Mikä pensas?

D.formosa isoiso KIITOS!! Oi, sepä ompi nätti lehdillä ja kukilla. Nyt täytyy miettiä mihin laitamme heidät.

Mikäs pensas tässä on kyseessä? Mielestäni ihan tavallinen ja yleinen pihapensas, en vaan ole sattunut törmäämään nimeen, veikkaisin joksikin pensasangervoksi. Korkeutta metrin verran, pysty kasvutapa, valkoiset vaatimattomat kukat, hieno punainen syysväri, lehdet samanlaiset kuin idänvirpiangervolla.

Lähempää otettua kuvaa ei äkkiseltään tullut vastaan, mutta jospa tästäkin jotain apua olisi. (Kysymyksen kohteena siis noiden neljän pensaan rivistö.)

Lehdettömässä syyskuvassa näkyy pensaiden pysty kasvutapa.

Onko ne kuitenkin idänvirpiangervoja, muuten kyllä ominaisuudet täsmäisi, mutta kasvutavan pystyys hämää…

Olen siirtänyt idänvirpiangervosta versoja toiseen paikkaan, ja se puska kasvaa kovasti pystyyn toistaiseksi. Ikää sillä on kymmenisen vuotta ja edelleen vaan odotan, että se kasvaisi emonsa kaltaiseksi kaartuvaoksaiseki ja korkeammaksi, se on kooltaan vähän kapeampi kuin nuo kuvan pensaat ja muodoltaan samanlainen. Paikka sillä ei ole paras mahdollinen, vähän ahdas ja osin varjoinen. 

Voisiko tämä olla joku Magnolia?

Kyllä.

Tuli tosi huonot kuvat kännyllä, mutta kuka tunnistais tämän pensaan. Kasvaa n. 2 m korkeana ja samanlevyisenä, tekee valkoiset kukat ja marjoja syksyllä, mutta onko mustat vai punaiset, en muista!

Olen jo pitemmän aikaa katsellut tätä sillä silmällä, että laittaisko omaan pihaan.
On tosi kaunis täydessä kukassa.

Heisi lehtien perusteella, ei koiranheiden kuitenkaan. Villaheisi???

Onks toi villaheisi Viburnum lantana? Mä tahtoisin sitä omalle pihalle, kun oma jäi edelliseen asumukseen muutossa.

oolrait, kiitti, googlaan villaheiden nimellä

Voi kuka tunnistais tämän pensaan? Tietäis kasvaako siitä kuinkakin iso.
Tämä oli yksi niistä ilmaisista kasveista, siksi ei nimeä tiedossa.
Voisko olla joku heisi…

Maksaruohon pensas tuo eniten mieleeni ruusuangervon. Jos ompi se niin korkeus alle metrin,  n. 50-80cm

sanoisin että lehdet on isommat ja leveämmät kuin ruusuangervossa. oisko muita ehdotuksia?

Voi olla harhalaukaus mut mulle tuli mieleen kanukka :slight_smile:

Aivan, jotenkin lehdistä tuli hentoisempi mielikuva. Ruusuangervon oksat ovat kiiltävä kuoriset kastanjan ruskeat. Voisihan tuo muistuttaa esim. syyshortensiaakin nyt kun ajattelee lehden koon isompana. Ainakin syyshortensian puutuneet versot on tuollaisia kuivakkoja ja vanhemmiten ryppyisiä/uurteisia ja väri samaten kalpea hiekanrusehtava.

Maksaruoho, Heisiä mietit, niin ei tuo ainakaan koiranheisi taikka kiiltoheisi ole. Miikos eikös useimmilla kanukoilla ole aika värikkäät versot (esim. keltaoksakanukka).

Juu onhan niillä :slight_smile:

Entäs joku heisiangervo?

tämähän menee jännäksi…kiitos paneutumisesta