Mitkä huonekasvit kesäksi ulos?

Minulla on paljon huonekasveja ja haluaisin viedä niitä kesälaitumelle, mitkähän voi viedä, mitä ei? Kertokaa kokemuksia, millainen paikka pitäis olla? Viherhuoneeseen tuli kilpikirva pari vuotta sitten, senki takia tiedustelen, kertokaa myös mitä ei ehdottomasti kannata viedä.

Olen monena kesänä pitänyt jatkuvasti ulkona mm. rahapuun, lehtikaktukset, enkelinsiiven, juorut, rönsyliljat ja viirivehkan. Osa on nykyään kesäillyt (mikä lie talvehtimisen vastakohta?) kuistin suojassa, osa ihan taivaan alla vähän puiden siimeksessä. Nyt kokeilen mandariiniakin pitää avokuiskuistilla, mutta ehkä on nyt meillä liian kylmää sille.

Kanariantaateli, rahapuu, kliivia, vaahtera-aulio ja pelakuu tietysti, agaave, pienempi ihmeköynnös, värinokkonen, isolehtinen lehtikaktus ja pääsiäis(?)kaktus (ainakin kukkii nyt ja aina keväällä runsaimman kukinnan).

Oletteko kiinanruusua ulkoiluttaneet? Araukariakin tekisi mieli viedä ulos, mutta jostain luin, ettei tykkäisi siitä - olettekos muut kokeilleet?

Kiinari tykkää ulkoilla, voi sitä kukkien määrää jouluun saakka. On kumminkin ollut seinustalla suojassa, ja vain aamuauringossa, oli suojassa päivän paahteelta.
Mutta ei kestä ollenkaan hallaa syksyllä, heittäytyy heti hengettömäksi. Mokoma hienohelma.

Siis ulos

Minulla on ollut huonekuusi (Araukaria) aina kesät ulkona pohjoisseinustalla. Viime syksynä se sitten paleltui ja kuoli, oli jo kaksimetrinen. Onneksi sain syntymäpäivänä uuden.

Uskaltaisinkohan huonekuusenkin sitten pihalle viedä - täytyy laittaa harkintaan...

Suosittelen huonekasvien automaattipesua kesäisessä vesisateessa! Kyllä minulla nyt kimaltaa kahvipensaskin niin nättinä ja varsinkin suuri rahapuu on siistihymy Parempi kuitenkin koota ruukut vaikka pöydälle tai penkille, ettei roisku kura ruukuille.

Kiitos Teille rakkaat ystävät. Tulipa hyviä vinkkejä "ulkoiluttamiseen". Taisinkohan minä tääll'' pohojosen puoless'' (Oulun korkeudella) olla liian hättäinen kun jo Maanantaina huonekasveja ( rahapuut. jasmiinit. kärsimyskukat, kaktukset, oleanteri. vaahteraulio ym.) terassille paiskasin, viimeyönä oli hallan vaara ja harsolla peittelin illalla ja annoin hyvänyön pusun niille, aamuun herättiin virkeinä, skä kasvit, että minä.

Melkein minkä vaan huonekasvin voi viedä ainakin vähäksi aikaa ulos kunhan sen hetkinen ilmasto on sopiva. Yleissääntönä kaikkien huonekasvien kanssa on että ei suoraan aurinkoon, kovaan tuuleen tahi myrskyyn (ne ei oo koskaan harjoitelleet myrskyä ja sitä pitää harjotella että sen kestää) ja sisälle pitää ottaa jos meinaa lämpötila laskea rajusti. Usein 17 astettakin on liian vähän jos se yht äkkiä laskee.

