Maksaruoho, tuossa pensaassasi on kovasti samaa näköä kuin minun Hydrangea macrophylla Twist-n-Shoutissani, jalohortensiako se nyt on suomeksi.
Oliskin;)
Nyt kun joku muukin on veikannut hortensiaa, uskallan minäkin sanoa, että on jotenkin hortensian tapainen. Mulle tulee kyllä vähemmät jalot lajit mieleen, syys- tai kuutamohortensia.
Tampereella kasvaa Pahalammen rannassa tällainen pensas, joka tekee rahisevia siemeniä ryppäissä. Mikä laji lienee kyseessä?
Tässä vielä toinen kuva.
heisiangervo?
Lännenheisiangervo
niin tietenkin
Malttamaton täällä taas hei. Te varmaankin tunnistatte tämänkin pensaan (eli nuo muutamat pystyssä tököttävät risut) tuossa tuokiossa…

Äkkipäätä näyttäis terttuseljalta, tai joltain muulta seljalta.Niissähän on oma hajunsa, jos vähän mysöt jotain oksaa tai silmua, niin jos on selja, haisee.
No mie lähenkin tästä hinkkaamaan pensasta ja nuuhkimaan. Nuhanenäkin sen verran helpottanut, että ehkä saan hajujäljen. Kiitos taas kärsivällisyydestä arvon tunnistajat.
Hyviä kuviahan sinä olet ottanut! Noita on kiva katsella ja vaivata omia aivonystyröitä.
Terttuseljalta näyttää, sillä on juuri tuollainen versojen kasvutapa, missä välillä on suoraa ja välillä mutkaista kasvua.
On varmaankin siemenestä kylväytynyt. Jo vuodessa-kahdessa saavuttaa tuon koon.
Nenä sen verran tukossa, että mitään en haistanut. Tuo pensas onkin vähän kummallisessa paikassa. Kun muut kasvit on sijoiteltu siten, että talvellakin näkee, että paikka on selvästi harkittu, mutta tuon olosijaa olen ihmetellyt. Itsekylväytyminen voisi selittää, ja terttuseljahan on aika innokas kylväytymään omin nokkinensa.
Mutta löysinpä kauniin ruusun (oli jäätynyt yksi kukinto varren nokkaan). Näytti ihan kaupan ruusulta. Kun selkäni käänsin, ruusu oli kadonnut. Taisi eräs metrinmittainen pitkäkyntinen olla asialla, kun se mun kanssa siellä pihaa kierteli. Ruusun varressa oli paksuja, kolmion mallisia piikkejä, samanlaisia kuin kaupan ruusuissa. Onkos tuollaiset sit jotain ryhmäruusuja?
Mikä tämä kasvi on ?
Voisiko olla kirjolaikkukanukka??
Gaultheria?
Tosikko , (syys)hortensia ?Peuriksen pensasta arvailen minä myös joksikin kirjavaksi kanukaksi.
todellakinko punaisilla lehden alapinnoilla? En tiedä mitä teillä siellä etelässä kasvaa, mutta Peuriksen kuva ei näytä Suomessa otetulta.
Kanukalta tuo näytti…kuva on Thaimaasta, en tiedä onko siellä edes kanukoita.
siinä tapauksessa se voi olla vaikka variegata-teepensas…