Voisiko tämä olla pähkinäpensas? Löytyi Tuija-aidan varjosta. Puuvartinen. Korkeutta pensaalla on vajaa metri. Arvelin pähkinäpensaaksi, kun aivan läheisyydessä kasvaa keväisin sinivuokkoja.
Tässä kuva lehdestä...
Ja tässä itse pensaasta... (hieman ylivalottunut ja sumea kuva )
keijunkellon puska lie joku kuusama?
Voi surkuus - jos tuo tosiaan on jalava, niin mistä kummasta tuollainen on löytänyt tiensä meidän pihan perimmäiseen nurkkaan, jossa ei vuosikausiin ole pantu tikkua ristiin.
Itse toivoin, että tuo olisi pähkinäpensas ja lähtöisin läheisessä kerrostalossa asuneen eläinrakkaan mutta hiukan “vinksahtaneen ja aikalailla alkoholisoituneen” yksinäisen ex-panostaja-eläkeläisukko-ressukan sekoiluista. Hän, kymmenkunta vuotta sitten, tietysti hyvää hyvyyttään, toi melkein päivittäin kilokaupalla erilaisia hassel-, maa- ja muita pähkinöitä tuija-aitamme juureen ilmeisesti linnuille ja oraville talvisyömisiksi. Ja me tietysti kaikenlaisten rottien, hiirien ja muiden ei-toivottujen vieraiden pelossa lapiolla aina aamutoimiksi kiikutimme noita herra-hyväntekijän pihallemme jättämiä pähkinäkasoja kompostiin.
- Vähän säälitti tuo ukko, kun tiesimme, että ulkomaan pähkinät olivat tosi kalliita tuohon aikaan. Ukolle emme uskaltaneet mitään sanoa, kun naapurit varoittelivat, että ukko voisi äkkipikaistuksissaan suuttua ja panna dynamiittia portaidemme alle. Jossakin vaiheessa - onneksi - tuo päivittäinen pähkinäruletti päättyi. Ilmeisesti ukko muutti pois tai pääsi hoitoon.
- Mitä kummaa tuolle mahdolliselle jalavalle nyt teen - meillä on jo tontilla yksi parikymmenmetrinen satavuotias tammi… eikä toiselle yhtäsuurelle puulle ole yksinkertaisesti tontilla tilaa.
saman kuin ukon pähkinäkasoille: kompostiin (pätkittynä)
Kyselenpä teiltä mielipidettä onko ohessa olevissa kuvissa sama pensas. Taustana seuraavaa...
Viime syksynä, en muista oliko syyskuuta vai lokakuuta, ostimme hyvämaineselta taimitarhalta 26 Lännenheisiangervon astiatainta takapihamme takarajan aitataimiksi. Taimet olivat ihan hyvännäköisiä, vihreälehtisiä taimia. Multana oli saman kesän alussa paikalle kärrättäyä Hyvinkään tieluiskan tutkittua multaa. Keväällä ihmettelin kun kasvien lehdet olivat keltaisia. Ja sitä ne ovat olleet koko kesän, ei nyt ihan kirkkaan keltaisia mutta kuitenkin lievästä vihertävyydestä huolimatta selkeästi keltaisia. Ajattelin että ovat kärsineet loppukevään pakkasista tai jotain.
Nyt ne ovat edelleen keltalehtisiä mutta ovat enemmän vihertyneet, osittain jo punertuneetkin. Etupihalla minulla on myös Lännenheisiangervo mutta versioltaan Dart''''s gold eli keltalehtinen ja se näyttää tällä hetkellä aivan samalta kuin takapihan aitataimet.
Mikähän pensaita vaivaa vai voiko olla mahdollista että kyseessä onkin keltalehtinen versio joka muuttuu loppukesästä vihreäksi, tällainenkin on, ne muista vain nimeä. Vai onko kyseessä joku puutos. Ihmetyttää vain kun kolme näistä pensaista on istutettu eri multaan ja ne ovat myös ihan samannäköisiä, ehkä hieman kitulaampia.
Jotenkin tuntuisi uskomattomalta että tuollainen vahinko olisi voinut käydä kyseiselle taimitarhalle mutta en kyllä ymmärrä muuten pensaiden väritystä. Taustana kyseinen pensasaita on´
kaamean värinen. Yksittäisenä kiva väriläistä mutta että aidanteena, ei ikinä.
Eli eka kuva on Länneheisiangervo Dart''s Gold ja toisena pelkkänä Lännenheisiangervona ostettu ja kolmas kuva kyseisestä aidanteesta kuvaa.
‘Keltaheisiangervoilla ‘Dart’s Gold’ ja ‘Luteus’ on keltaiset lehdet. Ensin mainitun lehdistö pysyy keltaisena koko kesän ja pensas jää noin metrin korkeaksi, kun ‘Luteus’ vihertyy loppukesää kohden ja kasvaa keskimäärin 150 cm korkeaksi.’ Näyttää tosiaan olevan kaksi keltalehtistä lajiketta ja kuukkelin kuvahaun mukaan peruspensas näyttää ihan vihreältä. Kyllähän nuoret pensaat ja vanhankin pensaan nuoret versot ovat usein vaaleampilehtisiä kuin vanhat versot, mutta ellei täältä nyt löydy selvää vastausta ehkä teidän on tehtävä kauppakierros ja käytävä katsomassa muiden vastaavien pensaiden värejä muista puodeista?
Tunnistaako joku tätä pensasta?
Tässä vielä lähikuva lehdestä.
Hortensiaa minäkin ajattelin. Minulla vaaleanpunaisessa (jalo)hortensiassa on kutakuinkin samanlainen lehti.
Kiitoksia tunnistuksesta. Kyllä tuo hortensialta vaikuttaa.
Mikähän pensas tämä on? Tuoksuu "makealta", mausteiselta, ehkä "katajaiselta"
Puutuneet varret, uusi kasvusto pehmeää. Keveä kasvi kuitenkin. Korkeutta n. 150 cm tällä hetkellä. "Lehdet" hyvin kapeat ja pehmeät.
Millainen on sulkahernepensas? En oikein löydä netistä enkä kirjoista sellaista kuvaa missä lehdistö näkyis selvästi. Mutta muistelen, ettei olisi ihan samanlainen.
Morsinko, voisi olla aaprottimaruna, rakuunan lehdet ovat leveämmät…
minun tulee mieleen curry-yrtti,jolla minusta ei ollut mitään tekemistä curryn kanssa ei makunsa eikä hajunsa suhteen.
Huh, minä luin että Paulastiina on ruukuttanut mustaamakkaraa, mutta onneksi ei Olisko se eka jokin syreeni,mun runkosyreenissä…‘Tammelan kaunotar’ on samanlaiset lehdet.
Morsikon kasvista tuli myös mieleeni jokin maruna.
Kiitos kaikille avusta! On melko varmasti aaprottimaruna. Minulla ei vielä sitä ole, mutta saan jakotaimen. Voiko sitä sanoa pensaaksi? Oli ainakin niin puutunut alaosa, että ajattelin heti vain pensaaksi. Ei ole leikattu varmaan koskaan. Näköjään vaatii nuorennusleikkausta. Kaunis se kuitenkin oli. Eikä kai leviä tavallisen marunan tapaan?
Paulastiinan kakkoskuvasta tulee mieleen joku Rubus…