Mikä orkidea kukkii tammikuussa 2009

Nyt kun aurinko paistaa matalalta ja puut ovat lehdettömiä, niin orkideatkin saavat välillä vähän auringosta nautiskella keskellä talvea. Ei nuo kukat kovin hyvin erotu tällaisesta kuvasta, mutta näkyy siinä kuitenkin joitakin kukassakin olevia. Very Happy

Hetken aikaa auringon säteet ylsivät jopa takaseinän vitriiniin saakka.

oho Nyt alan ymmärtää, miten niitä orkideoita kuuluu kasvattaa. Mun yksi itäikkunalautani on aivan liian pieni tila, hm. silmän isku

On siinä orkidea tyttärineen tai poikineen. Vautsi!

Raakki, montakos orkideaa teillä on?

Tämä tuntematon orkidea avasi emsimmäisen kukkansa uuden vuoden kunniaksi

Voi hitsi että on hieno tuo Raakin systeemi, olen todella kade…

En minäkään nyt niin hirveän hyvin noita osaa hoitaa, mutta koko ajan yritän oppia lisää kokeneemmilta kasvattajilta ja erityisesti mummi on minulle paljon antanut vinkkejä ja hoito-ohjeita, kun kuljemme yhdessä Kinaporin kokouksissa. Lisäksi olen ostanut ison kasan vanhoja ORKIDEA -lehtiä ja lueskelen niitä ja siellä on paljon hyviä kertomuksia orkideoiden hoitamisesta.

Suurimman osan kukistani olen hankkinut ohikukkineina poistopöydiltä ja uudelleen kukittaminen on joillakin vienyt parikin vuotta, mutta nyt on paljon kukkavanoja kasvussa joten pikkuhiljaa noiden kanssa alkaa pärjäilemään. Onhan niistä osa joutunut kompostiinkin, kun ovat olleet jo vähän liian surkeassa kunnossa ja kyllähän sitä on itsekin tullut töppäiltyä joskus noiden kanssa. En ole koskaan laskenut noiden määrää, koska luulen, että harmittaisi sitten vaan jos kirjaa pitäisi ja niitä kuitenkin aina välillä siirtyy orkideoiden taivaaseenkin. Cool

Raakin ilotulitus on upea - sopii näin vuoden avaukseen loistavasti!

Eikä noita ihanuuksia mikään poropeukalo ole hoidellut, pois turha vaatimattomuus, sillä opit ovat kyllä jo hallussa...

Jatkanpa samaa minilinjaa kuin Bulbo tuossa pari ruutua aiemmin. Tässä keväällä yhteistilauksessa tullut Ornithocephalus gladiatus. Kasvi on köytetty paikoilleen ohuella siimalla, mikä antaa jonkinlaista mittakaavaa. Kukkavarsi alkoi kasvunsa jo marraskuun alkupuolella, nyt vasta ensimmäiset kukat avautumassa. On kotoisin trooppisen Amerikan alueelta, kosteista ja varjoisista oloista.

Goodaleara Eurostar yrittää kukkia, mutta sille on käynyt taas hassusti... Sad

...kun lehtien välistä nouseva kukkavarsi tarttuu kiinni lehtiin ja kasvaa mutkalle. Evil or Very Mad

Pitäisi aina muistaa seurata tarkemmin noita ja vähän auttaa levittämällä lehtiä, jotta kukkavarsi pääsisi kasvamaan täyteen mittaansa. Cool

Komiat on Raakin rivistöt ykkös sivulla.

Olivian Ornithocephalus gladiatus on eritysen kiehtova lehdistöltään kuin pystyyn noussut krapu sakset ojossa.

Hyvää Uutta Vuotta !

Tässä on minun iloni aihe. Kasvi on hankittu Coelogyne cristata nimellä yhdistyksen kautta v. 2007. Se kasvaa pohjoisikkunalaudalla.Tulossa on toinenkin kukkavana ...

Voi kuinka ihana ! Etelka eikös sinullakin ole se P. malipoense. Miulla se on ihan hämäläistapainen. Nuppua kasvattaa vaan syksystä asti, taitaa olla valmis ensi kesänä.

Veronica, heipa! Minulla ei ole tuo mainitsemasi kasvi,en tiedä kenen se on. Terkut Espoosta

Talvella jotenkin kaipaisi värikkäämpiä kukkia, mutta monet orkideatkin vaan ovat valkoisia, kuten tämä Paphiopedilum Deperle, joka nyt avasi kukkansa "nenä" vähän rutussa ja kaksi nuppua on vielä kasvamassa. Rolling Eyes

Tälläinen Phale aloitti.. Kukkavalo hiukkasen värjää kuvaa

Tällainen Phale kukkii nyt. On ollut yleensä kiitollinen kukkija, kukkii pitkään ja tekee lisääkin kukkia.

Minulla on vähän erilainen venuksenkenkä kuin Raakilla, nimestä ei ole tietoa, kun on poistopöydältä ostettu, mutta jo toista kertaa kukkii minulla ja nytkin on tehnyt monta kukkaa ja edelleen on nuppu tulossa. On Raakilla mahtavat orkideaviljelmät! Ei taviskasvattaja voi kuin ihmetellä, kun on vain pieni nurkkaus kukille tilaa.