Mistä aloittaisin vanhan pihan ehostamisen?

nostan kysymyksen…

Eikös sitä asfaltin poistoa voi tehdä jollain vuokrakoneella itsekin ja viedä sitten palat peräkärryllä kaatikselle… miesten hommaa kuitenkin… luulen -vaikka onhan sitä jo moottoripyöräpoliiseissakin naisia :smiley:

Joku on erimieltä mutta itse poistaisin jomman kumman puun ja ostaisin uuden sopivan taimen oikeaan paikkaan.

Jep, asfaltin voi itse poistaa, jos osaa ajaa kauhakuormaajaa-vai mikäs sen nimi ny olikaan…Koneen vuokraus pk-seudulla maksaa maltaita, ja asfaltin vienti minimimaksu “asfaltinkierrätykseen” 300€.Enpä tajunnut mainita että asfalttia on n. 30x2,5m2, eli painaa n.5000kg…Mutta idis kuitenkin että mikä suunnittelija osaa ammattilaisena(!) (enkä palstalaisten asiantuntemusta tässä yhtään vähättele;)))kertoa mitä on mahdollista saada pihasta aikaan: tilaa ei ole paljon (600m2)ja asfaltti lohkoo suorakulmaisen pihan kahtia.Autollekin pitäisi-valitettavasti-saada järkevä paikka, kun ilman sitä ei valitettavasti pärjää…

Kamalaa, eikö puita voi leikkauksella pelastaa/lyhentää…?

Kyllä minustakin puolitoista metriä kuulostaa kovin vähältä puiden väliksi. Minä luopuisin kirsikasta, ja hankkisin uuden toiseen paikkaan, kirsikat ovat kuitenkin aika nopeita kasvajia ja juurivesojakin löytyy helposti. 
Suunnittelija olisi kyllä hyvä, jos tuntuu vaikealta. Tulee sekin kalliiksi, jos pitää moneen kertaan tehdä. Viherrakennusfirmoilla on kai yleensä myös suunnittelua. Tiedusteleminen ei vielä mitään maksa, joten kannattaa kysellä, että minkälaisia palveluita eri firmoilla olisi saatavilla, tiedä, vaikka siitä asfaltista pääsisi ammattilasten avulla helpommalla ja ehkä lopulta halvemmallakin eroon.