Mä otin pakasteesta valmiiksi maustettua kurpitsasosetta ja keitin sosekeiton. Pieni kolonen pakastekaapin hyllyyn. Vielä jäi vuoden 2023 soseita mutta eiköhän ne tuu tässä aika pian syötyä, kuumat keitot maistuu kylmillä keleillä mainiosti.
Klassinen Waldorfin salaatti, yrtti lohkoperunoita ja naudan paistia. Ei jälkiruokaa eikä kastiketta.
Päivällä kinkkupiirakkaa.
Illalla jauhelihasoosia ja pastaa.
Tanssien ajaksi vielä pala pitsaa ja olut.
Kävin yhden yhdistyksen pikkujoululounaalla paikallisessa pienessä intialaisessa ravintolassa.
Ei ole mun juttu toi intialainen ruoka, mutta upea kruunu ruualle löytyi jälkkäristä eli halvasta. Kuinka höyhenenkevyttä, ilmavaa, sananmukaisesti suussa sulavaa ja ihanan makuista. Oli kardemummalla maustettua. En ees meinannut sitä ottaa kun halvamuistoni on nuoruusajalta, muistaakseni ruotsinlaivalta tuliaiseksi ostetusta. Onneksi otin, nyt tiedän mitä halva oikeesti on
Pöytäseura oli loistavaa, neljän hengen pöydässämme ei pahemmin hiljaisia hetkiä tullut
Perunat, jauhelihakastike ja hunajaiset ruusukaalit.
Jälkkäriksi kahvit ja joulutorttuja.
Tänään syötiin pakastimesta suppilovahveropekonikastiketta spagetin kanssa.
Iltapalaksi luultavasti mm. puolukka/mustikkamarjaa jogurtin kanssa.
Mitähän jälkkäriä tuo on ollut, millaista se oli? Haluaisin kokeilla tehdä jos löytyis resepti jostain.
Kitikat, googlasin Halva-nimellä eikä tulokseksi tullut sellaista mitä eilen jälkkäriksi siellä intialaisessa tarjottiin.
Se oli hyvin lehtevää ja ilmavaa, kuivaa. Vähän kuin hyvin lehteväksi paistetun joulutortun reunoja olis syönyt, se ehkä antaa jonkinlaisen kuvan.
Halvaksi sitä kanssaruokailijat nimittivät, joten varmaan se oli yksi halvan variaatioista.
Kuulostaa baklavalta, ostan sitä Janamarketista etnisen ruokakaupan leivonnaistiskiltä. Intialainen porkkanahalva on perinteinen jälkiruokaherkku, mutta porkkanan mehevyys ja punainen väri siinä ei täsmää.
Oisko filotaikina arkkeja ja jotain välissä. Enpä ole niitä vähään aikaan käyttänyt, pitääpä ostaa pakasteeseen. Niistä saa jouluksi kaikkea hyvää.
Eikö halva ole seesamia, makeaa ja tahnamaista…
Olin jo siellä sitä mieltä että mun mielestä halva on jotain muuta, mutta uskoin niitä muita jotka sanoi että halvaa se on.
Nyt kuukkeloin ton baklavan ja ohuet kerrokset kyllä viittais siihen (filotaikinaa). Ei siinä ollut kyllä mitään kerrosten välissä, ihan rapisevan kuivat ja hyvin ohuet kerrokset oli vaan. Mutta tosi hyvän makuista oli. En tiedä minkälainen se on ollut silloin kun tuotu sinne tarjolle, olin viimesiä jotka kävi hakemassa sitä ja silloin oli tarjoilulautasen (vai oliko kulho) pohjalla enää aika vähän otettavaa. Sille tarkoitetut lautaset oli sellasia pieniä kulhoja, ja jäin vähän miettimään että miksi kulho - olisko ollut tarkoitus jotain kastiketta tmv. siihen lisäksi laittaa. Se olis käynyt järkeen. Mutta kun olin jo pöytään ehtinyt takaisin niin jätin menemättä tarkistamaan mahdollisen kastikkeen olemassaolon.
Meinaan poiketa ohimennessäni kysymässä että mitä herkkua meille tarjottiin. Kerron sitten teillekin.
Uunijuurekset kera perunat ja wilhelm grillimakkara sekä sweetchili kermaviilikastike.
Jälkkärinä sharlotkaa
Meillä kurpitsasosekeittoa, taas tyhjeni pakastin yhden rasian verran.
Broilerikeittoa, huomenna myös…
Viimeiset 2 kalakukkoa tehty. Ahvenet loppui ja piti laittaa yksi haukifile täytteeksi. Se oli sitten siinä, ellei pilkkimään lähde.
Lisäksi tein sangollisen (8 kiloa) hapankaalia. Lienee valmista ensi vuoden alussa. Ajattelin että pitäisi tehdä pidempivartinen puunuija (nyt käytän tasapohjaisempaa tyhjää pulloa) millä sitä siivutettua kaalia nuijii. Kun tulee kuitenkin tuo sangollinen nykyään vuosittain tehtyä.
Kalakukosta en tykkää, Ex-mies sitä joskus teki, on kotosin itäsuomesta. Ei tykänny lapsetkaan joten jäi pois sitten lopuksi. Hapankaali on mainio ja terveellinen lisäke, en vain saa syödä sitä. Tein sitä aikoinaan kun vielä pystyin syömään.
En itsekään ostaisi kalakukkoa. Olen saattanut kerran elämässä ostaa. Kalakukko tuli itselleni mieleen kun sain pikkuahvenia, kun isompsi en saanut, ja että mitä niistä voisi tehdä. Kalakukolla lähtee nälkä ja on ihan ok. makuistakin.
Silloin kun kalakukko on keksitty, on nälän torjuminen ollut varmaan se ykkösjuttu.
Ahvenkukko on melkein parasta ruokaa mitä tiedän. Viimeksi ostettu pohjoisen reissulla oli ihan yhtähyvää kun äidin muinoin tekemä.
Mummo teki aikoinaan usein patakukkoa, kun katiskasta tuli pieniä ahvenia, hyvää sekin.