Mitä katetta mihinkin?

Ja se kaakaonkuorikate tuoksuu suklaalle :slight_smile: Kerran taisin kokeilla näytepussukasta ruukun katteena, ei ole kovin järeää tavaraa. Mutta ihanan tuntuisen näköistä kyllä :smiley:

No niin arvelin :slight_smile: (toki en tiedä miten äkkiä tuoksu pihassa katoaisi) suklaafriikki

Tuon kaakaonkuorikatteen edut kuulostivat hyviltä kun googlasin sitä kesällä. Lisäetuna sitten se että se näytti minun mielestä kauniilta.

Haaveilen kaakaonkuorikatteesta ulkoruukkuihin. En vaan ole törmännyt siihen missään.

Minä löysin vain yhden paikan, sekin aika kaukana meiltä ja en ole jaksanut ottaa selville, mitä suursäkin rahtaus maksaisi…kun sit vaan harmittaa jos on niin tyyris, ettei raaski tilata.

Sanoin kyllä kotona ääneen, että mä voin mielelläni moisen synttärilahjan tai joululahjan vastaanottaa :wink: ei ole vielä kuitenkaan tupsahtanut pihaan.

http://eg-trading.mercuriusonline.com/index.phtml/art/2015/t/prodgroup1

Me hankittiin kaakaonkuorikatetta kolme - neljä vuotta sitten. Tuoksu muistutti jonkin verran kaakaon tuoksua, mutta päällimmäisenä aistimuksena leijaili eltaantuneen rasvan haju, jaiks. Muutoin erinomaisen miellyttävä materiaali, eikä vähemmän raikas hajahdus tuntunut kuin ehkä kolmisen päivää. 

Kiva kuulla Merlin.

Isolla, kuivalla ja rikkaruohojen valtaamalla pihalla kattaminen on ollut ainoa tapa yrityksessä saada piha hallintaan. Olen miettinyt miksi iso osa hedelmäpuista on kasvaa kituuttanut niin huonosti jo muutaman vuoden ajan. Voiko syynä olla osittain kate? Maa sulaa vähän myöhässä, tosin paikoin maalaji on hyvin hiekkapitoista, niissä kohdin en usko olevan ongelma. Lannoitteet(ne vähät joita olen antanut ) olen antanut katteen alle. Nyt mietin tuhkan laittamista hangelle: lumi ja maa sulaisivat nopeammin, mutta imeekö hake osan ravinteista itseensä tai tuleeko sen vuoksi esim. ravinteiden haihtumista?

oletko itse istuttanut puu? jos ne ovat olleet pihalla jo ennen “sinun aikaasi”, vastaaminen on tietenkin vaikeaa.

kate tuskin, kun kerran olet sinne alle lannoitetta lisännyt. eiväthän hedelmäpuut kovasti edes ravinteita tarvitsekaan ennen kuin ovat satoikäisiä.

“kitumiseen” voi vaikuttaa juuriston kunto. availitko sitä istutusvaiheessa? jos piukkaan kasvanut ruukkutaimi istutetaan melkein sellaisenaan niin voi edelleen olla tiukka myttyrä. liian syvään istuttaminen on paha myös.

Entäpä tuo kuivuus? Voisiko olla liiankin hiekkapitoista, niin että ei pidätä vettä ja ravinteita. Jos koivuja lähellä, niin kuiventaa muiden olosuhteita. Kokonaistilannetta voisi valottaa kuva (kesäaikaan otettu), jos sellaista löytyy.

