Mikä orkidea kukkii tammikuussa 2009

Minä kun olen suurimman osan perhosistani hankkinut ohikukkineina, niin tietysti lähes kaikki sitten ovatkin valkoisia.

Aina kun uusi kukkavana lähtee kasvuun niin toivoo, että tulisi välillä vähän värikkäämpiäkin, mutta näitähän eniten kaupoissakin on.

Mitä se Raakki siellä jupisee - valkoinen on sisustussuunnittelijoille se ainoa oikea Orkidea ;-)

Eipä tarvitse montakaan hienoa lehteä (tai postimyyntiluetteloa) selailla, kun jossain nurkassa nököttää valkoinen perhonen...

Westendiläinen (Westend = espoolainen lähiö) kukkakauppias totesi vielä vuosi sitten, että on aivan turha hankkia myyntiin mitään muuta kuin valkoista perhosta. Asiakkaat eivät voi kuvitellakaan ostavansa "brutaaleja" värillisiä, siinähän menisi vielä sohvakin vaihtoon. (Onneksi on kuitenkin vielä mukaviakin ja kodikkaita koteja, kuten Raakkilakin näyttää olevan.)

Tykkään myös kovasti tästä valkoisesta. Ompa komea ja rehevä orkidea ikkuna Raakilla ylemmässä kuvassa. Nättiä.

Törnrosa, tällainen tieto löytyi netistä: especially in the morning when the sun first reaches the bloom eli aamuvarhaisella, kun auringonsäteet osuvat kukkaan. Tilaapa siis huomisaamuksi aurinkoa! Tai laita samantien tilaukseen vielä muutama aamu lisää, kestää varmaan joitakin päiviä, ennen kuin kukka on kaikilta osiltaan valmis.

Raakin kuvat yllä tosi hienoja. Selvästi näkyy jo lupaus keväästä.Valkoinen on tyylikäs väri ja onhan noissa eri vivahteita.

Kiitos vaan! Very Happy

Menetteleehän nuo valkoisetkin, mutta kyllä sitä jotenkin väriä kaipaa, kun ulkonakin on niin tylsän väritöntä maisema parhaillaan. Wink

Eipäs olekaan tullut mieleen, että pitäisi sohvaa vaihtaa aina sen mukaan, mikä orkidea sattuu kukkimaan. Shocked

pomppivaa naurua helpompaa ja edullisempaa on vaihtaa sohvatyynyihin väri aina kun tietty orkidea väri kukkii pomppivaa naurua

Hihhihhih. Ihania ovat orkideat. Mun omani kituu… Kastelen sitä ihan liian vähän.

Kiitokset Olivialle tiedosta. Eiköhän se aurinko ala paistamaan hieman enemmän tästä eteenpäin.

Minulle on käynyt aivan toisinpäin kuin Raakille perhosten värin suhteen: Minun kaikki ohikukkineena ostetut perhoset ovat eri sävyisiä punaisia ja joukossa taitaa olla ainoastaan yksi valkoinen. Eikä sekään ole puhtaan valkoinen. Siinä on nielussa punaisia pilkuja ja sen lehdet ovat hieman pilkulliset. Se oli vaan niin heikossa hapessa, että olen saanut elvytellä sitä tosissaan. Nyt näkyy kukkavana. Täällä Lahdessa näyttää ainakin nuo valkoiset menevän kaupaksi normaaliin hintaan ja muun värisiä jää raaskuiksi hymyä.

Tasan ei käy onnen lahjat.

Minulla kukkii tämä vuosi sitten hankittu Guarisophleya Jewel Box kolmesta bulbistaan, muutaman päivän kuluttua olisi kukkinut myöskin raaskuna hankittu valkoinen Phalaenopsis, mutta huitaisin sälekaihtimia avatessani varren poikki ja pelastin sen 20 senttisen nupullisen pätkän pieneen maljakkoon, toivottavasti ne nuput avautuisivat maljakossa... Kyllä harmitti!!!

Onhan näitä vähän värikkäämpiäkin kukkia sentään jokunen. Very Happy

Praghmipedium Wallisii x longifolium kukkii nyt kolmella kukalla. Tässä näkyy kaksi viiksekästä =)

Zelda: hienot ovat nuo kukat! Näyttävät, kuin olisi sulatettu valkoista vahaa tai piparminttukaramellin valkoista seosta ja annettu jähmettyä.

Tämä kukkii kiltisti joka vuosi... Miun ensimmäinen oma orkidea

Ja laitetaampa tähän kevennykseksi kuva tämän päivän kukkapöydän siivoamisesta...

Pikainen pikkusiivous muuttui silmän räpäyksessä perusteelliseksi putsaukseksi ja mattojen pesuksi... Kukkavalon päältä lattialle sinkoutuneet selvisivät vähin vammoin, lisääntyivät korkeintaan. Vesilaseissa juurtumassa olleet kiinanruusun alut taisivat seota keskenään. Suurimmat vahingot kärsi tulilinjalle osunut Jumellea, tosin senkin kanssa selvittiin uudelleen istutuksella...

Onpa jmi tehnyt perusteellisen siivouksen.

Orkideoita taas välillä kastelen ja otin kuvan reilu vuosi sitten Kinaporissa jaossa olleesta Phalesta, joka nyt kukkii amppelissa mukavasti. Very Happy

Hei jmi, kukkiin pätee sama kuin vauvelin vaipan hautomaan peppuun - ilmakylpy silloin tällöin tekee hyvää juurille!! naurua