Mä en vaan yhtään ymmärrä, mitä helkutan karvavattua olisin kylvänyt. Luonnonvaraiseen vattuun jo vertasin, ja sitä ainakaan tuo ei liene. Pidetään tunnistajaiset sitten kuukauden päästä.
Morsinko, aaprottimaruna ei leviä issekseen ja siitä tosiaan kasvaa puutuva pensas ellei leikkaa. Pistokkaasta sitä on helppo lisätä tarvittaessa.
Hei ! Mikähän pensas tässä on kyseessä. Keväällä tulee runsaat oranssin väriset kukat
lähes lehdettömiin oksiin, nyt syksyllä on tullut pientä omenaa muistuttavat hedelmät.? Kiinnostaisi tietää ja tietysti myös miten tätä leikataan.
T Päivi
Olisiko tuo Japaninruusukvitteni? onko pensas pikkinen? ja keväällä kukkiin kauniin oranssinpunaisin kukin?
Profiili 157840, menisitkö lisäämään itsellesi nimimerkin, se kuuluu tehdä. Tapahtuu tuolla oma profiili-kohdassa. Sen jälkeen tervetuloa tänne keskustelemaan.
Olit avannut kysymyksellesi uuden ketjun nimellä “mikä pensas ?”. Täällä oli jo valmiina samanniminen tunnistuskyselyketju, eli tämän näin johon viestisi siirsin. Käytäntö on että käytetään aina jo olemassaolevia ketjuja joihin asia sisällöltään sopii
Wau! Japaninruusukvitteni runsain hedelmin!
Japaninruusukvitteni on yksi lempipensaitani, mutta sillä on lievästi ärsyttävä kasvutapa…lamoaa ja tekee juurivesoja. Kvitteniä kannattaa leikata samalla tavalla, kuin mustaherukkaa: harvenna oksistoa tarvittaessa ihan tyvestä asti leikaten ja poista myös ympäriinsä leviäviä juurivesoja. Tukeminen on makuasia, mutta sato on parempi, jos alemmatkin oksat saavat valoa.
Oma pensaani on päässyt edellisellä omistajalla reuhahtamaan ja rikkaruohottumaan aika pahasti. Viime syksynä poistin yli puolet oksista. Vähän otti nokkiinsa, ei kukkinut kovinkaan näyttävästi, mutta eiköhän tuo tokene.
Kvittenistä voi tehdä mehua tai esim. hyytelöä. Maku on greipin ja omenan sekoitus.
Onneksi mun kvittenit ei tiedä että niiden pitäisi tehdä juurivesoja! Enkä kerro niille. Sain ne 10cm taimina muutama vuosi sitten ja nyt on ekat hedelmät kypsymässä. Se on kaunis puska.
Tämä pensas kasvaa penkissä joka on nyt työn allla. Ollut jo lähes kymmenen vuotta en muista että olisi kukkinut. Tunnistaisiko joku?
Ai Rinu on samoissa puuhissa, kuin minä :} Pistokasoksia olen paineskellut isoon kukkapenkkiin ja nyt huuli pyöreänä kuljen pitkin pihaa ihmettelemässä, mitä pensaita olen siirrellyt.
Rinun kuvasta mieleeni tulee kanukka muuten, mutta sahalaitareunat hämäävät.
(Istutin eilen pensaan, joka ehkä on jasmike tai sitten ei)
Lähteeköhän kirsikkapuu pistookkasta. Jouduin leikkaamaan yhden alaoksan runkosuojan tieltä.
Ettei ole jokin pensasangervo… rusopaju-? ruusu-? virpi-? …
virpiangervolla on mutkainen verso, tuskin on sitä…
Ei ole kanukka eikä angervo. lisää ehdotuksia
entä punalatva???
Ei ole punalatva. On puuvartinen.
Kuusama???
Onnenpensas?
No, pöhh! meidän äitiä…järki jäässä! Siis jasmike!
http://www.burnsidegreenhouse.com/lpd-forsythia-1.jpg
komppaan HORTUS''ta
kukkimattomuus antaa vinkkejä sinnepäin :)
Nyt täytyy minun kyllä huomenna käydä vertailemassa lehtiä. Minulla on toisessa paikassa onnenpensas joka kukkii aina lumen alaisilla versoillaan. Lumen alla tämäkin on kun muut kasvit ovat ahdistaneet sen melkein maanmyötäiseksi mutta ei ole kukkinut. Onkohan kaikilla onnenpensailla samanlaiset lehdet?