No tää oli ainaki viime syksystä nyt jo levittäytynyt todella laajalle, jos jatkaa samaan malliin valtaa varmaan kesän aikana koko yrttipenkin (?)
Mutta jos siirrän sen ihan varoiksi pois niin ottaako nokkiinsa kun alkuja jo näkyy niin paljon?
Viimeistään ensi keväänä on koko maa vallattu Ei se mistään pahastu, ellet heinäkuun helteillä ala siirtelemään. ja onhan sulla siellä niitä varakappaleita
No toden totta, enpä varmasti menetä mitään ;D Tässä juuri mietin, miten hyvin tai huonosti minttu talvehtii ruukussa? Kannattaisiko se nostaa ylös, laittaa ruukkuun ja ruukku maan alle? Vai leviikö sieltäkin herkästi?
Mulla on Jouluruusulta saatu kaunis minttu ruukussa. Talven se viettää ruukussaan jonka hautaan maahan valeistutukseen. Keväällä nostan mintun ruukkuineen ylös.
Rantaminttu ainakin työntää itteään penkissä joka paikasta ylös. Eli se leviää oikein kunnolla. Ei se mitään, taidan tehdä niistä lehdistä tänä kesänä teetä.
Laitoin muutama vuosi sitten karjalanmintun pihalla seisseeseen kaivonpohjarenkaaseen. Maisemoin sen matalalla puuverkkoaidalla ja kesällä laitan sinne myös pieniä daalioita ja muita kukkia ettei ole niin yksitotisen näköinen. Siellä se minttu pysyy ja viihtyy, ei karkaile. Suklaaminttu taas ei karkaile, pysyy luonnostaan aika hyvin noin puolen neliön alalla ja jos vähän lipeää karkuun, olen jakanut karkulaispätkiä muille.
Ostin tänään sitruunamintun. Mintuthan menee Suomessa talven yli, mutta silti funtsin kaupassa, että mahtaako toi sitruunaminttu olla sellainen? Ruukussa kasvaa vain yksi kasvi, joten ajattelin napsasta sen poikki, kunhan tarpeeksi pitkäksi pääsee, että voi juurruttaa toisenkin. Kuinkahan kauan oikein kestää, että saa kunnon minttupuskan. Miksiköhän taimiruukussa oli vain yks…aika köyhän näköistä, mutta en siltikään ostanut useampaa…kun oli jo niitä ostoksia kertynyt ;D
Jospa oli sitruunaväriminttu? Ei yleensä talvehdi Suomessa.
En muista, olenko täällä jo aiemmin hehkuttanut, mutta kokeilkaa ihmeessä tuoretta minttuteetä. Se on NIIN HYVÄÄ! Keski-Euroopassa ja erityisesti Lähi-Idässä kun tilaa kahvilassa minttuteen, saa lasiin tungetun nipun tuoreita mintunoksia, kiehuvaa vettä päälle ja hunajapullon tarjolle. Toimii upeasti ainakin vihermintun, omenamintun ja piparmintun oksilla. Herkullisin tapa karsia liiallista mintunkasvua yrttipenkissä!
Minä en teestä välitä, mutta enoni hakee mummolan heinikosta aina mintunlehtiä ja tekee niistä itselleen teen. Hyvä tuoksu siitä tulee.
RitvaL, joko sinun ananasminttusi on tullut pintaan ?
Minulla ei minkäänlaista alkua, onkohan kuollut, harmittaa :((
Täällä samaa harmitellaan
Viime kesänä tuli joskus kesäkuussa vasta näkyviin, nyt on ollut nopeampi.
On juu, valkovihreä. Eli siis saattaisi vielä olla toivoa!
On valkovihreälehtinen, toivossa on hyvä elää, jospa se sieltä vielä ilmaantuu
Melkein yhtäaikaa ;
Viime kesänä ostin semmoisessa 8 cm ruukussa marokonmintuntaimen. Nyt vuotta myöhemmin tilanne oli tämä:
Ruukku taisi olla 23 cm halkasijaltaan. Sain tuosta viisi vaihtotaimiaruukullista, uuden alun entiseen ruukkuun ja tuonne pihan rajalle ison tuppaan epämääräisempiä röilyjä, joita ei taimivaihtoon kehtaa viedä. Eli ruukkua suosittelen, jos kurissa meinaatte pitää. (mulla toi on vakiovaleistutuksessa, kun piha on väliaikainen ja meinasin sitten mukaan ottaa kun vihdoin täältä pääsen)
Mulla on kolmenlaista minttua ja kun kuivaan niitä pitkin kesää, eivät leviä mihinkään. Niitä pitää käyttää, kuten kaikkia yrttejä, nokkosta kerään parhaillaan.
Mulla on “minttutarhassa” käynyt myös lähes täystuho. Karjalanminttu ja suklaaminttu selvinneet hyvin, sitruunaminttu sinnittelee. Jotain muitakin erkoisminttuja oli, mutten muista niitten nimiä.
Eniten kuitenkin harmittaa aidon piparmintun häväminen, sitä kun olen kuivaillut teeksi.
Jos jollain sitä on jakaa, niin mieluusti ottaisin vastaan.
Trekooli, minulla olisi piparminttua, ei kuole millään. Kulkisitkohan joskus tästä Kurikan läpi samaan aikaan kun olen kotosalla? Vai oletko tulossa Kurikan taimenvaihtoon?
En ole tulossa taimivaihtoon, kun mulle ei nuo viikonloput sovi. Kuljetaan kyllä siitä ohi useinkin ja sopimuksen mukaan. Voidaan jotain sopia. En tajua, miten olen saanut tuon mintun kuolemaan.
Tässä nyt saman tien kysyn, ovatko inkivääri-, sitruuna-, ananas-(?onko sellainen?) ja suklaaminttu ravintokäyttöön sopivia, lähinnä teeksi?