Tänään latvoin surfiniat terävällä veitsellä ja tökkäsin kylvö- ja kaktusmultaan. Ennen olen kertakaikkiaan juurruttanut vesilasissa. Miten nyt toimin? Pitääkö potteja pitää viileässä vai lämpimässä? Onko hyvä laittaa joksikin aikaa huppu päälle?
Minä pidin lämpöisessä n. 20° ja kasvivalon alla. Saa olla vähän lämpöisempikin. Aluksi pidin minikasvarin kantta paikoillaan viikon verran, tuulettelin aina välillä. Hyvin juurtuivat. Kastelit varmastikin kylvömullan. Jos on nuppuja latvoissa, niin nypi pois. Lisäys: Lämpöisessä kasvihuoneessa pistokkaat juurrutetaan puutarhoillakin.
Tuota lämpöasiaa mietin juuri tänään kun piipahdin Viherlandian taimikasvihuoneessa. Lämpöä siellä tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi. Mikseivät heidän taimet venähdä liiassa lämmössä honteloiksi huituloiksi?
Niillon riittävästi valoa suhteessa siihen lämpöön.
kuinka yleisesti kasvatuksessa ovat apuna kasvunsääteet?
Ei noihin taideta kasvunsääteitä käyttää, kun niitä voidaan latvoa. Jos yöksi saadaan viileämpään tulee lehtien välit lyhyemmiksi. Oikein lämpimässä lehtien välit venyvät.
paljon näppäriä käsiä = korkeat palkkamenot?
Vaikka päivisin lämpenee kasvarissa,niin öisin viilenee.Siksi minäkin päästän öisin viileäksi koko ajan kasvarin,ettei taimet venyisi.Päivisin voi olla 40 astettakin jopa hetkittäin ja öisin jopa 5 astetta vaan.Kasvusääteitä en käytä ollenkaan.
Jos kasvihuoneessa on lämpöä siellä on myös valoa ja siksi ne ei veny. Kotikasvatuksessa on usein ongelmana valon saanti.
Toki kastelin mullan. Kiitos neuvoista. Perästä kuuluu. Tuntui kuin jo olis latvottujen taimien sivuhaarat alkaneet kasvaa! Mulla on automaattisesti parissa huoneessa lämmintä päivällä ja viileätä yöllä. Aurinko paistaa nykyään jo lämpimästi ja sähkölämmitys on asetettu hyvin alhaiseksi. Se tehoaa öisin. Ikkunalautaa vain on liian niukasti.
Meinasin tyhjentää tuon viimeksän astian miljoonakellon juurista .mut kappas vaan tyvi on vihreänä eli eipä kukka kuollu vaikka oli tuossa loorassa koko talven ulkona
Sittenpä saatkin tuosta hyvän uuden alun… Kerro sitten, kuin kävi…
Hain puutarhalta tänään pari pikkuruista miljoonakellon tainta, ne on jotain uusia punaisia. Hän sanoi että pari sellaista riittää aika isoon ruukkuun pihalle ja myöhemmin voi ne vaikka laittaa omiinkin ruukkuihinsa. Mutta ennenkuin pääsen sinne asti, nietin että laitanko ne nyt kummankin omaan ruukkuunsa, sellaiseen kymmensenttiseen? Laitanko kaktusmultaan ja kanankakkarakeita alle? Voinko jo viedä ne tuonne minikasvariin jonne laitetaan aamu-4-6 ajaksi auton sisätilalämppäri puhaltamaan? Pitääkö siitä vielä nyppiä nuput pois tai peräti katkoa kaikki oksat?
Ostin minäkin pari kappaletta noita sekavärisiä, kun puutarhalla väitettiin, että on yksi ja sama kasvi. Hoyabellan innoittamana tutkin tarkemmin, ja kyllä siltä näyttää, että on eri siemenistä syntynyt väriskaala, siemenet vaan kylvetty yhteen, sinililan sävyjä. Oliskohan nämä tilattu ulkomailta puutarhalle pikkutaimina ja sitten jatkokasvatettu isommaksi.
Voi kauhistus, ostin valkoisen miljoonkellon pikkutaimen tai kaksikin ja miten ne oksat voivat olla niin hauraita että ei tarvitse kun ohi kävellä niin jo on monta oksaa poikki, ei kyllä kiva kukka ollenkaan.
Minä kans eilen melkein itkua väänsin, kun aloin istuttamaan amppeliin kahta ostamaani miljoonakelloa, niin oksa toisensa jälkeen olivat irtipoikki. Lopulta jäljelle ei jäänyt amppeliin juuri muutamaa kukkaa enempää. Ja minä olen sentään miljoonakelloja onnistunut vuosien varrella istuttamaan kymmeniä ilman vaurioita. Aattelin, olisko se toissailtainen tuuli jo katkonut istutusta odottavia taimia.
Kyllä se siitä uusii,vaikka hetken kestääkin.Tulipahan ainakin latvottua.Jotkut miljoonakellot on selvästi pystympiä kasvamaan kuin toiset.Pystyyn kasvavat katkeaa helposti kovassa tuulessakin.
No,minä pistin kaikki oksat kosteaan multaan ja toivon parasta.
Kannatta tökätä multaan katkenneet oksat. Juurtuvat nopeasti.
Niin ja huolehtia tasaisesta kosteudesta,eikä kannata pitää kuumassa paahteessa.Jos on pitkä pätkä katkennut,niin siitä kannattaa vähän poistaa lehtiä.