Onko mirrinmintusta pidempiaikaisia kokemuksia? Meillä on sitä kivillä rajatussa penkissä, jossa se saa levitä vapaasti. Tutkailusta päätelleen siementaimia tulee, mutta mietin että missä vaiheessa ne alkavat tukahduttaa toisiaan. Eli siis täytyykö niitä harventaa tai siirtää vai hoitaako luonto itse? Tavoitteena olisi tasaisen sininen penkki.
Onko sinulla Hömppis kuvaa niistä.? Olisi kiva nähdä, miltä näyttävät suuremmalla alalla. Olen aina halunnut mirrinminttua, mutta en ole vielä toimeentunut hankkimaan sitä. Jospa tänä vuonna...?
Katson illalla kotona olisiko sopivaa kuvaa, työkoneelta ei löydy
Hyvä hyvä, tuskin maltan odottaa..
Tässä vähän huono kuva mintuista, jotenkin haalea . Luonnossa sinisen violetit kukat näkyvät ja erottuvat paremmin. Mirrinminttu saa levitä humala- ja ruusupapusaloille asti ja vähän niiden vasemmallekin puolelle (jää just kuvan ulkopuolelle). Isojen kivien oikeassa reunassa on orvokkia, sitä aion laittaa tänäkin vuonna, sinisävyistä ja/tai valkoista. (Takaosan hiekkainen alue on myös tämän kevään projektia, minttuja ja salkoja on tarkoistus saada myös sinne... )
Tässä kuvaa meidän mirrinmintusta, jota on parissa muussakin paikassa. Viime keväänä sain kasvatettua siemenistä monta uutta alkua ja vielä kesän mittaan lisäsin pistokkaista. Mirrinminttu on yksi suosikkikasveistani, kauniin värinen ja kukkii pitkään.
Pikkutaimia, ei ihan vielä istutettavissa
Onneksi mie olen kylvänyt omat harvakseltaan:)
Minusta mirrinminttu leviää, mutta on helposti pidettävissä kurissa eli suht pienellä alallakin voi nyhtää ihan surutta pois ne versot, jotka meinaavat kammeta toisten päälle. Siemenestä lisääntymistä en ole havainnut. Nyt on menossa kolmas kesä mirrinminttujen kanssa ;-)
Tässä myös kuva, joskin enemmän esillä taitavat olla keijunkukat. Mutta keijunkukatkin jäisivät alle, jos ei pitäisi mirrinminttua kurissa (mutta on siis helppo -minusta ainakin).
Itse en ole harvennellut, mutta voihan sitä varmasti vähän kiskoa, mikäli tuntuu, että tukahduttaa. Tukahduttamiseen asti eivät ole ainakaan vielä minulla kasvaneet. Minulla on paikassa, jossa saa levitä rauhassa. Itse pidän tuota "villistä ja vapaasta" tunnelmasta. On kyllä sellainen kasvi, että tahtoo mennä minne haluaa siementen mukana. Olen sitten niitä välillä siirrellyt, jos on tahtonut jonkun kasvin kasvua häiritä. Ne erottaa aika pieninäkin taimina mirreiksi. Riippuu varmaan paikasta tuo harventelu ja siirtely. Ja myös puutarhan tyylistä.
onko kenelläkään tietoa onko tämä mirrinmittu juuri sitä samaa mitä olen kuullut kutsuttavan kissanmintuksi mikä taas tekee kissat " pöhköiksi"? Minulla on tätä mirrinminttua parinmetrin kaistale ja naapurin kissa tuntuu viihtyvän penkissä mutta ei pissaile eikä muutenkaan pemota! vai oisiko vaan penkissä oleilevat tuhannet muurahaiset syynä ?
Nepeta x faassenii eli mirrinminttu on kyllä sukua Nepeta cataria:lle eli Aitokissanmintulle. Aitokissanmintussa on voimakkaampi se huumaavuus, mutta kyllä se mirrinminttukin paremman puutteessa kateille kelpaa. MInulla kylläkin mirrinminttu on saanut olla nykyään rauhassa, aitokissanminttu on jyrätty.
On olemassa myös sitruunakissanminttu, mutta se ainakin sai kasvaa ihan rauhassa kissoilta, mutta mehiläiset sun muut pörriäiset tykkäsi siitä kovasti ! ja tuoksu oli itsestäkin tosi nam, sitruunainen todella !
Yhdistän kaksi erillistä nepeta-ketjua, eli jatkossa mirrinminttu ja kissanminttu ovat samassa paikassa täällä: Kissanminttu, Mirrinminttu, Nepeta.
Suljen tämän ketjun tästä uusilta viesteiltä.