Rhynchovola Jimminey Cricket, sellaiseksi siis jälkikäteen itse määrittelemäni nimetön kasvi, kukkii komeasti 8 kukalla… Yksi kukinnoista oli muita lyhytikäisempi, vaikka kaikki nuput avautuivat lähes samanaikaisesti. Tämänkin laitan niiden omenoiden syyksi, vaikka olivatkin muuten hyvän makuisia.
Rhyncattleanthe Burana Beauty kukki jo edellisessä kuussa, mutta tulkon se vielä tähän jonon jatkoksi. Alkaa olla iso kasvi, mutta kukkii vain yksittäisistä versoista. Muuten terve, mutta kukkivan verson lehdet koppasivat ilmasta mustamädän. Ei kovin edustava kukinta.
Onpas melkoinen puska!
Sainpas jonkun muunkin kukkimaan kuin vaan perhosia. Tässä Oncidium Twinkle ‘‘chian-tzy flamingo’’, kahdella kukkavanalla.
Olen niin iloinen että tämä osoittautui näin helpoksi kasviksi. Tuoksu on aivan ihana, voisi sanoa makea karkki.
Sitten vielä kukkii viime jouluksi ostamani ludisia, yhdellä kukkatertulla.
Huonojuurinen kambria väänsi kukkavanan.
Laelia anceps x Cattlianthe Molly Tyler oli tehnyt minulle tällaisen kotiinpaluutervehdyksen. Kukka oli päivällä kunnolla auki, nyt supummassa, toivottavasti ei kuitenkaan vielä kuihdu vaan on vain vuorokaudenaikaan liittyvää vaihtelua. Käytin sen päivällä kylpyhuoneessa kasteltavana - ei saisi niin herkkä olla että siitä pahastuu. Mutta nyt selvisi millainen kasvi tämä on: ei tunnu vaativan tolkuttomasti valoa kukkiakseen, kukkavana ei ole kuin reilut 10 cm pitkä eikä siinä ole tahmeutta, joka estäisi kukkaa aukeamasta. Jospa seuraavalla kerralla olisi useampi kukka.
Onnittelut Teenjuoja. Minun Molly Tyler kasvattaa vain uutta versoa.ON noin parisenttinen ja toinen on 10 senttiä.Mitä teen väärin, Olen pitänyt päivällä lämpömatolla ja vähän kastellut. Ja valoa on saanut kasvilampusta. Osaako joku neuvoa , mitä teen tästä lähtien.
Voe mahoton ku oon ilonen ku näin aloittelija orkidea harrastajana( perhosorkideat kyllä jo menestyy)sain tämän kukkimaan.
Tämä on Tainan gold "canary" tai ainakin nimilapussa lukee näin.
Rossioglossum… varmaankin Rawdon Jester, en ole ihan varma. Hyvän bulbin kesällä teki, mutta lehdet ovat ruttuiset. Kuivuudesta ei kärsinyt, mutta ruttulehdet tuli. Ja nyt aivan mahtava kukinta.
Ja tässä joku halpis-Cattleya. Älyttömän paksut bulbipötkylät ja kukkia tungokseksi asti. Eivät asetu nätisti, ei luonnollisen näköinen. Selvä ihmisen tekele. Mutta tuoksuu oikein hyvälle.
Vähän julmalta saattaa tuntua, mutta voisihan katleijasta harventaa nuppuja, että jäljelle jääville olisi tilaa avautua kauniisti.
Viherharrastaja: en osaa sanoa mikä voi olla väärin, mutta mielestäni tuo kasvi ei kaipaa lämpömattoa, ellei paikka ole tosi kylmä. Toinen emoista, Laelia anceps, kestää jopa pakkasta. Kerran vuodessa kukkiva katleija tarvitsee ainakin periaatteessa lepokauden, jolloin sen ei kuuluisi kasvaa. Kannattaa odotella kärsivällisesti, kyllä se jonain päivänä palkitsee kukin.
Cattleyan nuppujen karsinta kävi kyllä mielessä, mutta jäi tekemättä.
Tässä sitten vain yhden kukan loistoa. Laelia gouldiana on kyllä upea. Tuoksuakin on jonkinlaista.
Psychopsis Mariposa on kukkinut viikon verran, ostin sen Taivanilaisilta näyttelyssä.
tosi kaunis! suorastaan ihana…
Näyttelystä Kargen puodista ostettu paph. Rosy Dawn. Aloitti jo viime kuussa ja jatkaa yhä.
R. Rawdon Jesterin lehtiä ovat minulla rypistäneet kilpikirvat.
Ratu, Vähän hieno kukka, katon vähän silleen ‘‘valkonen insigne’’ katoin aluks ett toi on Paph. Insigne
Nimettömänä ostettu. Oisko Colmanara wildcat?
P Rosy Dawnin sukupuussa on moninkertaisesti P. insigneä. Koko sukupuu löytyy Soyn lehdestä no 4-5 / 2006.
Kukka on hemaiseva.
Tiipap ylpeänä esittää ainoan miltoniansukuisen rehun, jonka on saanut viihtymään ja kasvamaan jo reilut kaksi vuotta:
Miltassia Royal Robe "Diplomat" lähettää terveisiä florindalle Tämä on tuolloin saatujen takabulbien ensikukinta Yleensä kun tapan kaikki tällaiset kasvit jo katseellani…
Ja sitten luottokukkijani, 4,5v sitten saamani oikein syvänpunainen perhosorkidea, joka nytkin kasvattelee neljää kukkavanaa. Tämä on se, joka on kukkinut taukoamatta ostosta lähtien. Tosin nyt oli parin kuukauden tauko, kun pojat katkaisivat kukinta-aikeet jalkapallopelin tiimellyksessä ja kasvikselta meni aikaa kasvattaa uudet vanat.
Jenmanil coerulea x C intermadia aquinii kukkii ekan kerran kahdella kukalla. Sai sitä odottaakkin 6 vuotta
Ihana!