Mikä pioni?

Ei oo missään nimessä ‘Festiva maxima’. Rakenne ja väri on ihan eri. Sanottakoon että vielä ei ole kukaan maamme asiantuntijoistakaan tätä tunnistanut. Että jos jonkun mummon vihkosesta löytyy kauppanimi, niin hemmetin legendaarista… :smiley:

Ketkä asiantuntijat? Millaisia ovat rakenne ja väri, jotka eivät kuvasta ilmene?

Festiva maxima on valkoinen, tämä on hennon vaaleanpunainen ja keskellä on kermanväristä. Peltolan mielestä rakenne on enemmän ‘Mme de

Verneville’, mutta ei ihan ja väritys lähellä ‘Alice Croussea’ mutta rakenne ei. Myöskään se ei ole ‘Couronne d’Or’ koska tässä ei ole heteitä.

Pionien kodista ehdotettiin samaa ‘Madamea’, mutta samaa nähnyttä en ole vielä tavannut.

Believe me, on etsitty…!

Paitsi ehkä Annawin!

Ja siis kuvasta kyllä ilmenee sekä rakenne, että väri (ellei näytön kalibrointi vaikuta) paitsi että rakenteeseen vielä lisäisin että kukkii n.1-10pv heinäkuuta, on melkoisen korkea (ehkä 1m jos pysyisi pystyssä), tekee sivunuppuja, ei siemennä eikä tee heteitä. Tuoksuu aivan järkyttävän vahvasti.

Ja lehdet? (Kun melkein veikkaan, että annaw niistäkin saattaisi kysyä :wink:

http://korppientaivaanalla.blogspot.fi/2013/01/ikivanha-pioni.html

Pionien kodissa varmaan tietäisivät. Olisko jokin valkoisen lammen kultakala?

Ei ne tiedä Pionien kodissakaan. Sieltä mä kysyin ekaks. He ehdotti ‘Mme de Vernevillea’, mutta tää on vaalenpunainen. Ei ole mikään mitä olisin löytänyt myynnistä. Mutta jos jollakin on tämmöinen pihalla ja mummolla puutarhavihko jostakin 50-lukua ennen niin se lienee “ainoa toivo”. Melko todennäköisesti vanha ranskalainen lajike, mutta mun on hankalaa etsiä kun en osaa pätkääkään ranskaa. Saman näköisiä pioneita on kyllä ranskalaisissa blogeissa, mutta minen ota mitään selvää lukeeko siellä jossain joku nimi vai ei.

Jos joku osaa vinkata mailiosoitteen johonkin ranskalaiseen pioniyhdistykseen, niin sieltä mä kysyisin seuraavaksi.

Tällaisen pionin olen saanut, kukkivana en ole nähnyt, pienikokoiselta vaikuttaa täysikasvuisenakin, siniharmaat lehdet. Tunnistaako joku ?

Mikähän tämän juuri nyt kukkivan pionin nimi mahtaa olla?

Iili,olisko “Pallaksen pioni” tämä on veikkaus.

MökinMinttu,oletko saanut pionillesi nimen?
Kysypä kuvan ja tuntomerkkien kera,pariskunnalta Rea Peltola & Vesa Koivu,varmaan netistä saat linkin heille.Ovat pionien tuntijoita.

Tourangelle! Kiitos kysymästä, en ole löytänyt nimeä, mutta taustoja hiukan: Korppien taivaan alla: Pionisalapoliisin väliraportti

Eli Peltolaltakin on kysytty, mutta nimeä ei löytynyt, vain arvaus että on vanhaa ranskalaista sorttia. Olen myös saanut sähköpostitse muutaman ehdotuksen, mutta ne ovat olleet mm. heteellisiä ja näissähän niitä ei ole.

Illis, olisiko juhannuspioni?

Korppien taivaan alla: Uusi pionilöytö ikivanhasta puutarhasta! Lehdet näyttää samalta. Onko niiden alapinta semmoinen samettinen? Tarhapionit on myös aika matalia, mutta eivät muuten niin miniatyyrimaisia.

Mökin Minttu.Kirjassa Pionit.Susan Widlundh.kuvat Bertil K Johanson on
sivulla 64 pioni,Paeonia lactifora kerrannaiskukkaiset "Nick Shaylor"
aikalailla samannäköinen.koeta saada kirja jostain käsiisi.
Luin blogiasi.harmi.tämä kirjan pioni ei tuoksu,tais mennä pieleen.
Olis ihanaa saada tuollainen arvoitus  omaksi.

Vielä lapsuuden puutarhasta,pionin minäkin muistan ja Papulan ruusun.ruusu on minulla ja on pionejakin,liekö samaa sitä en osaa sanoa.

Mikä pioni?

Löytyisikö tälle nimi?

Näitä epävarmo

ja nimiensä suhteen olis mullakin. 

kuva 1. 

kuva 2 
tämä taitaa olla tosi yleinen. 

ja kolmas . 

Tunnistaako kukaan näitä?

kukkien lisäksi täytyis olla vähän kuvaa myös lehdistä, korkeudesta ym…

Hieman lehdistöäkin näkyvillä ja korkeus noin 40-50 cm. Tässä kuvassa yksi kukka auki. Nimi hukassa, löytyisikö tälle nimi?