Mikä orkidea kukkii nyt joulukuussa

Olen näköjään huonosti hoitanut hommani, kun en edes kuukauden vaihtumista huomannut. Sad

Avaan siis vähän jälkijunassa palstan ja siirrän viestejä tuolta marraskuupalstalta tänne. Cool

Eilen illalla kuvailin vielä tuota isokukkaista nimetöntä Paphia, jonka kukka alkaa nyt olla täysin avautunut ja väritkin ovat vähän vielä voimistuneet, joten laitanpa siitä kuvan tännekin. Very Happy

Mukava katsella noita hienoja kukintoja. Toivottavasti minäkin pääsen lähettämään perhoseni kuvan joulun tienoilla. Kasvatellaan vasta kukintovartta.

Raakki, pitäisikö sinun avata oma palsta joulukuulle?

Kiitos huomautuksesta - enpä ollenkaan huomannut kuukauden vaihtumista! Embarassed

Kolme vuotta sitten olen tämän kukan hankkinut ja nyt vasta ensimmäinen oma kukitus. Kukka on koko ajan vaan kasvanut uutta versoa ja pituutta - ollen nyt jo lähes metrin korkuinen. Very Happy

Juhlavan näköinen.

Raakki se on ollut varmaan liian hyvässä hoidossa kun on niin pitkä.

Paphiassa on ihania pieniä yksityiskohtia - kaunis. Hyvällä hoidolla tulee pituutta mutta myös kauniita kukkia. kasvava kasvi

Kyllä tuo kukka on tainnut ennemminkin olla huonossa hoidossa, eli liian vähän saanut valoa. Nyt kun olen laitellut lisävaloja, niin useampikin Dendro on kukkia syksyn mittaan tehnyt. Very Happy

Ei tämä kukka kokonaisuutena kovin kaunis ole, mutta täytyy katsella vaan kukkia lähempää. Wink

Kuvasta näkyy, että tämä pisin varsi on kaksi kertaa niin pitkä, kuin muut vanhemmat varret. Shocked

Tavis perhonen..

Kummipojan ulkomaantuliainen, joku dendro, versot 20-25cm, kukkavana liki 50 cm, on avannut kaksi ensimmäistä nuppua, jäljellä vielä 18 laskelmieni mukaan. Väri ei kyllä pääse salamalla oikeuksiinsa, todella tumma. Eli aikoihin on eletty, minulla kukkii dendro. Tämä sai kesällä ulkona kylmää ja ajattelin, että kuolee koko kasvi - vajaakasvuinen uusi verso mätäni.

Näistä olen tykännyt kovasti. Miltonia Honolulu ilmeisesti.

Riittahelena1 , onpa upean värinen Dendro.sydän

Jos se joskus tekee keikejä, muista minua. kieli ulkoa

Riittahelena1, aivan mahtavat värit kukilla. Minäkin haluan tuollaisen tumman dentron. Joten jos joskus keikejä vaikka kummastakin niin olen valmis korvaamaan vaivasi. UPEAT!

Tuo dendro ei näytä siltä, että siitä mitään saisi vähään aikaan, mutta miltoniaa voisi mahdollisesti keväällä olla paloina, jos raaskin yhden purkin hajottaa, nyt ne näyttävät ihan hyviltä. Ihana pieni tuoksu tuossa kukassa on.

Riittahelena1, laitoin yv:tä.

Kyllä nämä tavisperhosetkin on ihan mukavia kukkia tähän aikaan. Tässä kukassa on nyt neljä vanhaa vanaa, joista toiseenkin on tulossa uusi haara ja siinä näkyy jo nuppujakin. Lisäksi kukka on kasvatellut kokonaan uudenkin vanan, jossa on jo puolisen tusinaa nuppuakin näkyvissä. Very Happy

Ja tämä Doritaenopsis Purple Gem jatkaa kukintaansa mukavasti, pari vanhinta kukkaa on kuihtunut, mutta uusia nuppuja on koko ajan kasvanut lisää. Very Happy

Minun orkideani pitävät kaikki nyt talvilepoa.