Mikä ruusu?

Kukka on kooltaan aika pieni, musta pienempi ku juhannusruusussa

Tornionlaaksonruusussa kukka on aika pieni ja varret hennompia kuin esim. juhannusruusussa, lehdetkään ei kovin isoja. Voisi olla se tai joku sen sukulainen.

Olen arvaillut saamani juurivesan nimeä - mitä mieltä olette?
Muoks: en veikkaile enää Hurdalia. Jotakin muuta on hän.

Hurdalko

Saitko, Elojalaka, selvyyttä nätin valkoisen ruususi nimestä? Onks se pensas?

Ja Jadeliilalle kerron, että oltiin asuttu tässä talossa 10 vuotta, kunnes viimein saatiin kaupungilta lupa kaataa puolet pihan jättikuusista, joiden varjossa ei kasvanut juuri mitään. Ja kas, pihan perälle ilmaantui iso juhannusruusu ja pensasaitaan joukko pitkiä valamonruusun versoja. Kun eivät kai olleet varjossa kukkineet, niin emme olleet huomanneet niitä.

Tuolla sivulla 10 Poppiuksen ruusu on minusta hurdal eli norjanruusu. Minulla se on noin kolmen metrin korkuinen ja vaikka joku osa paleltuisi, se jaksaa aina kasvaa ja kukkia hyvin.

Türin kukkamarkkinoiden tuliaisia. Myyjä sanoi muistaakseni ruusun olevan Flamingo tai joku samantyyppinen nimi… F:llä kait se alkoi… Olis vain pitänyt heti kirjoittaa ylös, niinkuin täällä neuvottiin!

Kordesin ruusuissa on yksi Flamingo, piirteet voisivat sopia hyvinkin. Hyödyllinen sivusto tämäkin: http://www.helpmefind.com/‘’, omat osansa pioneille, ruusuille ja kärhöille. Löysin sen muuten aikanaan, kun Türin myyjän kuiskaamaa nimeä ruusulle ei meinannut alkaa löytymään.

Antaakaa jo etukäteen anteeksi, mutta minusta ruusut ovat aina olleet vanhojen naisten pensaita (sori, sori, sori…) MUTTA menin tekemään sellaisen virheen, että ostin viime vuonna itselleni kesäkukaksi “perinteisen äitienpäiväruusun”. En uskonut sen selviävän minun käsittelyssäni paljoa päivää pidempään, mutta se juutashan meni ja talvehtikin, kun iskin sen maahan syksyllä. Perun siis koreasti rumat ajatukseni ruusuista…

Kertokaahan siis, mikä ruusu minulla mahtaa siis olla käsissäni? Siinä on aika pienet valkoiset kukat, jotka ovat hyvin pallomaiset ja kasvavat kukkaterttuina. Kukkii oikeastaan juhannuksesta alkaen koko kesän. Lehdet ovat melko vaaleanvihreät ja kiiltävät, oikein kaunis ilman kukkiakin. Kasvaa tiehästi ja viime vuonna ylsi vain noin puolen metrin korkuiseksi ennen pakkasia. Vanhoihin varsiin ei juurikaan tehnyt lehteä, vaan kasvaa hyvin perennamaisesti keväällä suoraan juurakosta.

Entä miten hyvin tuollaiset äitienpäiväksi myytävät ruusut noin yleensä ottaen pärjäävät? Viime vuonna vietiin anopin haudalle sellainen äitienpäiväksi ja nyt keväällä pelastettiin parempaan maahan kasvamaan, kun se oli sielläkin talvehtinut ja näytti kovin kituisalta kuivassa varjoisassa paikassa. Kasvaa nyt tyytyväisenä tuon valkoisen rinnalla ja jännityksellä odotan mahtaako sekin kukkia tänä vuonna.

Sneewitchen ? on yksi valkoinen ruusu,olisiko kysymäsi,kuuklaapa sellaista.

Saunan seinustalla on joku omajuurinen (?) ruusu, joka kukkii nyt ensimmäisen kerran seitsemään vuoteen, mitä olemme nykyisessä talossamme asuneet. Olen joka vuosi hoivannut ruusuksi tunnistamaani kasvia, mutta nyt se vasta kukkii.

