Minulle tulee tarleenan kukista ihan liljatulppaani mieleen…
Koitin etsiä tietoa liljatulppaaneista (sitä oli vähän) mutta missään ei sanottu että samasta sipulista tulisi kukkavarsi joka haaroisi ja joka haaran päähän tulisi kukkanen. Ostin viime syksynä valkoisten tulppaanien sipuleita ja tämä on ollut niiden joukossa. Vielä kukka, jotenkin ei näytä tulppaanilta:
Olisiko tuo Tarleenan tulppaani, jokin villilaji. Ihana se on ainakin.
Tarjous: Tulipa turkestanica. Googlettelin noita kasvitieteellisiä tulppaaneja ja se oli mielestäni aika lähellä. Yhdellä sivulla kuvaus:
Tulipa turkestanica very early spring 8 - 10" (20 - 25 cm) each stem has 12 creamy white flowers, with with yellow centres, blue-grey leaves
Ei siis kovin korkea, mutta ainakin on samassa varressa useita kukkia.
Jospa se munankuorikerros ja vanhat heposenkökkelit siellä sipulin alla onkin antaneet voimaa venyä vähän pitemmäksi. Kiitos Päivänhattu, luulen että pussiin on eksynyt tuommoinen! Toivottavasti tulee pikkusipuleita, tiedän ainakin minne voisin lähettää yhden kokeiluun.
Aijai, Tarleena, kyllähän tuommoista kelpaisi kokeilla! Ja aika tuuri sulla on ollut, jos olet sen tavallaan vahingossa saanut. Kerropa muuten ihan mielenkiinnon vuoksi, miten se selviää näistä kylmistä öistä, joita nyt on luvattu loppuviikoksi. Meillä kun viime yön -5 astetta sai valtaosan Darwineista nuokkumaan eivätkä päivän aikanakaan suoristuneet.
Tänään käytiin katsomassa ja ihan pirteitä olivat!
Kukas minä olen? Notkistan niskani nöyrästi alaspäin ja tuolla latvassani on rykelmä kukkanuppuja.
Tässä nuppuni.
Varjoliljalta vaikuttaisi.
Kyllä, varjolija on hän. Sattuisipa vielä olemaan valkoinen, niin olisi oikein arvotavaraa. Tilasin tässä joku vuosi sitten puutarhalehden kautta muutaman sipulin ja maksoivat maltaita.
Varjoliljaksi olen näitä satoja tällaisia kuvitellutkin, mutta aloin epäillä asiaa, kun notkistavat niskansa alaspäin. Notkistaako varjolilja tosiaankin niskansa, sehän kasvaa todella korkeaksi?
Kyllä tosiaan valkoiselta vaikuttaisi.Valkoisen sipulit ovat todella arvokkaita, turun yhdellä taimistolla 8,5 euroa kpl.Mulla kävi tuuri kun ystävä muutti pois vanhan maalaistalon pihasta, niin sain kaivaa valkoiset varjoliljat mukaani.
Kyllä ne niin tekevät, omani vaikuttaisivat oikeinkin notkeilta
Hienoa, annoin näitä juuri sangollisen sukulaiselleni varjoliljoina tuolta marjapuskien väleistä ja iski kammotus, että olivatkin jotain ihan muuta. Kiitos avusta, näitä riittää täällä joka ainoassa pöheikössä, ovat vuosia saaneet rauhassa kasvaa, nurmikotkin täynnä yksi ja kaksivuotisia alkuja, siis täynnä… Tuosta väristä ei vielä osaa sanoa mitään, nuo nuput ovat vielä niin pieniä, että ovat oikeastaan vielä vihreitä eivätkä valkoisia. Punaisia näin täällä syksyllä muuttaessani muutaman.
Belgi, kyllä varjoliljat ovat juuri noita nuokkuvia, varsinkin nuppuasteella ja isoksi kasvavat. Ovat muuten oikein liljakukkojen herkkua. Muista tarkkailla.
Liljakukkoja tosiaankin riittää, enkä millään saa valvottua satoja eikokoisia varjoliljoja ympäri tonttia, eilen lähti henki muutamalta pariskunnalta, jotka olivat tekemässä lisää pieniä liljakukkoja.
Siinäpä se. Kyllä niitä sitten riittää
Mikä narsissi tämä on? Tuoksuu aivan ihanalle.