Näistä uusista (myös saatuja) tuli Suokukka mieleen , kun hän niin kivasti sano että hommaa aavikolle muutama nätti kesäkukka , niin on paljon kotosampi olo.
Nämä on just niitä
Komeet on. ![]()
Minullakin oli komeet ja sitten pari päivää pois kotoo, kukat nyppimättä ja mitä ilmeisimmin tullut lujaa vettä, niin nyt ollaan hiukan vähemmän nättinä.
Minähän nypin miljoonakellot joka päivä ja lannoitan säännöllisesti, niin kukkivat kyllä hienosti pitkälle syksyyn.
Nyt nypinkin jo eilen ja tänään kaikki, niin kyllä ne sieltä taas varmaan pörhistyy.
Juurtuvatko miljoonakellon pistokkaat vedessä, vai pitääkö ne laittaa multaan?
Vedessä näkisi niin hyvin, milloin niihin alkaa tulla juuria.
Keväällä laitoin multaan pistokkaita, mutta eivät oikein tahtoneet juurtua siinäkään.
Miljoonakellon kanssa olen kyllä ihan vielä harjoittelija, eli neuvoja kaipaisin…
Ennen aina mullassa mutta nyt jo ainakin pari vuotta oon käyttäny kaikissa esikasvatuksissa (kylvöt, koulinnat, pistokkaat) ainoastaan kasvusammalta.
Marraskuulla otetut pistokkaat. Juurrutettu parin kilon karkkilaatikossa pelkässä vermikuliitissa. Sumuttelin usein. Nyt on olleet joitakin viikkoja jo taimimullassa. Juurtumisprosentti taisi olla yli 80 %.
Kasvatettu alun perin Kabloom-siemenistä, joista kerätty omia siemeniä. Tässä varmaan sukujuurissa cherryä / light pink blastia.
Väri on kirkas fuksia keltaisella nielulla tässä sukupolvessa.
Miljoonakello (Japaninkello, Pikkupetunia), Calibrachoa
Pikkupetuniat eli miljoonakellot ovat pienikukkaisia riippapetunioita, jotka sopivat amppeleiden ohella parvekelaatikoihin ja astiaistutuksiin. 30-40 cm korkea pikkupetunia kukkii runsaasti, pienin, 3–5 cm:n kokoisin kukin monissa eri värisävyissä. Ne kuuluvat rakastetuimpiin kesäkukkiin.
Aurinkoisella paikalla viihtyvä miljoonakello on kestävä ja huoleton kasvi joka sietää kevyen kuivahtamisen eikä kuihtuneita kukkia tarvitse nyppiä säännöllisesti. Miljoonakello kukkii erittäin ahkerasti koko kesän halloihin asti.
Yhdenväristen emokasvien jälkeläisistä tulee ainakin kolmea eri väriä. Tässä marraskuun lopun siemenkylvöjä.
Takana kermanvalkoinen vähän keltaiseen taittaen, kirkasta pinkkiä ja edessä auringonlaskun väreissä.
Osaisko joku kertoa missä minulla meni vikaan, kun en saanut Miljoonakellon siemeniä itämään. Siemenet oli viimekesän kukasta kerättyjä. Säilytin talven jääkaapissa paperipussissa. Laitoin kokeeksi märän talouspaperin väliin itämään. Pidin takan kulmalla lämpimässä. Melkein kuukauden niitä seurailin. Siemenet kyllä turposivat, mutta minkäänlaista alkua ei näkynyt yhdessäkään. Paikka oli kyllä hämärä, että olisko pitänyt olla valoisassa paikassa?
Miten keräsit siemenet? Itse keräsin joskus noin loka-marraskuussa lakastuneesta kasvista siemenpallerot, jotka olivat vasta hieman alkaneet muuttaa väriä. Säilytin pallerot sellaisenaan ja odotin pari viikkoa, että kuivaa. Sitten murskasin kevyesti, keräsin siemenet, kylvin pintaan ja laitoin valoon itämään.
Siemenet kuivaneena pikkuroskan seassa.
Amppeli oli leikkimökin terassilla ja se oli siihen varmistanut siemeniä paljon. Keräsin niitä siitä joskus ehkä syyskuulla. Ne siemenet on kyllä ihan onnettoman pieniä. Olisko niiden sit pitänyt olla valoisammassa paikassa itämässä. En vielä lannistunut, koitat saada nyt pistokkaista lisättyä ja saada säilymään talven yli. Kerään myös siemeniä ostokukkasesta ja kokeilen ensi keväänä uudelleen. Kiitos sinulle vastauksesta.
Sulla on kyllä todella mahtavat kukat, ovatko tämän kesän kukkia.
On tämän kesän kukkasia. Osa pistokkailla monistettuja viime kesän kukkasista ja osa aikaisesta siemenkylvöstä, joka tosin oli jo viime vuoden puolella marraskuun lopulla. Sellainen kolmen kuukauden esikasvatus varmaan riittäisi hyvin riippuen olosuhteista.
Kokeile tänä vuonna tuota myöhempään keräämistä. Juuri ennen kuin heität kasvin kompostiin, kerää pallukat talteen. Kuihtuneiden kukkien nyppimisen voi lopettaa sitten vaikka syyskuussa ja antaa loppujen siementää rauhassa.
Jääkaapissa en siemeniä säilyttäisi kun se voi olla kostea paikka ja näissä itävyys menee muutenkin hyvin nopeasti - ja joka vuosi tulee uusia siemeniä kuitenkin.
Parempaa kylvöonnea ensi vuodelle ![]()
Voi noita mun kirjoitusvirheitä. Siemeniä oli varissut, ajattelin niiden olleen valmiita. Säilytän siemenet nyt sitten ihan normi kaapissa. Kasvivalon hankin syksyllä ja toivon parasta seuraavaan yritykseen.
Varisseet siemenet kuulostaa valmiilta kyllä.
Kerran minulle kävi kuitenkin niin, että luulin kerääväni basilikan siemeniä, mutta taisi olla lopulta perhosenkakkaa. ![]()
No sellaiset ’siemenet’ ei varmaankaan itäneet.
Tämän vuoden siemenkasvatuksia vuoden 2024 ja 2025 siemenistä.
Väreinä kirkas pinkki, koralli, viininpunainen, valkoinen, vaaleankeltaisenvalkoinen “sitruunasorbetti” ja punaisenkeltainen “auringonlasku”. Kaikki ei taida vielä kukkia, että voi tulla vielä lisää värejä. Suurimmassa osassa keltainen nielu.
Taimet kahteen kertaan latvottuja ja runsaassa valossa.
Kuvan sävyt kellertää enemmän kuin normaalissa valossa.
@Nuu : Viestiketjun otsikkoon haluaisin Petunian tilalle/lisäksi Calibrachoa. Se taitaa olla viimeinen “suku” näille.
Petunian ja miljoonakellon risteytys on sitten “petchoa” ja näistä lienee vasta keltainen siemen markkinoilla.
Kiitos Nea, laitan listalleni. Mulla on kamalasti jollain tavalla muokkausta tarvitsevia otsakkeita odottamassa mutta niihin en voi koskea vielä koska vanhojen kuvien palautusta ei ole tehty. Ne ei ohjaudu oikeisiin ketjuihin jos ketjun nimi on aavistuksenkin erilainen kuin alkup.
Mä en voi tehdä mitään muuta kuin odottaa, vielä ainakaan.