Mänty on hyvää että lahoaa hitaasti eli kestävää. Ei se puu siellä maan alla lahoa vaan pinnan tuntumasta missä puuhun pääsee käsiksi ilma (happi) ja kosteus,
Hyvä eristys puun ympäriltä ettei kosteus pääse puuhun käsiksi auttaa puuta kestämään.
Kaikki itse laitettavat maalit lahon suoja aineet ym. eivät painu puun sisäään vaan suojaavat vain pinnan ja silloin lahoaminen alkaa sieltä suoja kerroksen alta ja varsin maali antavat hyvän suoja kerroksen että puu ei pääse kuivuun sisältä päin jos kosteus pääsee jostakin sen maali kerroksen alle.
Vaikkei ihan asiaan kuulukkaan, niin kerronpa, että meillä katkaistiin kaksi vanhaa mäntyä noin kolmen metrin korkeudelta. Niiden väliin laitettin kunnon hirsi, joka pällystettiin kattohuovalla, samoin mäntyjen päät. Tätä rakennelmaa vasten oli ensimmäisenä vuonna portaat yläkertaan remontin takia, seuraavana siihen ripustettin kaksi keinua ja liukuhissin vaijerinarun toinen pää. Männyt kestivät rajua käyttöä yhdeksän vuotta pystyssä. Viime vuonna kaadettiin pois, koska maan alta juuret olivat lahonneet ja puut alkoivat heilumaan keinuessa. Kyllä mänty käsittelemättä kestää sen aikaa kuin tarvitseekin.
Jos miulla ois valta ja voima (ts raha ja apulainen) niin hankkisin/oisin hankkinut meiän kakaroille vanhan,läpiharistuneen haapion,jonka täyttäisin hiekalla.Saisivat leikkiä laivaleikkejään :-).Kaikki hiekat meidän kasoista on kärrätty aina jonnekin,kun pojat pitää jotain maansiirtofirmaa vissiin =D.Viime kesänä kyläiltiin paikassa,missä oli soutuvene täytetty hiekalla ja köli oli upotettu santaan,niin johan oli pop!Meillä on riippumatto ollut niin suosittu,että on kerännyt kylän kakarat alvariinsa pihaan.Siinä jää äkkiä trampoliinit toiseksi ;-).On muuten aika lailla halvempikin…Yksi aivan ehdoton juttu;vanha vanna!Naapurissa (kesäasunto nyttemmin) on vanha valurautavanna pihalla ja naapurin lastenlapset (ja vähän meiänkin kakarat) on rakastaneet sitä!Siitä on sitten helppo ottaa kakaroiden lutrujen jälkeen vettä kasvimaalle,tai kukkapenkkeihin.Se ois jotain,minkä haluaisin ihan isselleikin…Ihan oikeasti kun miettii,niin oisko hienoa oikein hikisen pihapäivän päätteeksi lilliä keskellä sitä omaa paratiisia vanhassa vannassa,viileissä vesissä?!Harmi,ettei meillä missään katseilta suojaisaa paikkaa oikeen…
Kannatan edellisiä. Hiekkalaatikko on aina liian pieni; hiekka katoaa aina jonnekin (kannetaan muualle tai valuu reunan väärälle puolelle). Itsellä on nykyisin iso hiekkakasa, josta otan itse hiekkaa puutarhaan ja talvihiekoitukseen – ja jossa lapset saavat kaivella, ajella ja touhuta. Kerran pari vuodessa pitää napata rikkaruohoja ja haravoida neulasia, mutta muuten kasa on kätevä. Sijaintikin isojen puiden juurella tarjoaa suojaa helteeltä ja näköyhteys on niin terassilta kuin olohuoneen ikkunastakin. Vielä kun pihamme läheisyydessä olisi kiipeilypuita… <<huoh<<
Alkuperäinen kirjoittaja: päätoimittaja
Yritin löytää kysymykselleni oikeaa paikkaa, lapsiin kun liittyy niin laitan sen tänne.
Suunnitelmissa rakentaa köysirata kahden puun väliin. Mulla on 18mm köyttä ja siihen nyt täytys löytää se systeemi, jonka nimeä en etes tiedä , siis se sellainen pyörä joka juoksee siinä köyden päällä. Mistähän semmosia vois löytää ja mikä sellasen nimi on? Koirien juoksunaruissahan niitä ainakin on, mutta täytys olla siihen 18mm köyteen sopiva, ja juoksunaruissa ne on paljon pienempiä.
Kiitti linkistä! Tuo onkin hieno, mutta huhhei että on laitteella hintaa! Mä kuvittelen(…)pystyväni rakentamaan tuon systeemin itse, istuttavan mallin, ja hakusessa sellaine rulla/pyörä joka kulkee köyden päällä. Mulla on asiasta ihan selkeä visio, mutta tarvikkeet vaan puuttuu! Olen varmaan jossain puuhamaassa sellaisen nähnyt, nimenomaan köydestä tehdyn.
Pylpyrä? Ainakin veneissä niitä käytetään, sen sortin liikkeistä?
Löysinkin tästä aiheesta vanhan keskustelun, jos vaan linkki toimii:
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/ketjut/3177/4/1/1/
Tässä on just se laite jota haen: köysipylpyrä! Rautakauppaan siis!
Kyllä se veneliike on varmempi ostopaikka, saat kunnollisemman. Ainakaan Porin kokoisesta kylästä ei muutama vuosi sitten rautakaupasta löytynyt sopivaa.
Täytyy kattoo löytyykö paikkakunnalta sellasta
meillä tehtiin lapsille piharempan myötä iso leikkialue, ei ole lasten puutarha, mutta saanen laittaa kuvan kuitenkin . Kuva ei kerro koko totuutta, mutta antaa vähän suuntaa millainen on kyseessä. Hiekka-alue jatkuu vielä tontin toista sivustaa vähän matkaa. Hiekkaa alueella on 20-50cm paikasta riippuen.
Ruskea katekaistale kuvan oikeassa reunassa kasvaa syreeniä (kuva otettu huhtikuussa). Ja keinu on siirretty hetkellisesti mönkijäradalle pois leikkipaikalta.
Moikka kaikille! Herätetäänpäs tätäkin keskusteluketjua uudelleen, koska aihe on AINA ajankohtainen. Meillä olisi Puutarha.netin puolella tehtävää lapsille: https://puutarha.net/osallistu/16951/lapsen_suunnittelema_piha_ja_puutarha_puutarha_net.htm
Antakaa lasten suunnitella pihanne uuteen uskoon ja jaamme suunnitelmakuvia palvelussamme.
Terkuin,
Tiina / Puutarha.net