Sukutauluton venuksenkenkä aloitti kukkimisen. Aukeava nuppu näyttää minusta siltä kuin jokin möhömahainen olento syntyisi karvaiset jalat edellä. Tämä tekee 3-4 kukkaa, jotka kehittyvät yksi kerrallaan, ovat jonkin aikaa kaikki auki ja sitten putoavat yksitellen ikäjärjestyksessä. Kukin kukka kestää reilun kuukauden.
Tässä minun Haraella odorata joka kukkii taas.Se ei kasva kaapissa vaan keittiön itäisessä ikkunassa.
Tämä ihana Coelogyne speciosa salmonicolor, M. Åkessonilta hankittu, on taas kukkinut heinä-elokuussa kolmella kukkavanalla.Tässä viimeinen kukka tältä kerralta.
Ihana tuo Ruukkutarhurin dendro!
Tämän haluan vielä panna näytille tänään, ihana pieni Oncidium Twinkle alba, joka melkein menehtyi viime talvella…lehdissähän näkee vielä "arpia".Jotenkin se vaan jaksoi kasvattaa kukkavanaa
Lidlistä joulukuussa 2009 ostettu Dendrobium Phalaenopsis avasi ekan kukkansa:
Elokuun puolella esittelemäni kuiva risu on nyt tässä: Bulbophyllum Elizabeth Ann (Cirrhopetalum longissimum x Bulbophyllum rothschildianum). Kukkien pituus tällä hetkellä noin 20 cm, venyvät siitä varmaan vielä vähän. Osa bändin porukasta vetelee vielä sikeitä lippa silmillä
Se on hieno . Miten ihmeessä saisin omani kukkimaan? Se on ollut ulkona kesän ja nyt sillä on vakiopaikkansa keittiössä phalien seurassa. Joka vuosi se on tehnyt kovasti uusia bulbeja, mutta kukkia ei vaan ole osannut tehdä. Nytkin yhden bulbin tyvessä näkyy pieni vihreä piippa, mikä on aiemmin osoittautunut vain uuden bulbin aihioksi.
Tässä syy, miksi en tunnistanut Olivian kuivaa risukasaa vaan ajattelin sen olevan joku "Olivian omituisista" .
Tiipapin Dendrolla on ihana väri!
Tämä Calanthe Masuco on kukkinut jo pari viikkoa.Ostin sen eBayilta pari kesää sitten mutta vasta nyt me ollaan löydetty "yhteinen sävel".Ei kuitenkaan hankala,olen varmaan yrittänyt liikaa kaikkea ,tykkää varjosta ja kasvaa paremmin rahkasammaleessa kun kaarnassa, ainakin mun luona…
Tämän kukintaa olen odottanut ja nyt se vihdoinkin tapahtui. Clowesia russeliana tuoksuu miedosti Vicksin nuhasalvalle, mentolia ja sitruunaa
apua miten hieno tuo russeliaana on:)
Kukkain muoto ja väritys aivan erinlainen kuin millään mitä minulla nyt löytyy:) Pitääpi pistää nimi mieleen ja sitten joskus tilata kun vastaan tuleepi:)
Tosi hieno! Eleettömän vaikuttava väritys.
Olen viime aikoina etsiskellyt löytyisikö joistain Clowesioita ostettavaksi, mutta ei ainakaan vielä ole tärpännyt - paitsi eBaystä, jossa hinnat kuitenkin nousevat minulle liian korkeiksi.
Tämä ehti jo yhden kukan kukkia elokuussa ja nyt kaksi kukkaa on auki. keväällä perhonen teki mutkavarren
ja nyt tämäkin pani kukkavartensa melkein solmuun.
Ihana tuo Sofin Beallara ! Voiko se olla Beallara Peggy Ruth Carpenter "Morning Joy" ?Mina olen valitettavasti hyvä tappamaan juuri tota sorttia.
Tässä vähän taviksia, phalleja. Uskollisia kukkimaan kun niitä rupee tuntemaan.
Tän valkoisen sain kukkivana kesällä ystävältä joka omasta mielestään pelasti phallin äitinsä hajamielisestä
hoidosta…
Carmelita kyllä se on juuri tuo Baellara jonka mainitsit. Minulla se on kukkinut useamman kerran. Nyt se on ollut parvekkeella ja tuo on nyt loppukesästä toinen kukkavarsi. Se ei vaan oikaissut tuota vartta vaan se on ihme mutkalla. Kyllä sillä varrella mittaa olisi jos se olisi suora. Se muuten tuoksuu hyvälle, mutta vaan iltapäivällä pari tuntia, sitten tuoksu hukkuu ja palaa taas suraavana päivänä.
Phaius tankervilleae teki kesän päätteeksi kukat, joissa on miellyttävä tuoksu. Muuten sen kauneus alkaa olla jo ehtoopuolella. Laji taitaa olla enempi rikkakasvi lämpimimmillä seuduilla. Luin, että kukkavarresta saa juurrutettua taimia kunhan sen hautaa lämpimään ja kosteaan hiekkaan muutamaksi kuukaudeksi. Täytyypä kokeilla.
Siinä se sitten on-hieno rikkakasviksi. Uteliaisuuttani kysyn, että miten aiot toteuttaa lämpimän ja kostean hiekan näin talvea vasten?
Enköhän minä heitä sen kukkakepin lasikkoon sammaleen päälle. Se ainakin tehosi Thuniaan - joka tosin nyt syksyn kosteudessa kasvattelee poikasia edellisvuotisiin varsiinsa ilman mitään erityistoimenpiteitä. Ajattelin tuoda yhden purkin basaariin myyntiin.
Sellaisia rikkakasveja saisi kasvaa vapaasti minun puutarhassa!Onnea jurruttamis yritykseen!
Pelkäsin, että tämä olisi kukkinut muutaman päivän reissussa oloni aikana, mutta on onneksi vielä freesi. Tullut aikoinaan Rittershausenien taylor-made-valikoimassa, en varmaan muuten olisi tätä kaunokaista hoksannutkaan ostaa
Maxillaria hematoglossa, maksoittuneen veren värinen kieli, nimensä mukaisesti. Tosin nyt kun tsekkasin nimen se onkin uudistunut: Camaridium cucullatum. Tässä vielä koko kasvi.
Aerangis mooreana kasvatteli kukkavartta jo kesäleirille mennessä, mutta vasta nyt ovat kukat avautuneet.
Kasvaa Madagaskarilla sekä Komorien saarilla. Tullut aikoinaan Schwerteriltä aika pienenä.