Minikasvihuone,minikasvilava

Minä sorruin sittenkin Claes & Ohlsonin muoviseen kasvilavaan (noin metri* noin metri * noin puoli metriä, vihreät pokat, aika siistin näköinen). Tutulta saan lämpöeristettä siihen alle. Siemeniä on saatu, vaihdettu ja ostettu. Nyt sitten rupean tekemään kylvökalenteria, milloin mikäkin pitää viimeistään kylvää. Ajatukseni on, että kasvatan ttaimet ulkona lavassa. Tuli kyllä ostettua myös Anttilan pienenpieni minikasvihuone, kun se oli niin soma. Jos tuntuu, ettei kevät edisty ja hitaimpien kylvöaika alkaa mennä ohi, kokeilen kestäisinkö kasvattaa muutaman taimen siinä minkasvarissa sisällä ikkunalaudalla. Heivaan sitten ulos, jos en kestä. Kaktus/taimimultaa ostin. Voisikohan siihen laittaa kastelukiteitä joukkoon?

Joskus tilasin tämän postimyynnistä, tämä on kätevä mm. kylvöihin, ettei kissat mene asioimaan multapurkkeihin..joskus se oli ulkonakin ja 3 tomaatintaimea siinä kasvoi kasvusäkissä vai mikä turvepussi lienee ja antoi oikien

mukavasti satoa..

Vakavasti harkitsen tuollaisen hankkimista. Tää vanha hamsterihäkki alkaa käydä pieneksi. ;)

Siis miehän sain tänään tuommoisen samanlaisen kuin sinitalvikillanaurua, laitan ihan kuvan, niin tulee sitäkin harjoiteltua (vaikka tuonne "vanhalle" puolelle siitä jo kuvan laitoinkin...)

Sitä vaan mietin, että uskaltaako tuonne virittää jonkun lisävalosysteemin?
Kun se on kuitenkin tuommoinen heppoinen muovinen...
Mutta valoa mie sinne tartteisin lisää, enivei... (siis tuossa seinustallahan sen paikka ei oo oikeesti)

Kaippa sinne jonkun lampun voisi laittaa? Itse pidän tuota kapistusta eteläikkunan edessä, joten saavat tyytyä siihen valoon päivisin ja yöllä nukutaan niin

Meillä pystytettiin tällainen minikasvihuone takapihan terassille jo viime viikonloppuna lumen keskelle. Tänään uhkarohkeasti kokeilin muutamia taimia ulkoiluttaa, kun kasvihuoneen sisällä mittari näytti 14 astetta. Muuten ihan hyvä kokeilu, mutta pari krassia (jotka kylvettiin ihan liian aikaisin) taisi siirtyä ajasta ikuisuuteen :(

Satuk-a, mistä olet hankkinut kasvarisi? Mä haluisin tuollaisen myös tomaateilleni. Tuollanen leijan kuvassa oleva mulla jo onkin mutta lisätila olis tarpeen.

Platon, kivikankaalta tilasin. 49 euroa + toimituskulut päälle. Ainakin vielä vaikuttaa ihan lupaavalta, pystytys vaan ei olisi ikikuuna päivänä onnistunut minulta yksinään, metalliputkien liittäminen muovisiin liitinkappaleisiin oli aika työn takana. Toisaalta, pysyypähän paremmin kasassa, mietityttää vain, että millä ilveellä sen saa syksyllä purettua?

Kiitos tiedosta satuk-a. Eipä ole hinnalla pilattu ainakaan.

Miten nuo pysyy tuulella paikoillaan? Onko niissä jotain kiinnitysmekanismeja mukana?

Samaa kerkesin miettiä minäkin. Vois varmaan kokeilla sellasilla telttakoukuilla pultata maahan jos ei muuten. Meillä ainakin on niin tuulinen piha, että tuenta on välttämätönta.

Eipä ollut mukana mitään maahan kiinnitysmekanismeja. Meillä ei tuolla paikalla ole pelkoa, että tuulen mukaan lähtisi, kun tuohon terassille ei tuuli paljon puhaltele. Mutta kesän mittaan kun kasvari siirretään tuosta "avomaalle" niin sitten pitää kehitellä joku viritys, millä tuon sitoo maahan paikolleen.

Leija, minulla on samanlainen minikasvihuone. Olen laittanut niihin keskimmäisiin vaakaputkiin loistelamput. Ovat irralliset (nippusiteillä kiinni) lähes hyllyn mittaiset.

