Mistä aloittaisin vanhan pihan ehostamisen?

Heippa!

Täällähän näyttää olevan tällainen sopiva ketju jo valmiina hymy

Eli tässä ensin pari kuvaa:

Istutusalueet ikkunoiden alla. Kummallakin puolella sisäänkäyntiä olevat havut on nyt "putsattu" eli kuivat oksat on suurin piirtein siivottu pois. Kuvissa (huonosti) erottuvat hanhikit on nyt leikattu maata myöten pois, sillä minä en ole hanhikin ystävä alkuunkaan, enkä juuri muidenkaan keltaisten kukkien...

Mitä suosittelisitte hanhikkien tilalle? Seinä on suoraan etelään päin, ja leveät räystäät pitävät huolen että sadevettäkään ei liiemmin tuolle alueelle tule.

Eli siis joku kaunis kukkiva, mieluimin punaiset tai siniset tai jotain siltä väliltä olevat kukat. Voisiko noin kuivassa ja paahteisessa paikassa menestyä pioni? Pionit on mun intohimo, ja tässä talossa on valitettavasti kaikki pionit piilotettu käsittämättömästi autotallin päädylle.

Nykyisin lautaa olevat käytävät on tarkoitus uudistaa betonikivipintaisiksi, ja ovi sekä portaat punertavaksi. Etupihalla oleva kukkapenkin pläntti kasvaa sitten uuden käytävän myötä noin kolminkertaiseksi, ja yllätys yllätys, siihen on tulossa ainakin pionia, tuohon sopisi jo valkokukkainenkin, kun ei ole enää ihan valkoista seinää vasten.

Muuten etupiha on vähän autio, joten siihen pitää keksiä jotain... se on tulevien kesien murheita, mutta vinkkejä saa antaa jo kieli ulkoa

Tontti on reilu 6000 neliötä, joten laitettavaa piisaa! Takapihalla oleva perunapelto pitää nyt ensin raivata nurmikoksi ja sitten pitääkin miettiä miten siitä jatketaan. Onneksi osa tontista on metsää, mutta se taas antaa uusia haasteita, kun pitäisi keksiä jotain fiksua myös varjoisaan metsän ja nurmikon reunaan.

Kannattaako pionia laittaa paraatipenkkiin, kun kukinta-aika on aika lyhyt? Riemu on viikossa ohi - tosin pionilla on kyllä kauniit lehdet, joten jos kukinta ei ole kauhean tärkeää, miksei se pionikin menesty, kyllähän se auringosta tykkää ja kestää kai aika hyvin kuivuuttakin - jos paikalle ei sada yhtään, joudut kastelemaan melkein mitä kasvia tahansa. Hopeamaruna ja nukkapähkämö voisivat viihtyä ilman kasteluakin. Nurmikon laitosta tuli mieleeni, että ehkä kannattaisi ensin vähän miettiä, josko jonnekin jättäisit istutuksille jo valmiiksi alaa - nurmikon poiskaivaminen on aika ikävää hommaa eikä ison alan leikkaaminenkaan paljoa innosta, ainakaan minua :slight_smile:

Minusta pioni on yksittäiskasvi… omassa penkissään, omassa paikassaan kasvatettava sellainen. Näyttävyyttä penkkiin saa sitten mm. pionien eteen istutetuilla matalammilla kaiken kesää kukkivilla kasveilla. Mutta ns. sekapenkkiin en pioneja laittaisi.

Minulla on vanha pioni joka viime kesänäkin kukki viisi viikkoa. Tuli sattumoisin pistettyä merkille. Kenties paahdekesänä kukinta on lyhyempi.

Apua tarvitaan vanhan pihan suunnitteluun. Yritän lisätä viime kesänä otetun kuvan takapihasta, joka on suht iso. Se ollut hoitamaton useamman vuoden. Etualalla on marjapensaita, joita osan olen kaatanut ja loputkin kaadan, koska niissä ei häävisti enää ollut marjoja. Haluaisin siirtää ne myöskin kauemmaksi. Takana on iso alue, joka rehottaa miten sattuu ja sen haluaisin harventaa, puita on tarkoitus kaataa ja tehdä sille jotakin. Kysymys kuuluukin että mitä?hymy Ja hyviä vinkkejä otetaan vastaan mistä kannattaisi aloittaa rehottavan alueen harvennus? Suurimmat männyt ja koivut on tarkoitus jättää..

