Päivällä broileripastaa.
Nyt pala lohta.
Tein pizzan ja söin niin paljon, että napa rutisi.
Uusi ominaisuus minulle, että kannattee kuumentaa pelti ja sillä aikaa täyttää pohjaa. Kun aika on laittaa uuniin, niin leivinpaperilla vetää kuumalle pellille ja uuniin.
Tänään on ravintosuositusten mukainen hernekeittopäivä
Eilen tein painekattilassa keitetyistä perunoista purunamuusijauhelihalaatikon, omia puolukoita ja maustekurkkuja
Meillä loppui eilen lihaperunamuussi, syötiin sitä monta päivää. Tänään kalamurekepihvit ja keitetyt perunat. Tein eilen hedelmä-kuivakakkua, sitä varmaan mussutetaan pitkin päivää.
Pannulla paistettu Naruskan siika,höyrystä wiolet Q ueen potut ja porkkanat,keitetyt härkäpavut.Kurpparelish ja maustekurkut.
Jee,taas kaikki omasta takaa lautasella.
Salaatti tarpeet vaan kaupasta.
Päivällä smetanalohta, perunat porkkanat ja salaatti.
Jälkkäriksi Runeberin rorttu jäätelöllä.
Äsken omatekoinen hampurilainen ja punkkua, ei huono
Paistettua lohta, bimejä, hollandaisea ja tomaattia.
Spagettikurpitsaa,huomena vielä tuosta.
Eilen tehtyä peltilihapiirakkaa. Pohja ja päällys lehtitaikinasta. Ei onnistunut hyvin se päällyspuoli.
Voisko tehdä niin että jättää päällystaikinan kokonaan pois? Millanen tulis pelkällä lehtitaikinapohjalla! Mun pitää maanantaina tehdä kahvioon peltipiirakka ja nyt on vähän homma hakusessa kun testikappale ei ole hyväksyttävä.
Olisiko helpompi tehdä pasteijoiksi?
Itse teen kannellisen piirakan niin, että täytän leivinpaperiarkin kokoiselle taikinalle täytteen puoleen väliin ja käännän lopun paperin kanssa päälle. Haarukalla painelen reunan kiinni ja olen vielä voitelun jälkeen pistellyt haarukalla reikiä pääliseenkin.
Kiinnitettävän reunan voi varoiksi voidella munalla ennen yhteen liittämistä.
Pasteijat on riski kun ne ei välttämättä pysy kiinni. Mulla ei oo varaa epäonnistua tässä
Katsos vielä aiempi, en tiedä ymmärtääkö siitä mitä tarkoitan.
Voi laittaa täytteen päälle taikinasta tsikinapyörällä leikattuja suikaleita ristikoille.kaunis siksak leikkauspinta ja ristikot hämäävät, kukaan ei jää pasteijoita kaipaamaan
Minä teen samalla lailla peltipiirakan kuin kurppa.
Eli leivinpaperin avulla käännän kannen päälle ja haarukalla painelen reunat.
Valmistan peltipiirakkaa varten aina itse rahkavoitaikinan, se toimii erittäin hyvin peltipiirakassa.
Pitäisköhän mun se voitaikina ostaa Mietin sitä ekaksi mutta mulla oli kaksikin eri reseptiä peltipiirakasta ja molemmissa oli se lehtitaikina.
Kauheet paineet nyt kun pitää pakosti onnistua. Tavispiirakan kanssa ei olis paineita niin, mutta kun pellillinen piirakkaa pyydettiin tekemään. Täytyy miettiä mitä teen tän asian kanssa. Voihan se olla että se tän harjotuspeltipiirakan kanssa ollut kansitaikinan epäonnistuminen johtui siitä että paistoin 225 asteessa puoli tuntia niinkuin taikinapaketin kyljessä oli ohjeena. Ilman sitä olisin pitänyt suunnilleen saman ajan 200 asteessa. Mut nyt ei enää oo aikaa eikä haluakaan testata tuota teoriaa.
En ole ikinä tehnyt valmistaikinasta, niin en osaa sanoa siihen mitään.
Se rahkavoitaikina on mielestäni tosi hyvä tuohon.
https://mimminkeittio.vuodatus.net/lue/2008/04/lihapiirakkaa-rahkavoitaikinasta
Kutakuinkin tämän ohjeen mukaisesti teen.
Olen kyllä muutaman kerran kaulinut ja käännellyt taikinan jääkaapissa viilennyksen jäkeen ja sitten viilentänyt uudelleen, tulee parempi ja tasaisempi taikinasta silloin.
Nuu, teen aina kaupan lehtitaikinasta ja aina onnistuu, isot levyt.
Kaulin molemmat (pohja ja kansi) niin ohuiksi kun saan ja/tai pellin koon mukaan + n.3cm ylitykseen.
Pohjapala menee itsestään leivinpaperilla siirtäen. Sitten täyte, laitan aina reilun paksuiseksi, pellin syvyyden mukaan.
Sitten se kansi, kaulin pellin koon mukaan + n.3cm.
Taitan leivinpaperin jossa kaulittu taikina 1/3 osiin päällekkäin, siis vasemmasta taitan 1/3 ja oikeasta 1/3 osa niin on helpompi siirtää ja avata paketti täytteen päällä.
Nostan siis taikinapaketin niin että taikina on täytettä vastaan. Poista leivinpaperi kun taikina on halutussa paikassa.
Sitten, peran ylijäämä taikina.
Pohjataikinasta leikkaan pois niin paljon että taikina yltää pellin yläreunaan.
Kansitaikinasta en perkaa jos ei ole kovin paljon yli (3cm - ok).
Käännän kansitaikinan pohjataikinan alle siististi. Pohjalla oleva leivinpaperia voi nostella niin on helpompi taitella se kansi pohjan alle.
Siveltimellä sivelen vatkattu kananmuna pinnalle ja pistelen kansitaikinaan haarukalla reilusti ettei ”paisu” paiston aikana.
Jos haluaa voi ripotella juustoraastetta päälle.
Uuniin ja paisto taikinavalmistajan ohjeen mukaan.
Onnistuu.
Mulla oli tummempi ruskee kansi. Muuten samanlainen piirakka, ja tekotapakin samanlainen.
Hitsit, pitäsköhän mun nyt pelata varman päälle ja tehdä kaksi piirakkavuokapiirakkaa. Ne nyt aina onnistuu kun tekee taikinan itse. Tulee kalliimmaksi, mutta kärsin erotuksen nahoissani. Maine ennen kaikkea