Minttu, Mentha

Missä noita ‘makuminttuja’ oikein myydään? Sain tupsut omenaminttua ja tavallista, heräsi himo muihinkin tässä teetä ryystäessä. Tai onko jollakulla suklaaminttua, inkivääriminttua tms. vaihtaa omenaminttuun?

ritva l,tiedätkö tuon kirjavalehtisen mintun nimeä?minulla on sellainen,mutta nimeä en tiedä!tai tietääkö joku?

Tuo keltakirjava minttu taitaa olla inkivääriminttua, ainakin fyllin mukaan. Valkokirjavan mintun nimeä en tiedä.

Otaporkkana, muistuta keväällä, niin voin lähettää erilaisia minttuja siulle.

Hienoa RitvaL, minä pistän viestiä heti kun karhu kömpii uniltaan! hymy

Onkos kellään hyviä ideoita kuinka saisin intianmintun talvehtimaan? Otanko vaan sisään ennen yöpakkasia ja toivon parasta?

Antakaa ohjeita piparminttuteen valmistukseen! Paljonko lehtiä laitetaan mukilliseen kuumaa vettä, ettei tule "myrkytystä"? Kauanko pitää hauduttaa?

Onko kukaan maustanut mintulla jäätelöä? Pidän paljon kaupan valmiista minttujäätelöistä, ja mietin, onnistuisiko vaniljajäätelön maustaminen piparmintulla?

Minä en tykkää liian minttuisesta teestä ja siksi lisään piparminttua mustan teen joukkoon. Haudutan teen pannussa ja siihen pannulliseen lisään n. 10 lehteä kuivattua piparminttua, vähempikin riittää. Yhteen mukilliseen riittää siis 1-2 lehteä sen mustan teen lisäksi. Jos haluat pelkkää piparminttua, voisi joku suunnilleen 5 lehteä olla aika sopiva määrä. Älä hauduta pitkään. Minä laitan ne teenlehdet aina siivilään, jonka läpi kaadan kuuman veden ja sitten annan olla ihan pienen hetken paikoillaan. Mutta todellakin vain hetken. Sama ohje sopii varmaan myös vihreään teehen.
Piparminttujäätelö voisi ollakin aika hyvää. Maustaminen sujuu varmaan samalla tavalla kuin jollain mansikalla tai muulla maustaminen, eli jäätelöä pehmitetään vähän ja sitten lisätään mauste ja sekoitetaan. Laitetaanko se sitten vielä uudestaan pakastimeen, en tiedä, koska en ole kokeillut. Luulisin kuitenkin, että jäätelöstä tulisi parempaa tuoreista lehdistä kuin kuivatuista.

Mulle on käynyt hyvä vahinko, kun kuivatessa meni yrtit sekaisin: nyt on sekoituksessa minttua, väriminttua ja iisoa, saattaa olla sitruunamelissaakin. Tätä teepallollinen ja mukiin pariksi minuutiksi, ei tule kovin vahvaa mielestäni. Siihen hiukan hunaja ja tiraus sitruunaa. Pelkkä väriminttukin on oikein hyvää.

minkä kokoiseksi puskaksi toi minttu kasvaa.kylvänkö purkkiin vain yhden siemenen vai useampia.

Minttu kasvaa isoksi. Sitä voi latvoa ja nyppiä mielinmäärin ja se vain yltyy. Kun istutat sen jonnekin, se on siellä ja jatkossa myös kaikkialla muualla :wink: Eli siis hyvin elinvoimainen-jopa liian joidenkin mielestä.

Jos ei halua, että minttu kovasti leviää, voi sen istuttaa pohjattomaan ämpäriin ja upottaa ämpärin kukkapenkkiin.

Ei ne kerkiä levitä liikaa jos käyttää koko ajan ja kuivattaa talvea varten.

Eivätkä ne leviä ollenkaan tai voivat jopa hävitä, jos oikein huonon paikan niille löytää . No joo, nykyiset näyttää vähän leviävän.

Luulin jo että suklaaminttu ei ollenkaan nouse pintaan mutta eilen se olikin jo monen lehden verran maan pinnalla siellä täällä pitkin kasvimaata. Ihanaa, on se sitkeä ja tuoksui jo vaikka siitepölynuha tukkii nenän!

Mintuissa on eroja tuon leviämisen suhteen.

Viherminttu on mielestäni turhankin hillittykasvuinen.

Piparminttu taas kasvaa niin että! Kukaan ei voi sitä sellaisia määriä käyttää että pysyttäisiin sen kanssa voitolla. Sitä olen auliisti jakanut kaikkialle (siis ystäville jne) kukaan ei ole saanut kuolemaan.

Nytkin taas puskee versoa pitkin nurmikkoa-metrin päässä istutuspaikastaan.

Toisaalta se on mielestäni helposti kurissa pidettävä, sillä verost on helppo kosteasta maasta nyhtää pois isoina paloina, joita taas voi sitten antaa eteenpäin. Toisin kuin moni muu yrtti jotka tekee miljardi pikkiriikkistä taimea ja niiden nyppiminen vie aikaa.

Tuo suklaaminttu kuulostaa herkulliselta :slight_smile:

Mulla on sellaista mitä lie marketin siemenpussiminttua, eikä se todellakaan ole ongelmaksi tullut, löytyy sentään vielä. Siivosin yhden viinimarjapuskan pois yrttimaan reunasta ja kas kummaa, siellä olikin minttu säilynyt kaiken rikan ja oksien alla paljon parempana, kuin se paremmin laitettu minttu. Eli taitaa viihtyä varjossa.

R%T, suklaaminttu ON herkullista. Laitoin sitä jäätelön päälle marjojen kanssa ja keräsin sen lehdet syksyllä kuivuriin. Koko talven olen lisännyt sitä aamuteehen. Viime vuonna sitä oli Plantagenissa, ja oli vielä kotimainen kasvattaja. Jos sitä löytyy lisää, voisin ottaa jonkun pätkän mukaan Turun taimenvaihtoonkin.

kastehelminen, ottaisin kernaasti pienen pätkän. Toki etsin sitä heti kun kynnelle kykenen mutta jos ei satu olemaan.

Olen tuolta P:sta monena keväänä löytänyt hyviä kotimaisia ja yleensä luomuyrttien taimia! Pisteitä sille, vaikka muuten hieman skeptisesti suhtaudun isojen ketjujen liikkeisiin.

Tuon jos et löydä. :slight_smile:

Hei, olen laittamassa minttua ruukkuun parvekkeelle kasvamaan. Millaisen kasvualustan se vaatii? Minulla on varastossa kekkilän kesäkukkamultaa, jossa on runsaasti hiekkaa, sekä ihan tavallista kukkamultaa, jossa taas on melko paljon turvetta. Käykö jompikumpi?