Otetaan vastaan hyviä ideoita joita näin "aloittelevana pihan hoitajana" onnistuisin toteuttamaan.. ja vielä se kuva..

Mitäh! Minullakin on vanha hoitamaton piha jota olen aloitellut laittamaan. Pihalle on ilmeisesti summanmutikassa nakattu mitä sattuu puita / pensaita, kukkapenkkejä ei juurikaan ole, 2 surkeaa suorakaidetta missä on yhtä lajia, jee... Minä aloitin juurikin sillä marjapuskien vähentämisellä ja loputkin siirrän keskeltä nurmikkoa ryhmäksi sivummalle. Tee suuria ja näyttäviä linjoja, pieni piiperrys siellä täällä näyttää sekavalta ja kurjalta ( just siltä minunki piha vielä näyttää ). Siirrä pensaita ym. paremmin ryhmiin tai tee uusia istutuksia olemassa olevien kasvien ympärille. Katsele, kiertele, mieti ja suunnittele eri vaihtoehtoja rauhassa, kyllä ne kuningasideat sieltä nousee! Käy vaikka etsiin inspiraatiota kuvagalleriasta muiden pihakuvista, minä ainaki saan niistä virikkeitä vaikka kuinka!

Niin tarkennan että piha missä on surkeat kukkapenkit ja puut / pensaat nakattu sinne tänne on siis minun, ei Mitäh:n allapäin

Minulla on vanha piha, joka oli tänne muuttaessani aika ankea, siis minun mielestä. Pari kolme pensasta, yksi sekava kukkapenkki ja yksi pieni pyöreä keskellä piha, Lisänä paljon omenapuita ja vadelmaa ja muutama marjapensas. Vähitellen olen tehnyt käännöstyötä, eli nurmikkoa katoaa joka kesä jonkin verran, omenapuita on enää 6, kun alkuun oli 10, ja kaadettujen omenpuiden juurelta olen lähtenyt tekemään aina kukkapenkkiä.Vadelmat hävitin kokonaan. Lisää olen istuttanut muutamia puita ja pensaita, tehnyt pensasruusuaidan erottamaan kompositalueen laatoitusalueesta ja saanut mielestäni jotain näkyvää aikaan. Kannattaa suunnitella ja piirustella pihaansa useampaankin kertaan ja hiljalleen tehdä lisäyksiä omen mielen mukaan. Hoitamattomat alueet on tarpeen hoitaa heti alusta, jos sellaisia on.

Ihme juttu on ollut tuo marjapensaitten istuttaminen keskelle pihaa! Täälläkin oli tehty niin, kaveriksi sitten keltaista pensashanhikkia ja pioneita sinne sun tänne. Pihan keskiosa oli pelkkää nurtsia ja sinne tänne oli ripottelu-/linkoustekniikalla istuteltu perennoja ja puskia. erittäin älykästä on ollut istuttaa hevoskastanja ja korallikanukka metrin päähän toisistaan!

Olen aloittanut pihan uudelleenrakennuksen suunnittelemalla kulkureittejä ja kantannut istutusalueitten (tulevien) reunoja. Kolmas kesä aluillaan. Nyt tuntuu, että pihassa kasvaa lähinnä sanomalehteäja olkea, mutta tyhjältä on hyvä aloittaa. Pihassa kulkiessani mietin: “Minkälaisen näkymän haluaisin juuri tästä kohdasta nähdä?” Kun näkymän saa mieleensä, voi ruveta miettimään, minkälaista kasvia se vaatisi: korkeaa, matalaa, pikkupuita vai mitä. Eli tavallaan pitäisi voida nähdä n. 10 vuoden päähän tästä hetkestä :wink: Yksivuotisilla on hyvä harjoitella ja tyhjistäkin alueista saa ensihätään ihan kivan näköistä. Havuja kannattaa istuttaa talvi mielessä pitäen: mitä alueita aurataan ja missä kuljetaan? Havut niin, että ne yksinkin muodostavat talvimaisemaan muiden pensaitten kanssa hyvät kokonaisuudet.

