Tätäkin rehua pitäisi ruveta herättelemään talviuniltansa. Se on viimekeväinen taimi ja nyt 90-senttinen piiska, joka vietti talven vilpoisen makkarini ikkunalla lähes kuivillansa. Äsken riisuin siltä hämähäkin verkot pois silmiltä ja elävännäköinen kasvihan sieltä paljastui. Pitäisköhän siltä laittaa kaula poikki vai haarooko omia aikojansa? Jutitalla ainakin lie jotain kokemusta.
Paulastiina, mun kokemus on vasta n 5 cm korkeat siementaimet!!
No hoyabella ja nopsis, teillä on pidempi yhteiselo minipasuunan kanssa. Vinkkejä?
Ruotsalaisten huutokauppasivuilla on ihania kuvia näistä. Mä vaan en enää tiedä, onko mulla sininen vai valkoinen.
Minulla on parivuotias minipasuuna, ihan reippaasti olen sitä latvonut ja kokemuksen mukaan sitä paremmin haaroo, mitä enemmän latvoo… Kukkien väri on sininen.
Euffis, saanko sinisestäsi leikkuujätteen, jos se mun mini onkin valkoinen?
Aika huonoa sen kukinnan kanssa on ollut minullakin - ainakin vielä, mutta en ole kasvia poiskaan heittänyt… jospa joku kesä…;))
Paulastiina, toki saat “leikkuujätepalan”, kunhan se operaatio taas on edessä - saattaa tosin olla, että seuraavan kerran vasta syksyllä tai syyskesällä.
Mulla on acnistus kukkinut kun on saanut talvilevon jälkeen oikein runsaasti vettä ja valoa ja vähän lannoitustakin. Lepovaihe saa kai olla aika rankka, olen lähes tappanut kasvin ennen kevättä, mutta aina se on selvinnyt! Yritän kasvattaa siitäkin tikkunekun, on nyt toista metriä pitkä, ei puutu kuin se pallo latvasta…
Vuoden vanha minipasuuna aikoo jo kukkelehtia! Sen verran alottelin pääsiässiivousta, että lannoitekastelin huonekasvit, ja kuinka ollakaan, osui silmään nuppusia. Heti pääsi tämä rehu keittiön pöydälle hyvään valoon, pois eteisen hattuhyllyltä. Jossa toki sielläkin on loisteputki yläpuolella :)
Vau! Laitahan kuvia sitten kun kukkasia aukeaa.
Kuinka nopeasti tämä lähtee siemenistä kasvamaan? Löysin viime vuonna (Paulastiinalta?) saadut kaksi siementä ja viskasin ne multaan, vai säilyykö itävyys edes näin kauan?
Vuosi sitten ne oli niin hyvässä tallessa että jäi kylvämättä...
Mun minipasuuna oli talvisydämen aivan heitteillä makkarin ikkunalla. Itään päin ja räystään alla olevasta ikkunasta ei viljalti valoa riitä, ja kun huonetta käytetään oikeastaan vain mun nukkumuspaikkana, kasvitkin ovat siellä vain säilytyksessä. Hyvä kun joskus muistaa vettä antaa. Huone on vilpoinenkin, koska siellä ei ole mitään lämmityslähdettä, ainoastaan alakerrasta ja rakosellaan olevasta ovesta tuleva lämpö. Vrt. nopsiksen viesti ylempänä; kasvi pitää melkein tappaa.
Olen siellä makkarissani monta kasvia onnistunut talviteloittamaan.
Nyt on minipasuunani kukkelehtinut jo jonkin aikaa. Yksittäinen kukka ei montaa päivää kestä, mutta kun nuppuja on paljon, riittää kukkiakin. Tämä valkoinen on tosi vaatimattoman näköinen, eli kyllä se sininen on saatava vielä. Kukan koko on vain jotain kolmen-neljän sentin luokkaa halkaisijaltaan.
mulla on joko sinisiä tai valkoisia tai molempia siementaimina ja lila + tiilenpunainen pistokastaimi. Lilan latvoin ja pistin juurtumaan.
Mullei tuommoisia vaihtareita ole tarjota…
Ei mullakaan ole muuta kuin kuunliljaa, mutta kerkisin.
Tarhakielo löytyisi minulta
Voisiko tämän palstan otsikon muuttaa Iochroma - mininipasuunat tai jotain vastaavaa? Kun tuo Agnistus australis on toiselta nimeltään Iochroma australis ja mulla on sen lisäksi Iochroma cyaneum violaceae ja Iochroma Coccinea. Voisi silloin kaikkia käsitellä saman otsikon alla.
Mun mielestä se Acnistus pitäisi silti näkyä myös, koska sitä nimeä käytetään myös. Mun oma on ainakin hankittu nimellä Acnistus australis, mutta ihan kuinka vaan.