Kiitos Mai-lee ja Pisaralehdellä:)Olen itse taimet istuttanut ja uskoisin olleeni juurien ja syvyyden suhteen varsin tarkka. Lannoittanut olen istutusvaiheessa hyvin maatuneella hevosenlannalla ja sen jälkeen olen antanut lähinnä syyslannoitetta. Voisiko maan happamuus olla niin paha, ettei kasvit saa maassa olevia ravinteita?Tai voiko katteen maatuminen viedä niin paljon typpeä? Koska puut eivät tarvitse paljon ravinteita ja ovat vähän kasvaneet, tuntuisi, että alkulannoituksesta olisi pitänyt riittäää vielä viime kesällekin. Kuivuus voisi olla yksi ongelma, osalla kasvupaikka on hyvinkin hiekkapitoinen, joillakin varsin multavakin, mutta viimeiset pari kesää ovat olleet tosi kuivia. Joitakin kertoja niitä kyllä reilulla kädellä kastelin, ehkei se riittänyt. Osa on myös kärsinyt paleltumista ja jäniksistä, mutta vaikuttaisiko se niin paljon kasvuun? Kuvaa ei valitettavasti ole:( Puita ei suurimmalla osalla ihan lähellä ole, joten ei sekään…Tiedättekö tuhkan käytöstä hakkeen päälle?

Tuhka vaikuttaa sateen mukana maan syvempiinkin kerroksiin, kate tuskin heikentää tuhkan vaikutusta.

Meillä heikkokasvuinen omenapuu intoutui kasvamaan ja kukkimaan kun perustin sen juuristoalueelle laajan kukkapenkin.

Kiitos Kaisaliisa:) Huomenna tuhkan kylvöön!

Happamuutta ajattelin jo alunperin yhtenä seikkana, mutta en muistanut kysyä että onko katteena kuorikatetta? Havuista valmistettuna se on hapanta. Tuhkaa kannattaa kokeilla, kate tuskin mitenkään ‘blokkaa’ tuhkan mineraaleja. Jos puiden alla, katealueen ulkopuolella on nurmikossa sammalta niin sekin kertoo happamuudesta.

Luulen, että maa puutarhassa on hapanta ylipäätäänkin. Puutarhaa ei oltu pahemmin hoidettu piitkään aikaan ennen meidän muuttamista, joten luulen ettei piha-alue ole saanut kalkkia tie milloin, jos oikein milloinkaan!Kate on lämmityshaketta, puulajista ei tarkempaa tietoa, mutta se voi hapattaa vielä lisää. Kasvimaata olen kyllä pikkuhiljaa kalkinnut säännöllisesti, mutta joku ajatuskatko on tainnut olla hedelmäpuiden kohdalla:(

Happy, muistathan maan ph:n mittauksen? Liuskoja voi saada suht edullisesti ja ne on kyllä maailman parhaita apureita, varsinkin kun pihassa se ph vaihtelee. Semmosia mittareitakin on, mut ne on tietysti tyyriimpiä. Ja sen myötä eipä sit tuu kalkittua liikaa, sekin on pahasta, jos on liian emäksistä.

Siirsin kalkitusta koskevat viestit oikeaan paikkaansa, juttu aiheesta jatkuu täällä:

Viherrakentaminen - Kalkitus - Kalkki, kalkitus

Laitan tähän ketjuun kysymykseni, kun en parempaakaan kohtaa löytänyt. Saa siirtää, jos on väärässä paikassa.

Meillä on talon toisessa päädyssä pensasistutuksia ja ympärillä pelkkää savikkoa, jossa kasvaa rikkaruohoja. Tarkoitus on peittää nuo savikohdat eli pensaitten ympäristö sanomalehdellä ja siihen päälle jotain katetta/haketta. Puhuin töissä suunnitelmastamme ja heti tuli kommentteja, ettei sanomalehti estä rikkojen kasvua vaan kasvaa sanomalehden läpi.

No miten on? Ollako vai eikö olla? Laitanko vai enkö laita? Mulla on se käsitys, että sanomalehtikerros estäisi tuon kasvun, jos sitä lehteä on riittävän paksu kerros. No jos se on näin, niin kuinka paksun kerros se pitäisi olla?

En viitsisi kahteen kertaan tehdä tuota hommaa, joten sen takia varmistelen ennen kuin alamme puuhata asiaa.

Minä laittaisin vaikka maisemointikangasta. Olen käyttänyt sitä hyvällä menestyksellä. Maatuu ne sanomalehdetkin jokusen vuoden kuluttua.

Oletko sitä mieltä, ettei tuo sanomalehti riitä? Että rikkikset tulevat siitä läpi.

Katopa löytyskö tästä ketjusta tieto :)