Ja todellakin, keräillään ne hajasijoitetut kokonaisuuksiksi :slight_smile: Eli Marlenen kanssa samoilla linjoilla!

Muitten pihakuvista mainitsen taas Raakin pihatien, joka on aivan hurmaava! Minäkin haluan tulla pihaan pienten puiden muodostamaa käytävää pitkin. Onni ja autuus on se, jos ne vielä sattuvat kukkimaan keväällä! Olen siis istuttanut kirsikka-, päärynä- ja koristeomenapuun tien viereen. kuitenkin n. metrin päähän ajolinjasta, koska aura-auto ei tee hyvää pienille puille. Tien ja puiden vlissä on istutusalue, jossa kasvaa portaittain perennoja: ihan reunassa mm.karpaattienkelloa, eli alle 20 cm, sitten soikkoratamoa, jättipoimulehteä ja komeamaksaruohoa , 40-senttisiä ja loppuhuipennuksena pioneita ja iiriksiä. Puitten juurilla on sipulikukkia, jotka heti keväällä toivottavat tervetulleiksi pihaan :). En ole tätä näkyä vielä kertaakaan nähnyt, paitsi mielessäni. Tältä keväältä odotan aika paljon…

No ehkä ihmiset eivät istuttaessaan ajattele asioita ihan loppuun asti, tai ole loputtoman kiinnostuneita puutarhanhoidosta. Jotain väriä pihaan halutaan, sen kummemmin ajattelematta. Itse olen kärsinyt samasta syndroomasta, kun oman pihan vihdoin sain. Sitten kokemuksen kautta on tullut tähänkin jotain järkeä.

Eikös sitten kuitenkin ole mukavaa se, että saa tehdä pihastaan ihan omanlaisensa? Ellei kaikki istutusalueet ole jo pilkunpäälle rajattuja. Mutta tosiaan, kannattaa ensin rauhassa suunitella ja miettiä esim. minttumeiramin mainitsemia asioita. Minun tyylini on tehdä ensin ja miettiä sitten. Se yleensä teettää aivan liikaa turhaa työtä hymy

Istutusalueita voi rajailla ja sitten tarpeen mukaan taas laajentaa :wink: Ja sitten - monet kasvit siirtojuoksutetaan uusiin paikkoihin, kun suunnitelmat ja visiot muuttuvat tai, kun tulee sitäjärkeä päähän enemmän :). Ainahan nuo pihat on kesken, mutta puut ainakin olisi kiva ja hyvä istuttaa heti sinne, minne ne tulevat jäämään (kirjoittaa henkilö, joka juuri siirsi tammen 10m kauemmas. On nyt tosin vain 30 cm.)

Eikö hajallaan olevat marjapensaat olisi helppo koota yhteen vain kattamalla ne saarekkeeksi ja kanttaamalla niiden ympärille selkeän eron nurmikosta. Joku omena- ja luumupuu pensaiden väleihin ja näystä voi tulla tosi kauniskin?

Mietin itse että kuinka käy minttumeiramin puiden, kun sanoi isuttaneensa metrin päähän ajo-alueesta. Latvukset kuitenkin taitavat tulla tielle asti. Putoilee päärynöitä auton konepellille. Kukkivat puut ovat ihania, itselläni oli ennen kirsikka, jota en kyllästynyt kukinta-aikaan katselemaan. Itselläni on myös tämä vanhan pihan ehostamisongelma, tähän asti en ole vielä tehnyt muuta kuin hoitanut pihan puita ja pensaita, omia virityksiä en vielä ole ehtinyt tekemään.

belgi, en pahastuisi, jos päärynöitä putoilisi auton konepellille ohi ajaessa :slight_smile: On ne vähän enemmän kuin metrin päässä kun tarkemmin ajttelen. Aika lähellä kumminkin. Olen sitä kyllä miettinyt, että kuinka joutuu alempia oksia väistelemään aluksi, ennen kuin kasvavat riittävästi korkeutta. Onneksi on lääniä toiselle puolelle väistellä ja sitä paitsi, pakkoko se on talon eteen asti ajaa, jos puut kasvaa siinä tiellä :=)Asiat tärkeysjärjestykseen…

