Mikä ruusu?

Kiitos kuvista!

Valamonruusu se ei kyllä ole.

Pimpinellaruusu,mutta mikä? En osaa sanoa.

Toivotaan,että se tunnistetaan:)

-risa’n- kuvassa lie ‘Poppius’, suviruusu

Kiitos kibu! Sitä vähäsen aavistelin,mutta en ollut varma.

Minä olen jostakin lukenut, että ruusut vartetaan aika usein Rosa caninaan, koska se on kestävä ja yksi Suomen luonnonvaraisista ruusuista.

Mitä sanoo kibu tähän?

vartetaanhan niitä, caninaa ja multifloraan ainakin, Suomessa tuskin kukaan varttaa enää?

usein lainajalat ruusulla varmistaa vahvan kukinnan!

koiranruusu ei ole Suomessa luonnonvarainen kuin Ahvenamaalla,

noiden villiruusujen tunnistus ei ole helppoa edes ammattilaiselle :wink:

Juu, Koiranruusu kasvaa luonnossa ainoastaan Ahvenanmaalla mutta minun pihassani se kasvaa myös. Se on satavarmasti koiruus, koska Panu tiesi puuvartisista kaiken ja häneltä olen sen saanut. Myös Omenaruusun olen aikoinaan saanut häneltä.

Taimitarhoilla myytävissä ruusuissa on lainajalat; ainakin jaloruusuissa.

meilläkin kasvaa monta koiranruusua pihassa

mutta ei ne sinne ole luonnostaan tulleet vaan sattumien ja siirtojen kautta :wink:

Pentti Alankoa siteerasin ruusujen tunnistamisesta…

Minä tykkään siitä Koiranruususta siksi kun sillä on niin kauniit pitkulaiset kiulukat ja vielä helakan oranssit.

Ruusujen tunnistaminen on taitolaji ja minun pihassani vielä myyrät tekivät täystuhon; monet isot pensaat olivat tulitikun pituisina pätkinä keväällä ja sitten en enää tiennytkään mikä oli kuka ennekuin tänä vuonna kukkivat. Sekaisin oli Poppiukset ja papulat ja Ruskelaakin pitäisi jossain kohtaa ruurutarhassa olla.

Minetten jäi kaivinkoneen alle mutta osan sain pelastettua.

Kiitos kibu sinulle selventävistä vinkeistä.

Kiitos tunnistuksesta. : ) Kaunis ruusu, mutta kukat tosi lyhytikäisiä.

Mikä on tämä kaunis pienikukkainen ruusu?

Punalehtiruusu rosa glauca.

Minä olen tehnyt tuosta punalehdestä sellasen koosteen  kuusen juurelle.

Kiitos kuutamo. Löysin nimen jo puutarhakirjasta, kun eilen oli suljettava kone ukkosen räiskinnän vuoksi.

Äsken tuijottelin makkarin ikkunasta poikien aitaukseen, sit huomasin jotain pinkkiä varren nokassa, piti ihan lasit hakia, sielä kasvoi ruusu, tää on nyt neljäs kesä ku tässä asutaan ja nyt mä sen ekan kerran hoksin, tosin näkimet on ollu vasta 2 vuotta  Tää nyt on kyllä vielä aukeematta mut laitanpahan kuiten, oli se sen verran iloinen ylläri  Mistä lie kulukeutunu ku pihassa ei tuommosta kasva eikä sitä kukaan suinkhaan oo mettään istuttanu

Laitan sit toisen kuvan ku se on kunnolla auki

Ostin ryhmän kahdenlaisia ruusuja viime syksynä. En kuvan mukaista (no vahingossa), osaatteko kertoa nimeä sille? Tässä ruusussa on ollut virheellinen nimi ilmeisesti.

Ruusun tunnistus on harrastajalle vaikea laji, kun huomioitavia asioita on niin monia. Minusta viehättävän ruususi lehti on pimpinellamainen, vaihtoehtoja voisit vertailla Ruususeuran sivustolta.

No nyt son kokonaan auki, mikähän tää sit on niin ku nimeltään

Onpa soma! EI tuo nyt ihan miltään villiruusulta ainakaan vaikuta (vaikken ruusuista paljoa tiedäkään).

Tommotteesta tulee ekana mieleen Tornionlaaksonruusu?

Tornionlaaksonruusu tai mökinruusu. Kaipa niitä muitakin hyviä ehdokkaita on.