No pitää sitten ottaa, kiitos Kurpitsa.
Voi hitsi, nyt vasta tajusin ottaa pistokkaita talvetetuista miljoonakellon pistokkaista! Toivottavasti nyt juurtuisivat tosi nopsaan että ehdin saada kukkivat kasvit kesäksi. Kolme taimea on talvehtinut hyvin, kolme kuoli. Latvoin ne nyt hyvin ja sain pitkistä roipaleversoista 12 pistokasta. Anopin kukkasista otin pistokkaat viime kesänä, silloin kyllä juurtuivat toooosi hitaasti.
Eilen sain viimein latvottua pistokkaana ostetut miljoonakellot, aika pitkiksi olivatkin jo kasvaneet. Laitoin
latvat multaan, yksi näyttää olevan aika huonolla hapella mutta toivotaan että piristyy. Pitänee käydä
ensi viikolla katsomassa olisiko uusia värejä ostettavissa.
Laitatteko pistokaat veteen vai multaan?
Multaan.
Tässäpä tämä viileässä talvehtinut miljoonakello.
Siis kellarissako tuo oli? Wau. Mun pistokkaani kasvavat nyt hyvää vauhtia, tuuhettuvat kovasti.
Satues saa tuosta miljoonakellostaan “miljoona” pistokasta…
Oliko ihan pimeä paikka vaiko valoa? Noissa ohjeissa joita luin jostain, on vain, että pakkasettomassa paikassa, ei mitään valon tarpeesta.
Miljoonakellon voi talvettaa viileässä suht pimeässäkin ja melko kuivana. Silloin se pudottaa kyllä lehtensä, mutta kun pääsee valoon ja lämpimään niin taas alkaa vihertämään.
Hyvä tietää vastaisuuden varalle…
Kun on täysin pimeä ullakko-komero( ei pakkasta) niin luulisipa sitten selviytyvän vaikka megaman lampun avulla…
Tosi upea. Mie en ole tuon kanssa onnistunut, mutta ehkä pitää vielä yrittää.
Mulla tuo miljoonakello oli alakerrassa, jossa lämpöä noin vajaa 9 astetta, pieni ikkuna ja sen edessä tuo oli,muuten pimeä,kastelin varmaan 4-5 kertaa talven aikana. Siinä oli osittain vihreät lehdet koko talven, mutta keväällä vasta tuli reheväksi, kun toin huoneeseen.
Miettii, mitä ihmettä ne puutarhurit tekee, että saavat niin mahdottomasti kukkivia miljoonakello amppeleita. Ei ole minun miljoonat kauhean tuuheita, vaikka tukevia ja vihreitä ovatkin. Itse kasvatetuissa ei edes nuppuja vielä. Ostetuissa taimissa jo muutamia kukkia. Mutta että kukkien peittämä pensas… ei sinne päinkään…
Minä myönnän häpeillen, että ostin oman miljoonakellon puutarhalta heti oikein maxi-xl-extrastor kokoisena. Se kyllä näkyi hinnassa, en kehtaa edes sanoa paljon maksoi, mutta eipä tarvi ympärille muuta kukkaa ja härpäkettä.
Enää tarvii vain yrittää se pitää sellaisena.
No, niinpä niin, ostamiseen sortumisen minäkin viimein tunnustan. Tässä tänään ostettu…
… ja tällainen on tämä itse taimista kasvatettu…
No saa kai sitä ostaa, ei tarvitse häpeillä? - kotona on harvoin sellaisia olosuhteita joissa saisi hyvin kasvatettua.
Niin, voihan näitä ostaa ja helpommalla pääsee…
Jotenkin vain itselle tulee sellainen epäonnistumis-olo kun koko talven kasvattelee ja sitten menee ostamaan…
Tänään sitten oma kasvattama, siis tammikuusta asti, ekaa kukkaa aukaisee. Hoyabellan perintöä…
Kaunotar