Mikä pioni?

Toinen kuva kukasta olikin jo sivulla 4. Tutkailtuani asiaa, voisiko kyseessä ollakin Edens Perfume tai Sorbet? Yritän laittaa kukan kuvattuna vähän eri kulmasta.

Jane79, tiedätkö, onko pionisi nuori kasvi? Vasta ‘‘aikuisena’’ kukat ovat sellaisia kuin kuvauksissa. - Muistan joskus aikaisemminkin ihmetelleeni pionia nimeltä Eden’‘s Perfume, nyt löysin edellistä kertaa parempaa tietoa Karsten Burkhardin sivuilta (mieletön sivusto muuten). Eden’'s Perfumea ei ole rekisteröity missään ja sivustolla sanotaan sitä Sorbetin kauppanimikkeeksi. 

Tuolla www.pionienkoti.fi on aikas hyvät kuvat erilaisista pioneista -voi löytyä nimi nimettömälle :smiley:

On jo monta vuotta vanha jakotaimi. Nykyisessä paikassaan vuodesta 2009. Kukki jo siis viime kesänä uudessa paikassa. On kukkinut myös vanhassa penkissä edellisessä paikassa. Muutti meidän mukana :slight_smile: Täytyypi katsoa Burkhardin sivustot, kiitti vinkistä Merlin!

Kukkaistätsy: Pionien koti-sivustoilta juuri löysin noita nimivaihtoehtoja :slight_smile:

olis jo vihdoin hyvä tietää tuolle salaperäiselle nimi, se on ikivanhaa kantaa, muistuttaa Sorbettia…mutta ei kuitenkaan?

kaunis, terve, hyvin ryhdissään pysyvä, kutsun häntä “Hörhelöksi”

Täällä on ollut ennenkin tämäntapaisia pioneita tunnistettavana.  Ensimmäisellä sivulla oleva Punakoison pioni on aika samanlainen kuin minullakin.
Kukkii parhaillaan, yleensä kyllä juhannuksen aikaan. Nupuista osa jää useasti avautumatta.  Lehdet ovat  hopeanharmaan sävyiset.
Meidän pihassamme tämä on ollut kauan ja anoppini sanoi sitä maatiaispioniksi. Mikähän tämä mahtaa olla?

Minullakin on alkuun kaksi nimensä kadottanutta pionia. Molemmat on Pionien kodista.

1.Tämä on aika korkea, päälle puolimetrinen. Ulommat terälehdet ovat aavistuksen kellervät ja sisällä on vadelmanpunaisia pieniä raitoja keskemmällä. Kukka on aika iso, tuossa kuvassa halkaisija oli aika tarkkaan 15 senttiä ja leviää lisää auetessaan. Voimakastuoksuinen.

2.Tämä piti olla Karl Rosefeldt mutta jotenkin epäinen. Se on hieman matalampi kuin ykkönen ja kukat eivät tuoksu niin voimakaasti  tai tuoksu on ainakin ihan erilainen. Kukat ova myös isot.Salama vaalensi kukkaa, se on tuo tummempi joka pilkistää enemmän kuvan vasemmalla puolella. Tämä kasvaa pyöreämmäksi palloksi myös päältä.

Tuntemattomia pioneja riittää. Minkä pioninalun sain ystävältäni viime vuonna? Se oli juurenpala ja nyt jo kukki kuudella komealla kukalla. Hän ei myös tiennyt siitä kun oli mummolan vanhoja pioneja kukkapenkistä enkä löytänyt näitä Pionit- kirjasta.

Keskellä on keltaista ja reunoilla valkoista, ulkopuoli on hennon vaaleanpunainen.

Toinen samalta kaverilta saatu tuntematon saman paikan nimetön, jossa on keskellä hennon vaaleankeltaista. Tämäkin pitäisi olla vanhempaa laatua :

Molemmat on suurin piirtein 50-luvulla hankittuja. Sain puhua näistä monta vuotta että sain juurenpalat. Muut samasta paikasta saadut saadut oli enemmän peruspioneita.

Nyt olen vaihtamassa yhtä toisen tutun kanssa syksymmällä. Se on vanha, pienikukkainen valkoinen jossa on yksinkertaiset kukat. Onko aavistustakaan mikä se voisi olla?

Näitä vastaamattomia kysymyksiä tulee vielä liuta lisää, tässä yksi lehden tunnistus. Siirsin tämän pionin juurta viime vuonna ja tänä vuonna se pukkasi lehtiä. Tunnistaako kukaan?

etsii nimeä edelleen…tuos on keskellä sellainen vahvemman vaaleanpunainen syherö. Toisaalta eri taimissa samasta alusta on erilaisia kukkia, heikommissa taimissa vähemmän kerrotut. Vanhasta pihasta eli taimi voi olla vähintään 50-luvulta asti…

Onko Sarah Bernhardtia myös vaaleamman vaalenpunaista?

Mikäs tämä voisi olla? On varsin lähellä valkoista, norsunluuhun/kermaan vivahtaa nuo keskellä olevat suikalelehdet ja ulkolehdet hyvin hennon vaaleanpunaiset. 

.

mulla on F.M., ei ole samanlainen kukka. Ja tuossa on tuo vaaleanpunainen, ihan erinäköinen hörhelö keskellä… Vaikea tapaus.

Annaw, mulle myytiin juuri tuollainen muka Festiva Maximana, mut eihän se se ole. Että ihan sama tuntematon pioni on mullakin.

Ah mä olinkin joskus ollut tunnistavinani tuon valkoisen puolikerrotun Minnie Shayloriksi. Siksi aion kutsua sitä jatkossa. On riittävä yhdennäköisyys mun käyttämälle tarkkuudelle, joka yleensä on, että tää on vaaleanpunanen, lapsen pään kokonen pioni ja sit toi on valkoinen pioni, jossa hauskat punaiset emit.

annaw, ehdotus pionisi nimeksi ‘Lady Alexandra Duff’, muistuttaa osaa kuvia kovastikin. Myöhäinen kukkija, hyväntuoksuinen ja muodostaa sivunuppuja. Kuvia tosin on myös hyvinkin erilaisia, tiedä sitten, mihin voi luottaa.

Mikä pioni versoo uudelleen siirron yhteydessä maahan jääneestä juurenpätkästä? Itusilmua ei ole jäänyt maahan. Saattaa olla rubra plena, mutta onko?

Mulla ei kauhean monen sortin pioneja ole, mutta kun olen niitä siirtänyt, niin usein vanhastakin paikasta kasvaa edelleen. Kuolanpioni mulla viimemmäks teki noin. Mutta muistaakseni myös talonpoikaispionit.

Sehän tässä tosiaan on mielenkiintoista, että jos yrittää irrallista juurenpätkää juurruttaa, ei lähde kasvuun, mutta maahan jäänyt juurenpätkä ilman silmua saattaa tehdä uuden verson.

Siirsin syksyllä pionin uuteen paikkaan ja nyt kummastelin kun vanhassa kohdassa kuopan kummallakin reunalla pukkaa pionin alkuja. Mutta uudessa paikassa ei! :slight_smile: Kiva kun selvisi että juurenpalasista tekee uutta versoa. Kunpa se kukkisi. Kahteen kesään ei ole kukkia tullut, vain komeat lehdet.