Mikähän tämä voisi olla; yksinkertaiset kukat siis heleän vaaleanpunaisia, joiden keskus vaaleampi/valkoinen, keltaiset heteet ja viisi tereälehteä. Varret vihreitä, punertavia koukkumaisia, noin sentin mittaisia piikkejä harvakseltaan (ei taida näkyä kuvissa yhtään). Ei tuoksu lainkaan. Tällä hetkellä korkeus n. 80 cm, melko rennot oksat ja on selvästi pensasmainen. Saattaa myös tehdä juurivesoja.
Kuva 1ruusu2

Suomessa on paljon löytöruusuja, tosi jännittävää ja kiehtovaa lukea niistä. Voisikohan löytöruususi olla ihan koiranruusu, Rosa canina

Tai metsäruusu?

Voi hitsi, mä luulin, että ne on sama. Kesämaalla kukkii sekä metsässä että pihassa, olisko metsästä aikanaan tuotu pihaankin. Kumpi sitten lieneekään, mistä ne erottaa?

vastaisen varalle: ruusuista kannattaa ottaa kukan kuvan lisäksi kuva (tai tieto) kiulukan/kukkaperän muodosta/karvaisuudesta ym. lisäksi lehden muoto sekä piikkisyys kukkavarsissa ja pensaan tyvellä on tärkeää taustatietoa. Juurivesoja vai ei? Näillä tiedoilla alkaa jo löytyä vastauksia…

Mulla on äitienpäiväruusut sinnitelleet vaikka kuinka monta vuotta hengissä huonossa paikassa, eivät ole kummoiset, mutta anopilla on äitienpäiväruusu kasvanut yli metriseksi komeaksi puskaksi lämpimällä itäseinällä räystään alla. Lämpimyys on kyllä sitten suhteellista, sille seinälle nimittäin puhaltaa peltoaukion yli suoraan ja kylmästi.

Onko tämä suviruusu? Nimilapussa ei lue enää mitään. Aurinko vähän vie väriä mutta oikeasti se on aavistuksen kirkkaamman vaaleanpunainen.

Huomasin nyt että kyselin ruususta väärän otsikon alla. Kysymykseni ja tämän voi siirtää oikeaan paikkaan.

Kasvi on pensasmainen, ainakin vielä pinehkö. Kukat on aika pienet, halkaisija vain noin 5 senttiä. Varret on armottoman piikkiset ja se tekee juuriversoja. Nenäni haistaa huonosti mutta jonkun tuoksun siitä minäkin tunnen. Kiulukat on pieniä mutta muotoa ja väriä en muista koska viime vuoden kuivuudessa ne kaikki putosi itsestään aika pian.

Tämän ruusun piti olla Jutin keltainen juhannusruusu. Sama se  kun juhannuksen aikaan kukkii, värikin on kaunis vaikkei siinä ole keltaista. Siinä ei ole kasvanut lähellä muita ruusuja eikä varsinkaan tuon näköistä ole missään jähellä joten se ei ole päässyt leviämään mistään. Näyttäisi samanlaiselta jota kilometrin päässä ihailin ja se oli suviruusu Poppius.

Olisi vain mukavaa saada pikkuiselle nimi.

epäilisin että Ruskelan ruusu, pimpinella, mutta ei ainakaan suviruusu. Mullon ainakin kovasti samannäköinen…

Ruskelanruusun on ihan toisessa paikassa. Kävin suomalainentaimi.fi sivuilla ja katselin noita pimpinelloja kunnes huomasin katsoa pihasta tehtyä piirustusta ja siinä kymmenen metrin päässä on papulanruusu. Kun istutin sitä, jäi sen omaa mukana tullutta multaa ja kippasin sen pussin tuohon kiven reunalle. Siinä on ilmeisesti ollut juurenpätkä  joka lähti kasvamaan ja se keltainen on kuollut. Sateen läpi juoksin hakemaan äsken pienen lehtivarren ja sen lehdet on tosi pienet. Ruskela ruusun lehdet on ainakin kaksi kertaa pitemmät ja paljon vaaleammat. Voisiko se olla papulan juurilapsi vai olisiko vielä vaihtoehtoja? Melkein kallistuisin itse Papulaan.

Ruskelanruusua näyttää olevan.