florinda todella upea tuo pinkki phale tuossa ensimmäisessä kuvassasi etummaisena. Ihanat värit.
Valitettavasti täällä maalla on röyhkeitä oravia.Viime kesänä vein muutaman amppelissa olevia orkideoita puun oksille, mutta ne veitikat kävivät mylläämässä kasvualustat maahan. Pitänee lopettaa niiden ruokkiminen. Tässä vielä muutama tällä hetkellä 12:sta kukalla olevasta.
Upeita kukkijoita florinda!
Encyclia concolor tai toisen lähteen mukaan Pollardia concolor tai sitten Prosthechea concolor. Nyt viisi kukkaa auki nuppuja vielä seitsemän.
Ionopsis utricularioides nimilapussa on tämä nimi mutta onko oikein?
Kukalla kokoa vain 5 millimetriä
Tämä juttu ei kuulu oikeastaan tänne mutta en löytänyt muutakaan paikkaa mihin olisin tämän laittanut. Täällä näin kuvat Raakin orkidea vitriineistä. Ostin tänään oma piha lehden ja kuinka ollaakaan näin siellä samat vitriinit täynnä kukkia luulen aika vahvasti että oli Raakin vitriinit kuvissa ja juttu orkidean kasvatuksesta.
Sama epäilys täälläkin On muutenkin ihan luettava lehti, etsikääpä käsiinne!
Bulbo, ihan kuten epäilet, kasvi ei taida olla nimilappunsa mukainen. Ionopsis utricularioides on mielestäni vaaleanpunainen unelma, kukan koko lähes 2 cm.
Eipä ole sipuli, vaan ihan oikea orkidea!
Ja vielä puikkokämmekkä. Dendrobium regulus, pudottaa lehtensä juuri ennen kukkien puhkeamista (vaikka olin varma, että nyt se sitten kuoli). Kukkien väri jännä kuivuneen oljen ja limen väliltä. Palikkakasvi siis, Thaimaasta, varmaan Bulbo jossain vaiheessa jo esitellyt omansa.
Bulbo, en ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta olen opiskellut Ionopsiksesta, että sen vaihtelu eli muuntelu on erinomaisen suurta. Siitä sanotaan, että kukan väristä ja koosta, kukinnon koosta ja runsaudesta ei voi sanoa mitään ennen kuin kyseinen yksilö on kukkinut. Et sen puoleen voisi hyvin olla Ionopsis.
Lajikuvauksessa annetaan seuraavia mittoja: Plants to 15 cm (excluding inflorescence). Leaves often suffused with purple-brown; blade 3–13 cm × 6–18 mm. Inflorescences 1–3, erect-arching, to 20 cm; bracts 2–3 mm. Flowers pale pink to rose, pink-lavender, or white with pink flush, with darker rose-colored veins; sepals 3–7 × 1–2 mm; lateral sepals forming asymmetrically pouched cavity; petals 5–7 × 3–4 mm; lip pink-lavender with yellow patch near callus, 6–17 × 6–18 mm; callus of 2 lamellae and 2 lateral teeth, with short, basal, nectar horn, enclosed by nectar spur formed by lateral sepals.
Tosta selviää, että lehdetkin voi yhdellä olla kooltaan kolmin–nelinkertaiset toiseen verrattuna, kukat kolminkertaiset. Lisäksi tuossa annetaan kukkavanan maksimipituudeksi 20 senttiä, mutta olen nähnyt kuvan, joissa giganttinen kukinto peittää kokonaisen rottinkituolin, kun rehu on laitettu sen istuimelle kahden tyynyn päälle.
Itselläni on kyseinen ruoho, mutta äskettäin hankittu ja voi huonosti, joten siitä en tiedä vielä mitään. Säilyneekö hengissäkään - sanotaan, että vaati tarkasti oikeat olosuhteet, mutta niiden täyttyessä on helppo.
Kuvittelen, että tämä on Leonara Appleblossom nimeltään. Se avasi pitkän varren päähän kukan ja pari on vielä tulossa. Samaan aikaan se kasvattaa uutta bulbia edellisen päälle. Minusta ajankohta kumpaankin touhuun on vähän merkillinen. Minulla on ollut yksi 9 v energiansäästölamppu palamassa, muttei se nyt kovin paljon valoa anna. Viime kesänä tämä kukki. Silloin se teki kuin pienet nupunalut, mutta ne jäivät siihen. Nyt toisesta kasvaakin töttörö eikä kukka. Toinen on edelleen nupunnäköinen eikä muutu miksikään.
