Mikä pioni?

Kukahan tämä on? Lisäksi kiinnostaa voikohan tämä olla vanhakin yksilö kun talo on vuodelta -58. Kauhean suuri puska tämä ei kyllä ole tällä hetkellä kun jouduimme siirtämään muutama vuosi sitten. Juuret oli kyllä tosi paksuja, ihan ranteen vahvuisia ja hyvin kesti vaikka aika rankasti katkeilikin osa.

Mimmu, jos pioni on liian syvällä, se ei kuki vaan puskee pelkkää lehteä.

Rosmariini&Timjami : vuokraemännän kanssa tuumittiin että voiko olla että pionilla liian vähän maata kun kallio tulee vastaan melko pian? Mutta kyllähän siinä aika kuoppa oli kun syksyllä sen siirsin. Ja mikä parasta, siinä uudessakin paikassa on jo versoja!! :slight_smile: Olen niin innoissani kun kesällä voi olla jo pionin kukkia!

Mikähän pioni tämä on, olen kasvatellut sen siemenestä? (Silloin vanhan pentin aikaan oli Pionien siementen -ketjukirje ja siemenet ovat lähtöisin sieltä.) Vierähti aika monta vuotta, ennen kuin ensimmäinen ehti kukkaan.

No sitä itsekkin katselin jostain kuvista, että se se voisi olla. Olkoon siis hän Sarah B.

risan pioni muistuttaa kuolanpionia, jos näkyisi lehdet ja koko olemus, niin voisi olla vielä varmempi tunnistus.

Merlin, kiitos. :slight_smile: Vertailin lehtiä googlaamalla ja kyllä kuolanpioni näyttäisi olevan.

Piti olla Sorbet. Ei ihan ole…Mikähän se tämä sitten olisi? Kaunis on kovin, että ei sinänsä menetys :slight_smile:

Mikä pioni? Muuttuu vanhetessaan valkoiseksi (niin kuin moni muukin vaalea pioni).

Varmistusta hakisin : Onko tämä P.veitchii , vai joku muu ? Vesa Muuriselta hankittu 3 vuotta sitten,
mutta nimitikkua ei ole, eikä muisti taaskaan pelaa… niinkuin yleensä

P. veitchii vai mikä ?

Vastaan itse omaan kysymykseeni:

Varmistus on saatu Vinca-pionigurulta, että pionini on P.veitchii.

Kiitos Vincalle=)

Kolme vuotta sitten ostetun mökin pihalta on löytynyt yhtä sun toista vanhan mummelin puutarhan jäämistöjä. Muun muassa parin vuoden lannoituksen jälkeen antoi tämä ihanaakin ihanampi pioni näytteen kukistaan:

pionimiru

Mikä se voisi olla? On siis vähintäänkin 13v. vanha… Pioniasiantuntijat hoi! :slight_smile:

vanha lajike, jolle kukaan ei ole kyennyt antamaan oikeaa nimeä

Minulla myös tämä pioni,omani on alkujaan kuusikymmentäluvun pihasta.

Jahas jahas… Vai nimetön, onkos se sitten harvinainenkin vai vain vanhojen pihojen nurkkiin jäänyt epämuodikas lajike :smiley: Kevätlinnunherneellä tuo näyttää vielä paljon uhkeammalta, eli vielä parempaa luvassa. Tosin tuo minun näyttää aika herkältä, vähän kuin lumpeen kukka. Kiitos kuitenkin vastauksesta!

Miru, juuri nuo vanhat, kestävät ja kauniit maatiaislajikkeet ovat minusta kaikkein arvokkaimpia.

Olen samaa mieltä, itse arvostan mökkipihalta löytyneet, reilut kymmenen vuotta hoidotta kituneet vanhat lajit paljon korkeammalle kuin itse kaupasta ostamani uudet.

Voisiko olla Bowl of Beauty tuo Mirun pioni?

Ainakin se on ehkä lähimpänä, mutta monessa kuvassa siinä on piikkimäiset ne keskimmäiset terälehdet… Ja sanotaan että “korkea ja myöhäinen” ei ehkä osu ihan… :slight_smile: Mutta kiitos vinkistä!

Annaw!

Luulisin että tää mun saattaa olla samanlainen! Ja se ei ole mikään, mitä on Suomessa myynnissä. Oon tehnyt vähän salapoliisin hommia…