Olisi ihanaa jos auttaisitte?
Pistin googleen "jaloruusun hoito", niin tuli mm. tällainen tietopaketti. Siellä kun kelaa alemmas on istutus- ja talvetusohjeita, löytyisikö sieltä apua?
Lajiketta voi olla aika hankala sinun ruusulle selvittää ja kannattaa tosiaan varautua siihen, ettei talvesta selviydy. Mutta voihan aina kokeilla, jotkut ruusut saattavatkin sinnitellä talven yli tai sitten ne voi talvettaa esim. kellarissa.
Tumpeloinen,tässä minun neuvoni:
Syksyllä kun pakkaset puraisee niin lisään paljon multaa reunoille
ja koko kasvin peitän talvisuojaturpeella.
Millä vyöhykkeellä asut,sekin vaikuttaa menestymiseen.
Nimiä en tiiä,ne on mulle aina äitienpäiväruusuja;)
Hevon pee olis parasta ruusuille mä laitan vain kanankakkaa.
Tumpeloinen, ole ystävällinen ja lisää profiiliisi paikkakunta tai edes kasvuvyöhyke. Talvehtimisneuvojen kannalta on suuri ero asutko Hangossa vaiko Utsjoella.
Asun lounais-suomessa eli en utsjoella:) eli vois koittaa talvehtiiko…jos tuota multaa lisäis ja mitä tuo talvisuojaturve on? Mistä sitä saisi ostaa? Onko eri asia kuin tavallinen esim. biolanin tai kekkilän kasvuturve?
no nyt luin tuon jutunkin…mitä muuten tarkoittaa tuo etttä keväällä leikataan puoli senttiä siitä jostain silmun yläpuolelta? Ilmeisesti tuota äitienpäiväruusua ei tarvitse leikata kuitenkaan nyt kun sen istutan? Istutanko sen syvemmälle multaan niin kuin neuvottiin eikä tuon purkin korkeudelle?
Tumpeloinen, olisi hyvä jos lisäisit asuinpaikkatietosi tuonne omaan profiiliisi, samalla voisit laittaa esille myös kasvuvyöhykkeesi. Niille molemmille on siellä paikat olemassa. Ei tarvitsisi joka kerta erikseen kysellä
Tumpeloinen, voit istuttaa ruusun vähän syvempään. Kun kukinta lakkaa, voit leikata noin puolestavälistä poikki koko ruusun, niin kukkii sitten loppukesästä uudelleen. Leikkuukohta ei ole tarkka. Kastele ja lannoita.
Kun maa on jäässä, laita ruusun tyvelle lisää multaa kasaksi, jotain 10 sentin korkuinen kasa. Laita sitten ruusun päälle kunnon kasa talvisuojaturvetta, ei haittaa vaikka koko ruusu peittyy. Sitä voit ostaa melkein kaikkialta missä on multa yms myynnissä. Sitten harsoa tai havuja tms päälle jotta tuuli ei vie talvosuojaturvetta. Talvisuojaturve ei kastu, siinä sen hyöty. Tavallinen turve ei käy sillä se kastuu.
Voit myös kaivaa ruusun maasta ja laittaa sen ruukkuun jos sinulla on joku lämpimänä mysyvä varasto tms missä ruusun voi talvettaa. Kolmas vaihtoehto talvetukselle on se että kaivat ruusun maasta, kaivat 30-40 cm syvyisen kuopan, käärit ruusun harsoon tms ja laitat sen kuoppaan kyljelleen, täytät kuopan talvisuojaturpeella ja lapiot multaa päälle siten että siihen tulee kasa. Keväällä kaivat sitten ruusun varovasti ylös. Tämä toimii jos sinulla ei ole savimaa.
Itse asun lähempänä Utsjokea ja talvetan pikkuruusuni noilla kahdella jälkimmäisellä tavalla.
kiitos. muutenkin ruusut ilmeisesti leikataan kuitenkin keväisin eli jos nyt olen optimisti ja ruusu säilyy talven yli niin mihin aikaan jamiten leikkaan ruusun? onko silloin jotain väliä tuolla leikkauskohdalla (silmujutuilla tai muilla) ?
auttaisiko joku? kiitos
niin ja mahtaisiko auttaa kukintaa jos heitän lehmän kakkaa puolet sisältävää multaa juuren ympärille?
Ruusu leikataan hiirenkoriven aikaan eli suurin piirtein nyt. Eri ruususortteja leikataan hiukan eri periaatteella enkä oikein uskalla arvata, mitä markkinoilla on äitienpäiväruusuna tarjolla.
Silloin, kun haluan kasvin ‘‘asettuvan’’ en lannoita sitä kuin todella vähän. Liika typpi eritoten saa aikaan vain vihreää kasvua, kukinta, juurten kasvu ja talveentuminen kärsivät.
Äitienpäiväruusu paleltuu yleensä ainakin osittain, odottaisin keväällä ja katsoisin mikä osa on elävää mikä kuollutta ja leikkaisin vähän sen kuolleen kohdan alapuolelta. Ei se ole niin tarkkaa kunhan jotain jää!!!
kiitos sulle! kysyn taas kun tulee ruusujen kanssa kysymyksiä.
Mikähän mahtaa olla tämä vaaleanpunainen maanpeittoruusu? Kukkii minlla nyt, aikaisemmin kuin ‘The Fairy’.
Tälle ruusulle olisi mukava saada nimi…
Jos on tiheä ja rotevakasvuinen, voisi olla Kempeleenruusu- Rosa x malay Kempeleen Kaunotar
. Googlailehan. Juuri tuli muutama päivä sitten puutarhaunelmissa uusinta, jossa ruusuguru Matti Kulju puhui kyseisestä ruususta. Löytyisikö ylen areenalta? On ilmeisesti Oulun seudulla yleinen, pihoilta toisille siirtynyt ruusu. Versot ovat vähäpiikkisiä ja kiulukkoja syntyy runsaasti.
Tässä minun ruusussa on paljon piikkejä vanhemmissa oksissa, luulen että on joku muu. Ruusukirjaa olen tutkinut ja googlaillut myös. Valamolta näyttää vähän, mutta väri ei minusta täsmää…
Valamoruusua on myös monenlaista. Katselein tuota kuvaa,vaan en kyllä tiedä.
Voisitko laittaa kuvan lehdistä ja koko pensaasta.
Mistä olet ruusun hankkinut/saanut,kuinka vanha se on,tekeekö kiulukoita?
Katsellaan sitten taas,jospa olis tietäjiä paikalla.
Pienenä juurivesana olen tämän saanut vanhan pentin aikaan, joku ystävällinen ihminen minulle tämän lähetti en vaan muista kuka. Tässä pari lisäkuvaa: