Minttu, Mentha

Tuo “tavallinen” kukka/viherkasvimulta on siis sellaista jota laitoin huonekasveille.

Varmaankin kesäkukkamulta on parempaa, vaikkei minttu niin turhan tarkka ole. Mulla se tykkää huonoa vaan tiiviistä savesta.

Olisko kenelläkään kuvaa ja varmaa tietoa karjalanmintusta. Sain viime keväänä siksi mainittua minttua, jonka lehdet ovat pyöreähköt ja hopeanharmahtavat. Mielestäni se ei kuitenkaan ole karjalanminttu. Ja jos liikenisi alku, niin vastaanottaisin mieluusti.

Minulla joskus oli sitä se oli isolehtinen ja minusta ei kyllä harmahtava ollut. Penttiläiseltä sain alun mutta muutto tuli talvella jäi sinne sitten. Yksi parhaimmista mintuista :slight_smile:

Sen lehdet on ihan pikkuiset nukkaiset ja se kasvaa noin puoli metriä korkeaksi. Kuvaa en tähän hätään löytänyt mutta jos laitat viestissä tietosi niin lähetän reippaan alun joka on takuuvarmaa karjalanminttua.

Jos haluat karjalanminttua Trekooli, laita viestillä osoite niin lähetän.

No varma tunnistus - maku on vihreä jenkki, eli spearmint. Lehdet ovat pyöreähköt, harmaat ja karvaiset. Kukinto hennon violetti.

Ihan mielenkiinnolla jään odottelemaan kastehelmisen lähetystä;-) kiitos tunnistamisavuista.

Kevään ekat minttu-saksankirveliteet hautumassa.

Sain muutama vuosi sitten rantamintun nimellä jotain, jota luulen pikemminkin harmaamintuksi.
On tosi hanakasti leviävää sorttia, juuret luikertelevat ihan just minne tahtovat…
Mausteena on kuitenkin aikas mainio ja kukkii loppukesästä nätisti.
Jos joku haluaa alkuja niin hihkaiskaa, tarvii kohta siivota kasvimaata kesäkúntoon.

Inkivääri?minttu

Ananasminttu

Ananasminttu, mikä herkku…nam !!

Haluatko juhannuksen jälkeen palasen?

Ritval, kysytkin vielä ;))

Mulla on yksi tavallinen siemenestä kasvatetun mintun rönsy (voi olla siemenestäkin lisääntynyt, en ole tarkistanut) muuttunut keltaiseksi, on siis muuten terve ja hyvävointinen, mutta on ollut koko ajan keltainen, saman värinen, kuin keltalehtiset laijit yleensä, ei ole kyllä kasvanut yhtä korkeaksi kuin kaverinsa. Mikähän sille on tullut?

Yritän nyt siis jatkaa minttuihmettelyäni täällä. En tiennytkään, etteivät piparmintun siemenet idä. En ole minttuihin perehtynyt. Mökillä vaan kasvikirjasta lunttasin, että piparminttu on risteymä, joten oletin että siemenistä kasvaa mitä sattuu minttua.

Tämän kuvan perusteella minttuni voisi olla rantaminttua, mutta mistä ihmeestä sen voisin varmuudella tunnistaa? Kaikkialla todetaan, että mintut risteytyvät helposti, ja lisäksi on alalajeja, ja eri kuvissa samakin laji näyttää erilaiselta... Tai lähinnä minua kiinnostaisi saada varmuus, että voinko sitä nyt huoletta syödä. Kasvikirjassa varoitettiin lievästi myrkyllisestä puolanmintusta, mutta onko se oikeasti yleinen Suomessa ja voiko sen sekoittaa syötäviin minttuihin?

Jos voit laittaa tänne kuvan mintustasi, joku voi sen hyvinkin tunnistaa.

hä!? hus:in myrkyllisten kasvien listassa sanottiin, että minttu on myrkyllinen, mutta aiheuttaa harvoin pieninä annoksina oireita!!?? Minä olen ainakin pistellyt lehtiä suoraan suuhun!

Minä olen kanssa syönyt (juonut) piparminttua teen joukossa koko talven, ja hyvin olen vielä hengissä :wink: