Mitä katetta mihinkin?

Sanomalehdet estävät rikkojen kasvun, kun niitä on paksusti lomittain. Sanomalehdet maatuvat aikanaan, mutta parhaassa tapauksessa pensaat varjostavat silloin jo niin paljon, että estävät rikkaruohojen kasvun.

Rikkaruohot kasvavat ajan mittaan kasvaa katteessa, oli se sitten mitä tahansa.

Samoin rikkikset kasvavat jossain vaiheessa myös maisemointikankaan päällä. Maisemointikankaan alle ei pääse muodostumaan uutta humusta ja pieneliötoiminta heikkenee, koska kankaan läpi ei tapahdu maatumista. Minun mielestäni kankaat ovat “luonnoton” ratkaisu.

Kysymykseesi ei ole tyhjentävää vastausta, kaikissa tavoissa on hyvät ja huonot puolensa.

Kyllä minäkin sanomalehtiä olen käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä. Sanomalehtikerroksen paksuuden lisäksi tärkeää on myös, että lehtien päällä oleva katekerros on riittävän paksu. Pari kertaa on tullut laitettua katetta (käytämme kuorikatetta) liian ohuelti, jolloin linnut ovat päässeet repimään sanomalehtiä. Tuloksena on reikiä sanomalehdissä ja rikkaruohoilla taas vapaa pääsy kohti valoa.

Meillä on käytetty myös juurimattoa (sitä jäykkää harmaata kangasta) kuorikatteen kanssa estämään naapurin vadelmien leviäminen meidän puolelle. Koska en voi peittää koko vadelmakasvustoa, ei maatuva sanomalehti mielestäni voi toimia pidemmän päälle tuossa paikassa.

Olen käyttänyt katekangastakin, kun 10 v kuluttua halusin poistaa ja muokata paikkaa kangas ei lähde enää irti millään milloinkaan. Nyt on muovia maassa maailmantappiin asti.

Tuota just pelkään, mitä valtsu kirjoitti.

Kiitos vastauksista ja mielipiteistä. Olen kallistumassa sanomalehteen. Täytyy laittaa tarpeeksi paksu kerros eli lehtien hamstraus alkakoon.

Sanomalehti paras

Osaako joku kertoa mikä ero on kuusen kuorikkeella ja männyn kuorikkeella. Naapuri oli sitä mieltä, että ehdottomasti mäntyä.  Sahalta saisi kuusen kuorta ilmaiseksi vaikka kuinka paljon. Mänty pitäisi hankkia rahalla jostain liikkeestä.  Kuusessa on toki joitakin isompia kuoren suikaleita, mutta ne olisi helppo talikoida sivuun.  Olemme perustamassa uutta pihaa 2000 neliön tontille niin ei haluaisi maksaa mistään turhasta, mutta toisaalta ei haluaisi heti alkaisiksi pilata koko juttua virheellisellä valinnalla.

Kuusen kuoressa on pihkaa, männyn kuori maatuu nopeammin ja on ilmavaa. Kuusen kuori tiivistyy enemmän ja kostamaan katteena. Jos koristeksveille laitat liekö väliä. Kalkkia kasveille ennen kuoriketta, ettei tule kovin hapan juttu ja lanoitetarve lisääntyy. Ilmainen tavara on arvokas, laittaisin itse ja keräilen aina kateeksi, kun halkoja hakataan mökillä. Parempi katettuna  kasvun alussa, eihän sitä kamalan paksusti tarvitse laittaa, ohuemman kerroksen kuin männyn kuoriketta laittaisin.

Billnäsissä juttelin puutarhurin kanssa ja hän sanoi että hyvä kate olisi olki…niinko esim.mansikoille ja nurtsin leikkuujäte on hyvää…

Kun sanoin et typpee syövää ja hapanta ei kait saisi laittaa niin olen laittanut lecasoraa ja hiekkaa…

Puutarhuri sanoi et hiekka ja lecasora on varsin mainioita eikä hapata eikä tuki ja on helppoa kaivaa sivuun kun haluaa multaa lisätä tai muuta operoida.

