Tämä on kasiseikan Äitimuorini pikkusiskoltani saama kasvi. Esimerkki näiden sitkeydestä. Oleili kesän ulkona maassa tilavassa umpiastiassa, väiliilä ilmeisesti useammman päivän uiden hukkumisen partaalla välillä tietenkin kuivuen, kelien mukaan. Vaan tekipä kukat usemmalla vanalla. Muori esitteli kukkaa yhtenä päivänä kun siinä on enkeli kauniissa mekossa. Omistani lumikuningatar on avannut ensimmäisensä, eipä niitä montaa vanaa tulekaan, tyytyväinen niihinkin olen.
Onnittelut äidillesi, hyvä suoritus! Mehän kaikki tiedämme, että Miltoniopsis on vaatelias ja tarkkaan hoidettava orkdiea
Olivia. Ensimmäisessä kasvissa on ihan alkuperäinen Ruissalon nimilappu. Voihan sekin olla väärä, tai sitten nimi on jo ehtinyt muuttua.Mukavasti kasvaa kaapissa omenapuun rungolla.
Sekä että! Cirrhopetalum- ja Bulbophyllum-sukujen kasveja on eroteltu siten, että oikeastaan vaan ns. tossut jäivät Cirrhopetalumeihin. Kukkimattomina näitä Bulbophyllumeja on todella vaikea erottaa toisistaan, joten Ruissalossa, kuten muuallakin sekaannuksia välillä tapahtuu. Jo tuo sp. nimilapussa kertoo, että epäluuloinen kannattaa olla.
Vaaleanpunainen ei kuulu minun lempiväreihin, mutta tässä pikkuphalessa on jotain niin herkkää.
Ja onnittelut Aramin äitimuorille! Kuinkahan paljon ihan turhaa hössötystä tuleekaan tehdyksi… Alkuvuosien masentavien kokeilujen jälkeen en ole edes harkinnut tuon Miltoniopsiksen tai edes sinnepäin olevien kasvien hankkimista.
Minulla
on tapana aina kukkakaupoista pelastella jotain kärsineitä kukkia.
Viime viikolla ostin tällaisen aika pienikukkaisen perhosen, jossa oli
peräti viisi kukkavanaa, mutta sitä oli käsitelty kovakouraisesti ja
siitä oli kaksi vanaa katkennut…
...lähikuva kukasta.
Heissan!
Tälläinen ihanuus innostui 5 vuoden kasvatuksen tuloksena kukkimaan!! Olen siitä vallan ylpeä - Coelogyne intermedia:
Ja tässä serkkunsa "Shampanjakuningatar" vieressä, olisiko hänelläkin kukkia tiedossa, kun tarkkaan katsotte?!
Shampanjakuningatar, kerronpa tuon kasvin historian, törmäsin siitä ottamaasi kuvaankin kun olen järjestelmässä kuva-arkistoani. Uudemmat harrastajat sitä tuskin tietävät.
Kyseinen lumikuningatar tuli aikoinaan Kargen tilauksesta 2006 ja paketti harhaili jossain tosi pitkään. Tuli kuitenkin perille juuri kun perhe oli lähdössä parin viikon lomareissuun. Emäntänsä laittoi sen - korpunkuivan kasvin - vesialtaaseen toipumaan. Lomalta palatessa kasvi näytti tältä:
Tuollaista kuohuvaa "sampanjaa" pursui bulbeista ja lehtivarsista, siksi ristimme sen sampanjakuningattareksi. Valtaosa lehdistä oli kellastunut ja pudonnut.
Syytä yritettiin selvitellä ja päädyttiin suurin piirten siihen, että kuivan kasvin äkkiä saama suuri vesimäärä järkytti kasvin entsyymitaloutta.
Onpa kiva nähdä, että se on nyt noin hyvässä kunnossa!
Kiitos Olivia informaatiosta! Ajattelinkin, että kaikki eivät ehkä tiedäkään tästä mystisestä kukasta juurikaan mitään!
Just tipahti viimeinen kuiva kukka keltaisesta perhosesta. Tekisi mieli saada uusi kukkia perhonen jotta saisi taas ihailla kukintaa. Punaistakin punaisempi olisi kiva löytää… Pitänee tehdä tilaus jossain kimpassa.
Edellisellä sivulla kukkiva punainen ihanuus on upean näköinn. siinä on ytyä ja väriä
Dendrobium hybridi
Viisi kukkaa lopulta aukesi tähän kukkaan, kun kuudes nuppu kuivui.
Uusi lähikuvakin kukasta vähän paremmassa valossa.
Onneksi olkoon loistavasta kuvasta (ylempi)!
Kiitos vaan kehuista! :)
Täällä onkin nyt jo aika monella samanlainen kamera, kuin minulla ja se ottaa noita kuvia ihan automaattisesti! ;)
Phalaenopsis schilleriana
Uskollinen talvikukkija ja hyväntuoksuinen. Lisäksi kauniin kirjavat lehdet. En oikeastaan tiedä miten hoidetaan, kun tuntuu kukkivan jokainen talvi enemmän tai vähemmän epäonnistuneesti. Osa nupuista jää pieniksi ja kuivuu. Loput sitten jaksavat kehittyä loppuun asti. Valo- ,kosteus- ja kasvupaikkaolosuhteet ovat vaihtuneet vuosittain, mutta eivät tunnu vaikuttavan suuntaan tai toiseen. Itse kasvi voi kyllä hyvinkin pulskasti.
Tässä meidän uskollinen talvikukkija! :) Aloitti kukintansa joulukuun alussa, ja ensimmäinen kukka on vieläkin pystyssä ja hyvinvoiva, siis jo 1,5kk vanha :) Viime talvena kukki n. 2kk putkeen. Nyt kasvissa yhteensä 3 kukkaa. Meillä oli muuttokin vuodenvaihteessa, mutta paikanvaihdoksesta huolimatta kukinta ei häiriintynyt tippaakaan! Tosi sitkeä ja palkitseva venuksenkenkä <3
Ompa hieno kuva.
Tumman sametin punainen perhonen...