Hyvänä esimerkkinä ystävä joka lemppasi kasvinsa parvekkeelle kun maalasi huonetta kesällä. Kaikki vehkat paloi ihan karrelle kun parveke on puolet päivästä aurinkoinen, Jopa jukkapalmu oli ihan hädissään sellaisesta auringosta kun tuppasi normaalisti nurkassa kasvamaan. Huonearalia katkesi tuulella tukikepistä huolimatta ja kärventyi tietenkin sekin ja seuraavan yön aikana tulleen kylmän tuulen seurauksena paleltui tuoksutraakkipuu ja pari jotain mehikasvia joista en tiedä mitä ne oli. Ainoa kasvi joka selvisi tästä täysin vahingoittumattomana oli pikkuinen villakaktus :D Se oli mielissään kunnon paahteesta ja yökylmästä ja innostui kukkimaan :D

Eli kannattaa katsoa se paikka kasvin luonnon mukaan kun vie ulos.. ja sitten ennen kun ottaa sisään taas niin tarkistaa ötököiden varalta... ärtynyt Itse onnistuin saamaan kirvainvaasion kerran kun en tarkistanut saamiani kukkia (olivat olleet jossain ulkojuhlassa ja pelastin ne roskikseen menolta).

Kannoin juuri äsken mandariinin taas tupaan kuistilta, kun nousi niin viileä iltatuuli.

En ole kovin viherpeukaloinen ja aina vähemmän uskon itsestäni sellaista tulevankaan... Tänä syksynä katsoin täältä sivuilta neuvoa, miten saisin kesän ulkoiluttamani joulukaktuksen kukkimaan, jouluksi oli ajatus... Ymmärsin ohjeet niin, että nostin sen sisään hämärään, 15 asteeseen ja ajattelin nostaa ikkunalle sitten marraskuun puolen välin jälkeen, että ehtii kukat laittaa minulle jouluksi... Ja kuinkas sitten kävikään: marraskuun alussa menin katsomaan tätä raukkaa, joka oli ilman vettä ollut syyskuun alusta asti. Siellä se oli täydessä kukassa, muutama jo hieman kuihtunutkin! Nostin kumminkin ikkunalle, ei niistä kukista moneksi päiväksi iloa ollut. Ehkä ensi syksynä ihan pimeään ja vielä viileämpään odottamaan marraskuuta? Yhtenä vuonna teki kukat sekä jouluksi että pääsiäiseksi ihan ilman mitään kukitus pimeilyjä! Saattoi kyllä silloinkin olla välillä aika kuiva. Vahingossa.

huonekasvit joutuivat “pihalle” = lasitetulle parvekkeelle juuri äsken. sisälle jätin kuusi purkkia, ettei ikkunalauta ihan tyhjäksi mennyt.

Jos vie huonekasvit lasittamattomalle, melko varjoisalle parvekkeelle, niin mikä pitäisi olla ulkolämpötila vähintään, etteivät palellu? Pitääkö odottaa siihen asti, että on suunnilleen samoissa, kuin sisällä, eli 20-21 astetta, vai uskaltaako jo hiukan viileämpään viedä?

Pelargoni-rönsylilja ruukut ovat minulla olleet lasittamattomalla parvekkeella jo kolmatta viikkoa yötä myöten. Rönsyliljojen lehden kärjet ovat kärsineet hiukan kylmistä öistä ja joistakin paahteisista päivistä. (täytyykin käydä leikkaamassa ne siisteiksi). Ruukuissa siis rönsyliljaa vain pelargonin kaverikukkana kun sitä sattui olemaan ylimääräistä.

Kaktukset ovat vain käväisseet parvekkeella silloin kun oli se lämmin kausi.

Minä odotan että yö-lämpötila nousisi tuonne +10 asteen yläpuolelle ja silloin saavat ne huonekasvit joita parvekkeelle vien, jäädä myös yöksi ulos. Päivälläkin saisi olla yli +15 astetta.

Eijanita, ei sulla satu olemaa kuvaa noista purkeista, missä on pelakuita ja rönsistä?

Tällaisia nämä ovat, kaksi pelakuuta ja kaksi tupsua rönsistä ruukussa.

Kivat on:)

No niin on. Onko pelargoni riippaa vai tavallista - vielä se ei ainakaan kovasti roiku?

Tuo kukassa oleva on tavallista. Se toinen ruukussa oleva on kyllä riippaa, ihan uusi tuttavuus minulle, ei vielä kuki. Amppelikorkeus ei ole kaikkein edullisin pelargonin näyttävyydelle pienellä parvekkeella, mutta siellä niillä on tilaa rehevöityä kenenkään runtelematta.