Minttu, Mentha

Voisiko se malvankukka olla harmaaminttu? Oletettavasti siis sitkeä, leviääkö hyvin?

Heksu, kyllä voisi olla, sitkeä näkyy olevan, sitä kasvaa yhdessä penkissä pihlajan alla mustialanruusun, jalopähkämön ja kirjovuohenputken ym. kaverina. Se ei siinä ronskeista kumppaneistaan johtuen ole alkanut kovin herjakaisesti käyttäytymään, mutta voisi kuvitella, että otollisemmissa olosuhteissa varmaan rehottaisi enemmänkin. Sen lehdet ovat todella kauniit, mutta en ole siirtänyt sitä muualle, varmaan sen kaverina ei kaikki kasvit pärjäisi.

Hyvä juttu, taisin sitä saada kibulta kesällä, ja se on minusta aika kivan näköistä :slight_smile: Laitoin tuonne “antaa kaikkien levitä vaan”-alueelle, katsotaan kuinka käy. Vaikuttaa aika hyvän näköiseltä tuo sinun yhdistelmä ronskeine kumppaneineen :wink:

Tarkoitan ihan oikeaa piparminttua, sellaista punertava vartista. Oli kasvimaan laidassa mutta on kadonnut. Tehdään vaan tinki.

En tiedä mikä minttu tämä on mutta törkeän hyvä ja pahasti addiktoiva Se on tuotu jostain kurdialueelta, missä kasvaa kuulema jokapaikan rikkaruohona. Oikein kauhistuttaa kun varastot alkavat olla kohta tyhjät,miten tulen kevään toimeen ilman sitä,kait se on minttu

Pahasti addiktoiva?  Toivottavasti se on minttu

Voisko olla viherminttu ,kovin siltä näyttää.

edelliset asukkaat kasvattivat kukkia ja minä taas intohimoinen hyötykasvattaja ja kysyisin onko kellää näitä monivuotisija ns.maustekasveja, ainut minkä sain tuotua mukanani ja hyvin lähti kasvamaan on piparjuuri, kohta lähtee lumet niin alkaa olla ajankohtainen

Onhan toki. Omaninttu, viherminttu ja karjalanminttu ovat menneet jo vuosia täällä V-vyöhykkeellä. Empuska, voisit lisätä tietoihisi vyöhykkeen, se on aina kiva tietää.

Näyttää hyvälle tuo "pahasti addiktoiva". Onko kukaan kokeillut lähteekö minttu oksasta juurtumaan? Ostin tänään Israelilaisia mintun oksia laatikossa, oli hyvää, pistin muovikippoon vettä ja talouspaperia toiveissa juurruttaa osa oksista, mitenkähän käy? Kaupoista on minttutee loppu, vain vihreä tee+minttu löytyy.

Mun kokemus on, että mintut juurtuu helposti oksasta, vesilasissa tulee äkkiä juuret, ainakin kesäaikaan.Tosin olen juurruttanut vain viherminttua ja jotain tuntematonta lajiketta.Että kooste ei ole kovin iso.

Tänään kaupasta lähti mukaan suklaa minttu nyt kokeilen ottaa siittä pistokasta laitanoko multaa vai vesilasiin. On sitten ihanan tuoksuinen minttu ja suklaa yhdessä

Pistä pistokas suoraan multaan. Kesällä ainakin juurtuu helposti.

Ok tuikkaan niitä multaan

Mistä Mumimyy löysit suklaaminttua?

Kodin Terrasta siellä oli muitakin minttuja ja sitruunaruohoa ja joku outo en nyt muista nimeä se oli joku jonka juurta käytettiin oliko se kiinalaisessa ruuassa sellainen pyöreä lehtinen kasvi vähän muistutti krassia kasvutavaltaan mutta lehti oli ryppyinen tai selleinen poimuinen

Kiitos, täytyypä käydä katsomassa seuraavan kerran kun ajan ohi.

Siellä oli hyvät selostukset kaikista näistä yrteistä mitä oli myynissä eli mihin sopii ja kuinka käytetään

Eilen illalla luin kirjasta, ettei minttua kannata laittaa maahan, sillä se valtaa koko penkin. Tottakai olen sen viime syksynä laittanut maahan :confused: Tänään kävin yrttitarhalla taas tiirailemassa ja sieltä se minttu tosiaan nostaa päätään - leveämmältä alueelta kuin miten se syksynä jäi.

Kannattaako vielä yrittää siirtää? Varmasti sinne jotain jää, mutta sai edes suurimman osan talteen ja nappaisi sitten pois sitä mukaan kun jotain putkahtelee…

Jos se on sellaisessa paikassa, että sitä on siinä helppo vahtia ja kitkeä pois ylimääräiset, niin älä turhaan siiirrä. Jotain estettä voisi ympärille laittaa. Mulla on se maassa vähän varjoisassa, ei niin mieleisessään paikassa, eikä se siinä ole vielä pahemmin päässyt villiintymään. Minttuja on kyllä montaa lajia, toiset voi olla villiintyvämpiä kuin toiset.