Erään lähteen mukaan Bulbon Ionopsis utricularioides-kasvin kukista sanottua :
'' Flower size varies from 1,2 cm to about 2,0 cm long. Blossoms may be any shade from pure white to rich purple, but they are often lilac or whitish with red-purple veins on the large 2-lobed lip, which is twice as long as the sepals. Sepals and petals may or may not be marked with red-purple longitudinal veins.''
(tämä pätkä kuvaa vain kukan väriä)
HeIVI miten kastelet Leonara Appleblossom ja millaisessa lämpötilassa se on? Onko ollut lepokautta? Minulla on tuo mutta en ole onnistunut sen kanssa niinkuin en muidenkaan cattleyasukuisten kanssa paitsi LC Love knotin.
Minultakin löytynee tuo Leonara Appleblossom. Kerran olen saanut aikaiseksi näivettyneet nuput. Viime kesän oli liian vähällä vedellä niin oli turha edes odottaa minkäänlaista kukinnan tapaistakaan. Nyt on talven toipunut kesästä lampun alla. Melko tilaa vievä ja voimakaskasvuinenhan tuo on, joten menee kyllä viherkasvinakin Kietämättä kyllä kaikki vinkit kukinnan aikaansaamiseksi otetaan vastaan…
Tässä sitten koko Ionopsis, saattaa olla alba eli valkoinen, tuli minulle syksyllä Saksasta ja roikkunut koko ajan jonkin toisen kasvin ruukun reunalla. Saanut paljon valoa koko ajan vettä taasen miten sattuu.
Minä olen taasen pitänyt tuota Leonara Appleblossom nyt talven viileässä vähällä kastelulla ja kesän se oli ruukussa jossa kokoajan vettä ja tuntui voivan hyvin. Kasvoi reippaasti. Mutta nyt tuo viileä taitaakin sitä kituuttaa. Ja kukista ei tietoakaan.
Minulla on ollut talven ihan huoneenlämmössä. Edelliskesän minullakin se oli tasaisen märkänä ja rehotti oikein kunnolla. Silloin tekikin ne nuput jotka sitten nuupahtivat, nähtävästi valon vähyyteen. Viime kesänä sain jostain syystä päähäni että mädännytän sen ja otin sen pois suojaruukustaan. Oli aivan liian kuivana ja lopputuloksena olikin kasvi joka kutistui kesän aikana. Sisälle tultuaan alkoikin kasvaa ja olen kastellut sitä n. kerran viikossa. Se on kasvanut koko talven, ja alkanee olla kohta yhtä iso kuin viime kevään. Muutamia “tuppeja” on näkyvissä, mutta niissä ei ole asukasta sisällä.
Leonara Appleblossom on minulla ihan huoneenlämmössä, kylvetän kuten perhosetkin, n. kerran viikossa, laiskanpuuskassa lorautan vettä suojaruukun pohjalle. Viime kesänä ei ollut koivunoksalla kuten edelliskesänä, kun se kukki kesäkuussa ja luulin, että tulee lisääkin kukkia vaan ei tullut ennen kuin nyt. Ei sen kummempaa. Lannoittelen kun muistan, enemmän harvemmin.
Bulbo, paljon virkeemmän näköinen ruohotupsu kuin mulla! Lehdet on helakan vihretä, mitä en ole missään kuvissa Ionopsiksesta nähnyt, ovat näköjään yleisesti hyvinkin punavoittoiset, mun ruohossa vähemmän mut kuitenkin. Mun ruohotupsuni alkoi lupaavasti kasvattaa uutta juurentynkää, mutta ei vissiin tykännyt kun pidin sitä yöt viilennyksessä tuloilmaräppänän läheisyydessä niin kuin muitakin palikoitani (Aerangis ja Comparettia). Pudotti yksi toisensa jälkeen useimmat lehtensä. Olen lukenut et se ei tykkää minkäänlaisesta vedosta, ei lämpimästä eikä viileästä, et siinä lienee selitys. Tavanomaisen ristiriitaisesti sit toisaalta neuvotaan pitämään huoli voimakkaasta ilmavirtauksesta, niin että otapa taaskaan tuosta tolkuntynkää…
Oletko killuttanut omaasi siinä ruukun reunalla ihan huoneolosuhteissa? Minä laitoin pingviinin pöhöttämään siihen viereen, kun rehu näyttää näivettyvän ihan väkisin…
Tässä kuva miten Ionopsis kasvaa ja vieressä kohta puolivuotta kukkinut Lepanthes mastodon. Eli roikkuvat isompien ruukkujen välissä. Ruukut ovat taasen ritilöiden päällä isossa lasialtaassa ja altaassa kastelusta riippuen 4-6 cm vettä. Eli kasteluvesi valuu alla olevaan tilaan ja sitä haihtuu koko ajan. Lisää järjestelmästä ja toisesta testistä kunhan aika antaa myöden