Hienoja pihoja teillä! Meillä oli alkutilanne se, että piha oli täynnä vuohenputkea ja muita ihania rikkakasveja. Tällä hetkellä on ainakin jonkun asteinen voitto saavutettu, onneksi. Viime kesänä piha myllättiin salaojituksen yhteydessä ja sen jälkeen olenkin innokkaasti istutellut, kattanut ja tietysti kitkenyt pintaan pukkaavia vuohenputkia. Periaatteeksi olen ottanut, että jokainen juuri jonka saan irti on aina vähemmän siinä kilometrimäärässä mikä meilläkin vuohenputken juurta maan alta löytyy. Olen ollut epätoivoinen tämän meidän pihan kanssa ja kovasti töitä riittää vieläkin, mutta hiukan valoa on jo näkyvissä:) Mitä tällä sitten halusin sanoa? Sen, että kärsivällisyys vaan peliin puutarhan kanssa. Se ei tule ikinä valmiiksi.

Kyllä se meidänkin piha on täynnä sinne tänne heiteltyjä pensaita ja liian suuria mäntyjä. Täytyy varmaan kuvia katsella ja koittaa keksiä mitä pihalle tekisi, nyt on jo osa puista kaatunut ja pensaat saaneet kyytiä, onneksi. Mitähän kukkia yms. kannattaa istuttaa, jotta piha olisi helppohoitoinen ja silti kaunis?hymy

Puut ja pensaat ovat ne tärkeimmät kasvit. Kaikki niitä pienemmät ovat vaan sitten koristeeksi :}

Tuulensuoja, näkösuoja, vehmaus, paikat pikkulinnuille ja tähystyspuut variksille, kaikkia noita tarvitaan ensimmäisiksi.

Ajattelen ihan samalla tavalla kuin sand. Kannattaa todella harkiten poistaa juuri noita puita ja pensaita. Ensimmäinen kesä kannattaisi varmasti "elää" niiden kanssa, ja miettiä mitä kannattaa säästää. Silloinhan sen vasta näkee, miten luovat varjoja ja tunnelmaa. Aika useasti sitä varmaan innolla kaataa ja raivaa, ja sitten hetken kuluttua istuttaa uusia puita suojaksi, kun tajuaa niiden merkityksen.

Toisaalta, kun intoa riittää, sitä on vaikeaa vain olla ja odotella Itsellä lähinnä se ongelma, kun mitään ei saisi kaataa eikä karsia. Ei edes muutamaa hassua oksaa hevoskastanjasta, jotka mies haluaisi poistaa. Minkäs sitä sitten hulluudelleen voi..

Hei
Meillä on piha jossa 10v vanha asfaltti halkoo pihan poikki. Edelliset asukkaat eivät olleet puutarhaihmisiä, joten esim. omenapuu ja kirsikka laitettu n. 1,5m päähän toisistaan ja nyt 10v vanhoina hankaavat toisiinsa ja ovat 3m korkeita, sadonkorjuu mahdotonta varsinkin kirsikalla…Ongelma on se että itsekään en -vielä- paljoa tiedä ja tarvitsisin apua henkilöltä joka osaa kertoa seuraavaa: miten poistaa asfaltti ja korvata kivetyksellä osittain/kokonaan, millaisilla kivillä, mihin autopaikka mahtuu, mitä tehdä hedelmäpuille…Kasveista tai perennapenkeistä en tarvitse neuvoja, ne löydän itsekin (esim.tältä loistavalta palstalta;) ). Minkä ammattikunnan edustajaan otan yhteyttä?Puutarhasuunnittelija vai viherrakentaja?Tietävätkö nämä nimenomaan tuosta pihan kivetyksestä ja autopaikan suunnittelusta?Mitä eroa näillä ammateilla on?Entä pitäisikö puita varten olla erikseen arboristi? En yhtään tiedä mistä aloittaa…
Ja rahaakaan ei sitten hirveästi ole käytettävissä, pelkkä asfaltin poisto ja vieminen pois kustantaa huimat 800€, huh!!
Avuton Anne