Minultakin kuoli semmoinen aitopiparminttuna saatu, se vaan kerta kaikkiaan ei eräänä keväänä enää noussut…
Mulla kuoli myös aito piparminttu viime talvena. Inkivääriminttukin tuntuu hävinneen ja muut mintutkin vähän “ohenivat”. Olin luullut, ettei piparminttua saa kuolemaan millään. Mutta niin vain sekin jäi nousematta. Täytyy käydä uusi taimi tuolta lähitarhalta.
Minulla ovat mintut kasvaneet ihan vain yrttirinkulassa, eli kasvimaamullassa. Mutta ilmeisesti mintuille pitääkin tehdä paremmin vettä läpäisevä ja ilmava alusta, että ne selviävät kaikenlaisista talvista. Ja kaipa ne voi peittää talviturpeellakin, kunhan vesi ei seiso juuristossa.
Jospa laittaisi vaikka lekasoraa tai hiekkaa minttujen mullan sekaan. Vai mikähän olisi hyvä keino? (Yleensä vain mintut yrittävät karata yrttirinkulassa polulle - siis siihen tiiviiksi tallautuneeseen osaan.)
Nobile
Mulla se siemenistä kasvatettu "piparminttu" leviää ja voi hyvin kaikkea muuta kuin läpäisevässä paikassa. Aidompi piparminttu hävisi parin talven jälkeen jo aikoja sitten. Tätä toista ei varmaan saa häviämään kovinkaan helposti. Omenaminttukin on hengissä.
Minullakaan ei mintut ole koskaan levinneet kiusaksi asti, mutta niitä kyllä käytetäänkin jatkuvasti. Jos piparminttu tuntuu kuolleelta, niin saattaa hyvinkin löytää pientä eloa joskus myöhemmin vähän kauempaa kuin mistä ensin etsi
Mulla mintut kyllä leviää ihan kiitettävästi, vaikka niitä käytetään ja paljon. Leikkaan kasvustot alas ja kuivaan useamman kerran kesässä. Nytkin on piparmintut levinneet nurmikolle ja rantaminttu pyrkii kukkapenkkiin.
Kenelle pistetään piparminttua postiin?
Trekooli, mun ymmärtääkseni kaikki mintut on ravintokäyttöön sopivia, jopa värimintut. Teehen minä käytän omiani (piparminttu, omena- ja rantaminttu. Suklaaminttua sain justiinsa ja kärsimättömänä odotan sen kasvua, että pääsen herkuttelemaan.)
Olisko jollain mahdollisuutta jakaa piparminttua? Itselläni oli vuosia sitten sitäkin, mutta äitini onnistui tappamaan sen talven aikana… Nyt olisi mukavaa taas kasvattaa sitä
Ostin mintun siemeniä ja tarkoitus olisi teeksi hiostaa ja kuivata lehdet. Tuleeko tavallisesta mintusta hyvä minttu tee vai pitääkö olla piparminttua jota en itse asiassa edes tiennyt olevan. Leviää ilmeisesti joten en laita kukkapenkin reunaan:)
Minusta oikea piparminttu on paljon parempaa kuin esim. viherminttu. Omenaminttu on parempaa kuin viherminttu,mutta ei voita piparminttua. Mutta makuasioitahan nämä…
Jepulis, nyt pienenpieniä alkuja ananasmintussa, kannatti odottaa, eikä repiä pois :)
Ostin Muhevaiselta sitruunaminttua ja siitä pelkästään tehty tee ei maistunut oikeastaan miltään :(.
Oletko kokeillut laittaa sitä mustan tai vihreän teen mausteeksi?
Hyvä idea!
Mistäköhän johtuu, että keltakirjava inkivääriminttu on taantunut vihreäksi?
RitvaL, sain joskus sinulta inkivääriminttua ja se käyttäytyy samalla tavoin, vain joissakin on pieni vivahdus keltaista.
Mutta siinä on kivat kukat
Tässä ihan suosikki minttuni! Saisikohan sen talvehtimaan? Ehkä ainakin pistokkaita? Ihanasti se on levinnyt tohon kärhön varpaille tänä kesänä
Tipilintu, onko tuo ananasminttu, ainakin näyttää siltä ?
Minulla se selvis hyvin maassa talven, ei mitään ongelmaa.
RitvaL, mulla inkivääriminttu on vielä kirjava, mutta vihreän määrä lehdissä on myös lisääntynyt.
Tuo tuoksuu ihan tavalliselta mintulta!
Minttu voittaa vuohenputken!
Ainakin rantaminttuna täältä saatu melko järeä sortti.
“vapautin” sen orapihlaja-aidan ja muovisella reunusnauhalla rajatun penkin väliseen katveeseen.