Löysin pihaltani pensaan poikasen, tullut ilmeisesti multakuorman mukana. Varsi on puuvartinen, harmahtava. Jonkun verran karvoja kasvaa. Pensas on erittäin nopeakasvuinen, kasvanut 40 senttiseksi pallukaksi tämän kesän aikana. Lehdet on kuin viinimarjapensaan ja lumipalloheisin puolivälistä. Mikä lie ja millainen eläjä? Yritän liittää tähän kuvan vielä myöhemmin tänään.
Profiili 150171, kävisitkö laittamassa itsellesi nimimerkin, se kuuluisi tehdä. Sen jälkeen tervetuloa tänne keskustelemaan
Huom, olit avannut uuden viestiketjun nimellä “mikä pensas?” - täällä oli jo aivan samalla nimellä ennestään ketju, eli tämä tässä näin, johon siirsin sinunkin viestisi. Tapana on käyttää aina jo olemassaolevia ketjuja jos se oma asia vain sisällöltään sellaiseen sopii
Rakkaat tietäjät, tässä kuva pensaasta (pieni puu) olen yrittänyt selvittää kirjoista mutta ei ole onnistunut.
Korkeutta on noin 2,5-3 metriä ja leveyttäkin jonkun verran. Se on varmaankin joku vanhanajan kasvi, ja ollut tontilla kauan... .
Paatsama (Rhamnus), veikkaan korpipaatsamaksi.
Kiitos Paulastiina, Googletin ja sehän se sitten on. Kyllä teillä on tieto hallussa! On upeaa, että on tälläinen sivusto ja ennenkaikkea ihania ihania ihmisiä, jotka viitsivät vastailla tälläisten tietämättömien kysymyksiin!!!
(Minä olen sitä ikäpolvea, joka koulussa joutui (sai?) kerätä kasveja. Ne piti vielä tenttiäkin ja latinalaiset nimet piti osata myös. Se oli sitä kultaista 60-lukua se )
Minäpä taidan kyllä olla vanhempi kuin sinä, muisti on sillä lailla ihmeellinen ainakin minulla, että joitain asioita muistaa kuin vettä vaan, mutta nuorena ei tainnu tämä kasviosasto olla lähellä sydäntä.
Nyt taas muistan asiat hetken vaan ja kaikki tärkeä pitää pistää paperille, mutta näillä on pärjättävä mitä on. Kai se on orastavaa dementiaa???
Osaako joku sanoa minkä pensaan/puun lehti tämä on. Korkeutta pensaalla/puulla on n. 2-3 m ja leveyttä melkein samanverran? En ole yrityksestä huolimatta löytänyt samantyyppistä lehteä mistään.
Kiitos tunnistusavusta!
Piperin puu on Suomenpihlaja (Sorbus hybrida).
Ohhoh, kiitos vesiherne!
Luulin tuntevani pihlajanlehden mutta näköjään niitä onkin montaa eri sorttia ja kun tässä puussa en ole nähnyt kukkia niin yllätys oli melkoinen
Nyt olisi pari tunnistettavaa lisää, kaksi eri pensasta. Taas kerran, en ole varma ovatko pensaita vai puita.
Toinen, se missä punaisia pieniä marjoja joita edelsivät kauniit punaiset kukat, on noin 2 metriä korkea ja toisen samanmoisen leveä. Kas tässä:
Toinen on korkeampi, n. 3 metriä ja siihen on ilmestynyt pieniä noin oliivinkokoisia hedelmiä (?). Ovat ainakin vielä vaaleanvihreitä. Laitan siitä kaksi kuvaa.
Kiitos taas tietäjille! :)
Oiskohan eka jokin kuusama..rusokuusama ehkä, ja toinen kriikuna tai luumupuu ??!!
Kyllä vaan, taas tiesit oikein Googletin tuon rusokuusaman niin se se on, kukatkin oli samanlaiset.
Ja toinen kyllä erehdyttävästi muistuttaa kriikunaa, täytynee vahvistaa se tunnistus kunhan hedelmät kypsyvät, siitä kai sen sitte tietää viimeistään Kiitos taas!
Ole hyvä vaan Piper, kiva jos joskus sattuu osumaan arvaus kohdalle
Tätä pensasta arvuuteltiin jo pari vuotta sitten. Pensaan antaja kertoi itsellään olevan tätä sekä puna- että valkokukkaisena. Nyt pensas kukkii ekaa kertaa ja kukka näyttääkin tältä:
Korkeutta pensaalla on n. 40 cm. Kasvaa tosin vähän huonossa ja varjoisassa paikassa. Mikä tämä on?
Tämän löysin metsästä omakotiasutuksen liepeiltä pikku rääpäleenä.
Laitoin isoon ulkoruukkuun väliaikais istutukseen ja sehän innostui kasvamaan
Pituutta tullut jo puolimetriä parissa kuukaudessa.
Mikähän tää pensas on? Kasvaa sireenien pohjoispuolella ihan varjossa ei edes yritä tunkea valoa kohti.
Takana näkyy sireeni.
Tässä yksi oksa suikertaa maassa.
Unkarinsyreeniltä vaikuttaa minun silmissäni.
Kiitoksia tunnistamisesta. Gooklauksen mukaan siitähän tulisi hoitamalla vallan kaunis pensas.
Löytyykö tuolle mun 28.7. kuvaamalleni pensaalle nimeä?