Mikä orkidea kukkii tammikuussa 2009

HelVi, venuksenkenkäsi on risteymä nimeltä 'Pinocchio'. Niitä on kahta peruslinjaa, keltainen ja punertava. Aivan viime aikoina kauppoihin tulleet ovat jotenkin pyöreäposkisempia ja karvaisempia, eli sitä on risteytetty kantavanhempiensa hieman erilaisilla variaatioilla. Risteymä on nimittäin helppo ja nopea kasvatettava, joten se on kaupallisesti edullinen.

'Pinocchio' on kiitollinen kukkija. Omani on jostain vuodelta 2002, nykyisessä kukintovarressa on 22. kukka vuorossa ja lisää tulossa. Edellinen kukkavarsi hiipui jossain 18. kukan kohdalla. Uusi lehtiruusuke on jo kookas, mutta odottaa ilmeisesti kiltisti kukintavuoroaan.

Hyvän poiston olet bongannut!

Olen kuvitellut, että tämmönen roosa on Pinocchio. Ostin sen toukokuussa 2006 oikein saksalaiselta puutarhalta ja se kukki jouluun, mutta sen jälkeen on tehnyt tosi laiskasti uusia ruusukkeita eikä ole kukkinut uudestaan. Viime keväänä laitoin tälle ja tuolle vaalealle kalkkia, mutta vaalea vaan rupesi kukkimaan. (Tämä ei siis kuki tammikuussa, on vain esimerkkinä)

Ludisia kukassa.

HelVi, ovatpa saaneet lyhyisiin varsiin kukinnan aikaiseksi. Kertoisitko tuosta nimilapusta kasvin koko nimen.

Taidanpa ottaa mallia ja heittää posliinit pois vitriinistä ja laittaa kukkia tilalle on muuten komeita kukkia Raakilla ja teillä muillakin minulla ei nyt juuri mikään kukin mitä nyt viimeisiä kukkia on parissa perhosessa auki

Kaunis on tuo Ludisia, tykkäjään kovasti

Joo - aika yksitotista katseltavaahan ne posliinit ovat, kukkia vaan tilalle! Wink

No, leikki sikseen - eikä nuo kaikki minunkaan kukkani ihan näyttelykappaleita ole. Mutta kun kuvaa sopivasti joko tarpeeksi kaukaa tai sitten ihan läheltä, niin ei pienet kauneusvirheet pääse näkymään. Very Happy

aivan ihana tuo helVin paphiopedilum!! mie en enään kyllä raaski niihin sijoittaa centtiäkään. tuokin hybridi mikä on niin heiluu vaikka olen sen kepeillä tukenut… yksijuurinen kuin on… ja sivuverso kyllä vieressä mutta ei ole yhtään kasvanut :confused:

Vastaus Olivian kysymykseen: Paphiopedilum liemianum

Kasvi on J.Kargen puutarhasta Saksasta itse ostettu; matkalla käytiin siellä katsomassa.

Olin juuri kirjoittamssa kysymystä HelVille, kun vastaus jo tulikin. Kaivelin muistin sopukoista Paphiopedilum liemianumin kuvia ja löytyipä niitä netistäkin mm. seuraavista osoitteista: http://www.orchidspecies.com/paphiemianum.htm, http://www.paphs.net/media/Paphs/liemianum.htm.

Minulla on parhaillaan kukassa paphi, jonka olen uskonut olevan vaaleanpunainen Pinocchio, vaikka olenkin ostanut sen ilman nimeä, eikä se näytä ihan samalta kuin HelVin kukka. Oman kasvini kukkavana on paljon pitempi ja kasvin lehdet ovat lievästi laikulliset ja vähän harmahtavat. Onkohan tämä varmasti Pinocchio?

Sen olin siinä näkevinänikin ;)

Kyseessä ei siis ole Pinocchio-risteymä, vaan aito luonnonlaji. (Pinocchio on P. glaucophyllum x P. primulinum).

Yhtä pitkää kukintaa ei siis ole odotettavissa, vaikka viehko onkin. Koopowitz kehuu kyseistä P. liemianumia kirjassaan huomattavasti kauniimmaksi kuin sitä läheisesti muistuttavaa Pinocchion toista vanhempaa P. glaucophyllumia.

Kalkin lisäyksen tarpeellisuudesta ollaan kahta mieltä, enkä juuri näiden lajien kohdalla löydä tietoa, joka tukisi kalkin lisäyksen tarvetta.

Hanhikki, on Pinocchio. Nykyisin kaupoissa olevissa risteymissä on hiukan keskinäisiä eroja, mutta ne kuitenkin lasketaan kaikki "aidoiksi".

Kiitollinen ja ihana kukkija!

Voi, miten mukavaa. Kiitos tunnistuksesta, Olivia. Ostin kuvassa olevan kasvin lokakuussa ja nyt on meneillään kolmas kukka. Kasvi on todella kaikin puolin sympaattinen, myös lehdet ovat kauniit. Toivottavasti osaan hoitaa sitä kunnolla.

Tällainen uninen hauskimus juuri avautumassa lehtikattonsa alla. On Haraella retrocalla (syn. H. odorata), joka on pitkään etsinyt kaapissa omaa paikkaansa. Se tuli runsas vuosi sitten pikkuiselle kaarnanpalalle kiinnitettynä, ilman mitään pehmusteita. Kolme kukkaa kuivui ja kasvi kävi koputtelemassa jo tuonpuoleisen porteilla ennen kuin älysin kietoa sen rahkasammaleeseen ja - ennen kaikkea - pudottaa huomattavasti hämärämpään paikkaan. Miniatyyri on kotoisin Taiwanista, kukan koko noin 2 cm.

onpas viehättävän näköinen…

Terveiset täältä Lahdestakin-pitkästä aikaa näin kukkimisten merkeissä. Paphit ovat oikein innostuneet näyttämään kukintataitojaan. Näiden lisäksi nuppuja on tulollaan ainakin kolmeen paphiin.

Kookas triplakromosominen P.leeanum-tyyppi. kuvan värit ovat oikeastaan liian punertavat.

P.malipoense, joka alkoi vääntämään nuppuaan jo kesällä. kukkavana on todella pitkä-ainakin 70-senttinen.

Tämä p.maudiaen kukka on jo kolmas. Kukinta alkoi ensimmäisellä hieman epämuodostuneella kukalla jo kesällä.

Ja sitten suloinen P.pinochhio. Tämä on jo 12.kukka samaan vanaan.

Sain kesällä 2008 riittahelena1 Oncidiumin jakopalan, se on nyt tämän näköinen

Ahaa, Törnrosallahan se malipoense olikin. Kiva nähdä kukkivana, varmaan aukeaa ja kasvaa kokoa vielä.Miulla kasvattelee vieläkin tuota nuppua. Uskomattoman pitkä aika tuon kukinnon kehittymiseen menee.

No vihdoin sai malipoense pussukkansa valmiiksi, on sitä ootettukin...silmän isku melko muhkea muhvi on hällä!
Onkos jo tuoksua havaittavissa?

ja veronican versiota ootellaan siis seuraavaksi, meillä ei aikomustakaan kukkia...niin

Olen ollut nenä pitkällä haistelemassa P.malipoensea, mutta vielä en ole havainnut minkäänlaista tuoksua. On totta, että olin hieman malttamaton kuvatessani tuota kukkaa tänä aamuna, koska se ei ole vielä taysin auki. Onko teillä tarkempaa tietoa milloin kukan tuoksu olisi voimakkaimmillaan?