Tässä harjoituskasvari eteläpäädyssä ja tomaatit kasvaa.

Juupa juu ei onnistunut, kun kirjoitus katosi taivaantuuliin. Kirjoittelin ostaneeni tuon harjoituskasvarin viimevuona suuresta kyläkaupasta. Siinä oli muovihupun "katon" rajassa lenkit joista vedin kiinni narulla maahan ja ränniin. Taimi kasvatukseen sen hankin, mutta hyvin kasvoi tomaatit ja kurkutkin siinä kesällä. Noita minikasvareita minulla on myös ollut kaksi. Niiden alimman hyllyn laitoin ihan ylös ja niin tuli tilaa vielä lisää, niin kauan kun kasvarit olivat sisällä ikkunan edessä pöydällä ilman muovihuppua. Sitten kun vien ulos kasvarit laitan hyllyn oikealle paikalle ja huppu päälle. Mielestäni todella kätevät.

Tilasin Kivikankaalta kasvisuojan nimellä tuollaisen isomman version Satuk_a:n kasvarista. Kasasimme sen ja siinä oli kaikki metalliputkia, paljon osia, mutta kaikki samanlaisilla ruuveilla kiinni. Hämmästyin ihan miten tukeva ja hyvä se on. Ja tilaa on neljä neliötä, kolme hyllyä molemmilla sivuilla, joten taimille tilaa 12 hyllymetriä. Se kyllä riittää minulle muutaman tomaatin ja chilin kasvatukseen ja taimikasvatukseen, ennen "loppusijoitusta". Tuossa versiossa on telttakoukut maahan ankkuroimista varten ja naruakin oli mukana, että saa yläkulmista narulla ankkuroida maahan. Maksoi 99 e ja nyt olen tyytyväinen. Oli sen verran edullinen hankinta verrattuna entiseen kasvariin, joka jäi muuton vuoksi pohjoiseen, että nyt ei ole "velvollisuutta" kasvattaa, ellei huvita. Ja sen voi kätevästi purkaa ja viedä autotalliin talveksi. Siinä voisi talvettaa loisteputkilla varustettuna viileässä, valossa talvetettavia kasvejakin, jos innostuisi enemmälti.

Odotin hiukan pessimistisenä jotain rimpulaa hökötystä, mutta yllatyin kyllä iloisesti.
Nyt sitten minullakin on "kasvihuone", jee

Joko te olette vieneet nuo minikasvarit ulos? Mulla on samanlainen kuin Sinitalvikilla ja leijalla. Yöksi ei varmaan vielä uskalla jättää kukkia sinne? Olisko sen kasvarin parasta olla etelä-vai länsiseinustalla? (Hirveä määrä kysymyksiä.)

Minä en ole vielä aloittanut taimikasvatusta. Aloittanen kohtapuoliin. Kuvittelisin, että länsipuoli voisi olla siitä hyvä näin alkukeväästä, että minikasvari saa lämpöä illalla eikä ehkä ehdi jäähtyä niin paljon yön aikana. Valon määrä on taas eteläpuolella varmaan isompi. (Ihan mutua nämä ajatukseni.)

Minä ostin viime keväänä Lidlistä samanlaisen minikasvarin hintaan 39 €. Hyvin pysyy paikallaan meidän tuulisella pihalla kun laitoin kasvarin alle kattohuovasta maton ja tikutettiin telttakepeillä kiinni todella tiheästi. Huopa on niin jämäkkää, että telttakepit ei pahemmin ole perääntyneet maasta ylös. Kasvari oli myös talven ulkona kun en jaksanut alkaa purkamaan syksyllä niitä miljoonia putkenpätkiä ja liitoskappaleita irti. Tänä keväänä ei olisi varmaan hermo enää riittänyt uudelleenkasaukseen. Pahimmat lumikerrostumat pudoteltiin katolta välillä pois ja olihan se välillä tosi vääntyneen näköinen sivusta päin, mutta kesti koko talven ja putket ovat taas suorassa niinkuin pitääkin. Tosin, mikäli se vielä ensi talveksi jää ulos, laitamme kattoon lisätuennat vaikka jostain rimasta tms.

Lidliin tulee 4.4. myyntiin tällainen telttahäkkyrä.http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20070404.p.Kavihuone

Ei se nyt ihan mikään helmi ole, mutta salaatit yms matalaa sinne vois tunkea.