Camassia
Niinpä onkin, isotähtihyasintti. Kumpikaan nimi ei kyllä kilauta kelloa mutta nitä minulla on näemmä pussillinen ollut… koskahan oppisi laittamaan ne nimet ylös…
Mikähän tämäkin on nimeltään?
Tällainen kukka auennut.
Edellisellä sivulla kyseltiinkiin samaa kasvia näköjään. Joku laukka on sitten.
Voisko se olla hajulaukka ???
Korpikankaalla on hurjasti saman näköinen hajulaukka - karttavatko myyrät sitä todella?
Kiitokset, sama kasvi on.
Tuo on ainakin ainoa sipulikasvi kun meillä on jäänyt myyriltä syömättä. Eli ilmeisesti kyllä pitää tuo myyränkarkoitusominaisuus paikkansa.
Taas uusi tunnistettava. Mikäs sipulikasvi tämä on?
Pitäisi saada tälle ihanuudelle nimi, eilen kyselin mikä on ja tänään oli auennut tällainen kukka. Onko joku kurjenmiekka?
Iris bucharica, Bokharaniiris.
No, messusipulit auki. Ostin muistaakseni tähtilaukkaa ja jättilaukkaa. Joopa joo... kaikki tällaisia samanlaisia, mitä mahdoin saada? Lehdet kyllä näyttivät laukan lehdiltä, onko tämä joku allium kuitenkin?
Voi vihne, tuollaista odotin, kun istutin Fritillaria persica ´Ivory Belsiä´. Ei noussut muuten.
Jaahas, kiitoksia Kaikenlaisia vaihtoehtoja jo etsiskelin mutta tuo ei vielä tullut mieleen. Kävikös tässä nyt niin että sain “arvokkaampaa” sipulia kuin ostin…
Mites nyt-- millainen tää on talvehtimaan? Nämä siis ostin keväällä ja esikasvattelin maitopurkeissa siihen asti että sai maahan. Vieläkö nousevat ensi kesänä…
Palaan vielä tuon tunnistukseen. Onko persianpikarililjoilla erilaisia lehtiä? Tuossa nimittäin on isot lehdet juurella, eikä pieniä pitkin vartta kuten tässä Pirkkiksen kuvassa https://puutarha.net/scripts/image.asp?kuva=1&id=78648
Oliskohan kyseinen kasvi, Galtonia candicans, kellohyasintti?
rasahukassa! Ostin samoja sipuleita puutarhamessuilta, ja olen ihmetellyt mitä ne ovat. Muistaakseni olin ostamassa marskinliljoja. Minulla on 4 sipulia, ja yhteen tuli 4 kukkaa.
äkkiseltään sanoisin ei, mutta kaivelen googlella vielä… jotenkin kukat ( ja ehkä lehdetkin) ekana löytymissä kuvissa on jollain tapaa erilaiset.
Valkoinenpiha–näitä on näemmä ollut sitten joka laarissa…onneksi liljat oli liljoja, vaikkakin väärän värisiä, tietysti.
olisiko Galtonia viridiflora, ei candicans ?
Jep-- tuo näyttää kyllä parhaalta ehdokkaalta. Sanotaankos sitäkin suomeksi ihan vaan kellohyasintiksi?
Mahtaneeko selvitä talvesta. Ylös en kyllä kaiva.
On se kyllä hitto niitten messukauppiaiden kanssa… ajattelin ostaessani että eihän ne nyt kaikki voi väärin mennä, kun eri laareistakin otin, mutta näemmä voi.