendrobiumeja on luonnossa yli tuhat lajia ja risteymät päälle, joten kaikkia ei hoideta samalla tavalla. Esim. Amerikan orkideayhdistyksen sivuilla on suppea kuvaus näiden markettikasvien hoidosta (ja paljon muutakin mielenkiintoista). Epäilen vahvasti, että jos tuollaisen jättää tykkänään kastelematta kahdeksi kuukaudeksi, jäljelle jää vain kuiva ranka. Luonnonlajit ovat sitten erikseen, mutta kuivan kauden vaativia dendrobiumeja ei kai yleensä kasvateta huoneenlämmössä.

Peesailen Teenjuojaa. Minullakin on muutama tuontyyppinen dendro ja siinä ne menee ilman sen kummempia lepokausia, kuivia kausia tms. Kukinta tulee aina syksyllä uuden verson valmistuessa. Minä lannoitan ihan ympäri vuoden, mutta käyttämäni lannoite sallii sen.

Tosin alussa liikakastelin yhden tämäntyyppisen dendron lähestulkoon hengiltä, jolloin se ei kyllä kukkinut kun juuret olivat niin huonossa kunnossa

Makealta tuoksuva minikatleija on availlut taas kukkiaan. Tuoksu tuntuu keskellä päivää voimakkaimmillaan. Orkidea on ollut minulla jo neljättä vuotta.

Hexisea bidentata

Hexisea bidentata. Minikokoinen lattarikaunotar.

Melkein toivoisi, että orkideajussi joutuisi jonain päivänä jakamaan tuon katleijansa ja että siitä jäisi jotain yli…

Colmanara Massai Red`llä oli neljä kukkavanaa. Viimeisen kukinnon kukkien värit ovat kuin ostettaessa Tallinnasta tummat, lilahtavanpunaiset. Muut olivat ruskeanpunaisia ja vaaleampia. Olisko kastelun vähyys syynä?

Vanda Bernice Miller

Vascostylis Thai Sky on kauniin sininen, mutta auringonvalo voi näyttää kukat lilahtavanpunaisina

Olisko tämä nykyään Oncidese ???

Zygopetalum on saanut lehtensä laikkuisiksi. Kukki kuitenkin ja sillä oli yksi uusi verso. Pistin kasviparan kuitenkin kompostoitumaan.

Oncidese Sweet Sugar

Rhy. gigantea red on ostettu nuppuisena näyttelystä, mutta en malta olla näyttämättä sitä tässä.

Kivipekan Stirbic on tätänykyä Oncostele (aiemmin Odontioda) ja entinen Oncidium Sweet Sugar on nykyisin vastaavasti Oncidesa.
Minusta tuo yksi ei ole Colmanara Massai Red vaan ehkä enemmänkin Bratonia Royal Robe, joka tunnetaan paremmin vanhalla nimellään Miltassia Royal Robe.
Mutta enpä minä näistä mitään tiedä, kunhan poikkesin ja pisti tuo silmään.

Rhy. gigantea red on ihastuttava. Kyllä sitä sopii esitellä.

Hienoja kukintoja taasen! Mun zygoille kävi myös loppu viimein juurikin noin - kompostiin päätyivät.

…jotenkin terapeuttista lukea, että taitavammatkin kasvattajat käyttävät orkideoja kompostin täytteenä…kuten siis minäkin