kai tossa nyt täytyy olla jokin virhe. epäilin jo, että tuoreena ei saisi syödä lehtiä!?
(Olikohan se Hus:n lista jonka kerran tulostin, sellainen 3cm paksu nivaska tuli siitä. Ei ole montaa kasvia, jotka eivät olisi myrkyllisten listalla… varmaan se määrä ratkaiseva tai mikä kasvin osa…)
RitvaL, oliko se tuo ananasminttu, jota minulle lykkäsit Kurpalla? Tuleeko siitä korkea ja pärjääkö talven yli?
Mitenkään väheksymättä, moisen listan on ehkä laatinut ei-puutarhuri, joka on lukenut jostain lähteestä jonkin xxxmintun myrkyllisyydestä ja ykskantaan vetänyt johtopäätöksen minttu=myrkyllinen, tajuamatta että minttuja on sen sata erilaista.
Tyyliin punakoiso on myrkyllinen ja moni muukin koisokasvi ja kuitenkin monen ruokapöydässä on perunaa. Kun riippuu mikä kasvin osa ja miten se syödään jne.
Eli rikkinäinen puhelin -efekti tai jotain
Heksu, minulla ruukussa tuota ananasminttua ja korkeaksi ja rotevaksi se kasvaa. Talvehtimisesta ei vielä kokemusta. Keväällä vasta taimen ostin kun oli niin nätti ja tykkään mintuista(kin)
Ok, kiitos Minä vähän ajattelin, että uskaltaisiko sen päästää irti, tai vaikka useampaankin ruukkuun…
Annoksen koostahan tuo myrkyllisyys aina riippuu. Kahvikupillinen omenansiemeniä on tappava myrkky, suola on tappavaa jo paljon pienemmällä kerta-annoksella. Piparminttu ei kyllä voi olla pahimmasta päästä myrkky. Olen käyttänyt minttuja ja varsinkin piparminttua teejuomissani jo parikymmentä vuotta ja mielestäni minua ei vaivaa mikään sellainen, mikä voisi liittyä minttuun (vai aiheuttaakohan se puutarhahulluutta?). Ja juon omaa yrttiteetäni paljon, kun en juo kahvia ollenkaan.
En voi laittaa kuvaa mintustani, koska se on parin tunnin ajomatkan päässä. Tai itse asiassa suurin osa on ruttuun kuivaneena tuolla keittiössä. Mutta siis hyvin saman näköinen on kuin linkkaamassani kuvassa; tiedä sitten onko siinä lajinmääritys oikea.
Googlasin kuvia puolanmintusta, ja minun silmääni se kyllä näyttää erilaiselta, jotenkin tanakammalta. Täytyy maistella tuota minttuteetä ja päättää maun perusteella, pääseekö jatkoon.
Heksu, ananasminttuhan se. Aikas leviävää sorttia, talvehti hyvin yrttimaassa.
Siitä puolanmintusta vielä. Käsittääkseni on on hyvin harvinainen.
Koitin googlettaa siitä jotain tuoreempaa tietoa mutuni lisäksi.
Exotic garden luettelossaan mainitsee sen myös erittäin harvinaiseksi.
Mikä kiinnitti huomioni: Hyvä maanpeittokasvi. Eli sen perusteella olisi aika matala.Piparminttu kasvaa kyllä aina korkeuttakin.
siitä myrkyllisyydestä vielä, itse pistelen poskeen välillä lehden tai kaksi suoraan puskasta. kai nyt niinkin luulisi voivan tehdä? En ainakaan vielä ole kuollut.
Mintullahan koristellaan kakkuja ym ja tuskin sitä tehtäisiin, jos kovin myrkyllinen olisi. Eiköhän me tässä siis pysytä hengissä, vaikka jatkettaisiinkin mintun poopsimista raakana tai teessä tai jollain muulla tavoin.
Kiitos Rosmariini&Timjami linkistä. Asia selvisi siitä varsin hyvin. Näin epäilinkin asian olevan, kun mökillä oleva kasvikirjani ei varmasti ole alunperin suomalainen.
Ei kestä
Aika moni yrttihän on liikakäytettynä haitallinen tai aiheuttaa vähintään ei toivoittuja asioita. Erilaisia kroonisia sairauksia sairastavien sekä pienten lasten ja raskaana olevien esimerkiksi pitää noudattaa kohtuutta ja jopa välttää joitain yrttejä.
Yrteistä kuitenkin paljon ihan suomenkielistäkin kirjallisuutta ja niitä kannattaa kyllä lueskella, on yrtit niin ihania ettei niitä turhaan kannata jättää käyttämättä.
RitvaL, ananasminttu halusi lähettää terveisiä kotiin
Kiitos terkuista!
Olen joskus ostanut torilta piparmintun taimen, kesän se kasvoi ja sain lehtiä talteen. Senjälkeen olen ollut ostoteen varassa. Mistähän saisi piparmintun taimia? Ja kuinka sen saa säilymään vuodesta toiseen?
kuinka sen saa tapetuksi? - no olot sinulla lapissa ovat tietenkin erilaiset kuin vantaalla II:lla, mutta yhtä leviäväinen se on kuin muutkin mintut. tehdäänkö tinki kevääksi?
Muistaakseni torilla myyvät taimitarhat keväisin myös mintun taimia ja kun se kerran kasvaa pihassa niin ei se siitä lähden, on hyvä leviämään. Mulla nyt ei pääse leviämään kun käytän sitä niin paljon ja talveksi kuivaan purkkeihin.
Jotain varmaan minun “puutarhan” “hoidostani” kertoo, että piparminttu on aikoja sitten tukehtunut pois ja viherminttukin hävisi viime talvena, se ei tosin ollut minun vikani, vaan sen häivytti pois muurahaispesä juuristossa.
Jokin nimetön harmaalehtinen korkea minttu jaksaa olla ilonani.