Miljoonakello, Petunia "Million Bells" -ryhmä

Tän väristä ei ole mulla aikaisemmin ollutkaan

Raili-45! Oliko pieni alku petuniaa? Siementaimi vai vanhasta? En oo utelias mutta…

Tämän ostin viime vuonna.

Ermelin pikkuisista on kasvanut näin ihana amppeli

Miljoonakellolla on kyllä kasvuvauhtia. Sain pari pientä pistokasta keväällä. Ne olivat tosi surkeita, kun en saanut niitä heti multaan, mutta nyt on amppeli täynnä ja kukkaa pukkaa jatkuvasti. Hauskinta on se, että värejä on kolmea erilaista.

Voi talvettaa, mutta hieman vaikeampia kun pelargonit (ainakin minusta)

Minä taas tykkään että on helpompi kuin pelargoni. Saa kuivahtaakin talvellä. Yleensä ne on mulla keväällä ihan ruskeita rankoja. leikkaan ja tuon lämpimään niin hyvin nopsaan alkavat kasvaa.

Hoyabella, minä talvetin yhden pienen petunian viime talvena. Sain siitä sitten keväällä pistokkaita 5.teen amppeliin… Nyt aion kokeilla noita ei värisiä säilyttää. Niin ois sikäli helpompi, tietää mitä väriä laittaa…siemenistä kun näkee vasta niiden kukkiessa.

Millaisissa olosuhteissa Vuokkis talvetit?

Minuakin kiinnostaisi nuo talvettamispaikat. Jos menisi vaikka pimeässä talouskellarissa?

Voisipa mennäkin, koska ainakin mulla ne talvehtivat lehdettöminä.

Taidan kokeilla. Ermeliltä saatu kaunis valkoisen-vaaleankeltainen olisi ihana talvettaa.

Minulla ei ole mitään kellaria tai vastaavaa… Vanha talo, keittiö pidettiin melko viileänä, jotain +17-+18* Ikkunalla oli koko talven, kastelin hieman kun lehdet alkoi “lurpottamaan” Pitkä, laiha rimpula oli, monella mutkalla kieputettu tukeen. Tammikuussa leikkelin pätkiksi ja juurumaan. Nopeasti otti uusia versoja sitten, joista taas uudet pistokkaat… Eli jos on vaan joku paikka jossa ei palellu…

Tämäkin on uusi tänä kesänä, mutta sen tummaa lilaa väriä ei kamera tallenna.

Kauan on miljoonakello säilynyt ulkona hengissä, kukat oli sentään jo pudottanut. Sunnuntaina nostin sen kuistille.

On miljoonakello kyllä kiitollinen kesäkukka, kun pakkasöistä huolimatta kukkii edelleen. Tämäkin oli vain pieni taittunut oksa, jonka keväällä tökkäsin multaan muiden rääpäletaimien joukkoon.

Ihan samoin kun ruusuliisat ja lumihiutaleetkin, eli täällä.

Enpä ole juurrutellut kuin keväällä kasvihuoneessa ja sillloin laittanut suoraan multaan.

Kävin katsomassa talviteloilla olleita kukkia kellarissa, siellä miljoonakello oli hyvässä kasvussa. Koskahan siitä vois ottaa pistokkaita juurtumaan ?

Nyt voi jo ottaa.