Nejja kyllä kuusi käy ainakin kaiken happamanmaan katteeksi eikä tartte kalkkia ostaa… hiekka on halpaa kun sitä ostaa peräkärryllisen eikä se hapata jos perennamaa tarviaa katetta. Välttämättä ei tarvii jos kitkee.

Onks kukaan raaskinut ostaa sitä uutta katemultaa joka maksaa 8 egee säkki ?

Kuinka paksun kerroksen olette laittaneet sitä sanomalehteä kuorikatteen alle? Montako sivua päällekäin?

Saiskohan täältä Oulustakin joltakin sahalta katetta ilmaiseksi. Just laskin laskurilla: tarvitsisin 12 kuutiota katetta.

Olen laittanut sanomalehtiä perennapenkkiä perustaessa noin 4-10 sivua, riippuen, paljonko on ollut käytettävissä. Kun se kastuu, se on aika haperoa ja sivu tai kaksi ei pysy ehjänä, jos yhtään liikahtaa.

Katettiin keväällä aika iso alue puuhakkeella. Sanomalehteä tuli alle 5-10 sivua ja saumakohdat reilusti päällekkäin. Vielä eivät ainakaan rikkikset ole tulleet läpi. Täällä Turun seudulla ostettiin sitä eräältä maanparannusfirmalta. Myivät sitä ison peräkärryllisen verran 60€ kuormallinen. Sama hinta oli kuorikkeella. Mitäköhän se olisi kuutioissa?

Mies sanoi, että se peräkärryllinen olis noin kaksi kuutiota. Eli 30€/kuutio.

Selvitin juuri kuorikatteen hintaa. Oulusta saisin VRJ:tä pihaan tuotuna 10 kuutiota 440 eurolla, sisältää alvin. Eli 44 euroa kuutio sisältäen kuljetuksen. Toinen vaihtoehto on hakea peräkärryllä, jolloin tavara hinnoitellaan kauhoittain. Neuvoivat, että 2-3 kauhaa voi laittaa kärryyn kun kuorikate on kevyttä tavaraa. Kauhallisessa on 300 litraa ja se maksaa 18 euroa. Eli kuutiohinnaksi tulee 60 euroa! Siis kotiinkuljetuksella saa halvemmalla!

Kanattaako perennapenkkiin laittaa kuorikatteen alle sanomalehteä, vaikka on ihan uusi multa? (näyttää hyvin puhtaalta)

Minä oon hakenu vrj groupilta peräkärryllä kuorikatetta. Iso kärry piripinnassa, n.1,5 kuutiota. Ja maksaa vähän rapia pari kymppiä.

Minä mätän sanomalehtiä aika reilulla kädellä. Semmoinen mukavan tuhti sanomalehti menee kokonaisena, ohuempia ilmaislehtiä saatan laittaa parikin päällekäin. Ja tietysti vielä reilusti limittäin ja lomittain. Tällainen vuoraus ei maadu ihan vuodessa eikä kahdessakaan.

Perennapenkkiin (mulla päälle) en ole laittanut sanomalehtiä. Saavat perennat levitä rauhassa ja puutarhuri siirtojuoksutella penkin kasveja seuraavina kesinä helpommin. Kuorikatettakaan en ole juuri käyttänyt perennaistutuksissa. Vastaistutettujen perennapenkkien multapintaa olen peittänyt ruohosilpulla.

Mitä kuoriketta te laitatte ?

Minulla on ongelmana hapan maa ja kyselin tuossa kesällä Billnäsin puutarhurilta niin lisää happamuutta ei kannata laittaa kuorikkeen avulla muuta kuin havupenkkiin ja alppikset ei kanssa närkästy…

Ostin sitten lecasoraa mut se on tavattoman kallista…leca-hiekotus sora on hippusen halvempaa…ostin kuusi säkkiä ja uppos helposti ja voisin ostaa toiset kuusi lisää. Koristesora on nätimpää mut kalliimpaa.

Pienempään pionipenkkiin olen ajatellut reunoille jotain nättiä koriste kiveäkin ? Oisko se ihan kaistapäistä ? Nehän voi kaivaa sivuun ja pestä jos tulee se mieli että lisää multaa…