Mikä orkidea kukkii tammikuussa 2009

Murdero, kyllä tuo Diaphananthe on. Itselläni on juuri kukkinut D. tanneri, joka näyttää tältä.

Paitsi kun nyt tsekkasin sen nimeä, se on muuttunut ja on Rhipidoglossum tanneri, kasvaa Tansaniassa. Tuota sun lajia en osaa nyt jäljittää, nimi on kyllä ihan aito afrikkalainen paikannimi. Eikös nämä ole aika lailla samanlaisia?

Minulla on lähinnä vaan näitä tavisperhosia, mutta aina vähän erilaisia. Very Happy

Tässä kaksi tavista avautumassa: Päivänsäde ja Menninkäinen...

No eihän nuo mitään taviksia ole, kun niillä noin hienot nimetkin on. ;)

Minä olen aika huono ristimään kukkiani. Alkuaikojen kukilla ei ole muuta nimeä, kun vanha ja juokseva numero perässä. Tämä juuri amppelissa nuppujaan availeva on sentään saanut tunnuksen HA0606. Very Happy

Lopulta alkoi kukkia tämä tuntematon (liekö joku Gambria?), mutta kukka on pienen pieni rääpäle koko kasviin nähden.

Tässä parempi kuva kukasta

Seuraavalla kerralla kukkia on useampia.Pimeään aikaan kehittyneet kukat ovat yleensä heikompia. Yksikin kukka tähän aikaan on ilon aihe.

Kukkakuva tällekin päivälle. Very Happy

Talossa on nyt Kuningatar !

aivan ihana perhonen raakilla!

onpa ne kyllä saman näköiset olivia!on kyl super mini :)toi pusila kerkes just tiputtaa vikan kukan ennen kuukausi kokousta,mut seuraavaan kokoukseen se kasvattelee jo kolmea uutta :wink: eli on todella innokas kukkija,suosittelen!

Taas raakin kuvassa on selvästi kevään lupausta ja odotusta. Hieno kuva.

Joo - tuohan on jo melkein pääsiäisen värinen.

Joskus käy tuuri noiden raaskujenkin suhteen - että saa värillisen kukan. Wink

Nyt kolme isokukkaista Paphia ryhmäkuvassa. Very Happy

Kauniita Raakin Paphit! Meillä kukkii nyt kahta väriä Dendroja: punertava on jo useita kertoja kukkinut, valkoinen on viime syksyinen hankinta.

Juu - harvemmin tulee vastaan kovin rumia orkideoita! Wink

Minullakin on vielä kukassa yksi tuollainen vihreävalkoinen nobile-hybridi, on kukkinut jo reilun pari kuukautta. Very Happy

Oih, saisinpa minäkin punaisen nobileni kukkimaan. Kasvattelee vain uusia varsia. Täytynee alkaa uhkailemaan, jossei ala tehdä nuppuja varsien teon loputtua....

Tällainen pikkuinen perhonen kukkii täällä. Hauskan kiiltävä pinta kukassa, kuin paljon pieniä timantteja.

Hei kaikki orkideoihin hurahtaneet. Löysin viime keväänä tämän keskustelupalstan, ja olen lukenut teidän juttujanne, ja katsellut ihania kuvianne. Kiitos vaan kaikille hyvistä ohjeista ja vinkeistä. Sain ensimmäisen orkideani perintönä 5½ vuotta sitten, ja nyt niitä on siunaantunut jo yli 70. Suurin osa niistä on perhosia, mutta muitakin lajeja on 15-17. En ole lähiaikoina laskenut.Tähän asti näitä on tullut hoidettua vähän toisella kädellä varsinkin kesällä, kun on vielä puutarha hoidettavana. Jäin joulun alla eläkkeelle, ja nyt on sitten aikaa. Nyt on aikaa myös kirjoitella tänne pentiin.

Tervetuloa joukkoon! Tänne on kerääntynyt mukava joukko kivoja orkidea-ihmisiä ja lisää mahtuu...

Mielestäni orkideat ovat aika vähätöisiä kasveja ja mukavinta niissä on se, että ainakin osan voi huoletta viedä kesäksi ulkoilemaan, mikä vähentää huomattavasti hoitamista.