Mitkä huonekasvit kesäksi ulos?

Koskaan tullut mieleenkään yhdistää rönsyliljaa ja pelargonia, mutta on tosi hyvän näköinen yhdistelmä! Tosin mulla ei käy kun on etelän suunta, rönsis palaisi (kait).

Orkideat, kaktukset(juhannus- ja lehti-) sekä taisipa sinne yksi kappale amppelisoilikkiakin pihalle lennähtää. Viime kesänä soilikki kukki todella upeasti. Kiinarinkin taidan viedä, jahka kotio pääsee. Kliiviankin viesin, mutta “mokoma” alkaa pian kukkimaan. *hyppii, kiljuu ja sekoaa: Kyllä, ensimmäistä kertaa! Ja se on ollut mulla 2v. *

Mulla oleilee tuolla parvekkeella tänä kesänä pari kultaköynnöstä, aasinkorva, kiinanruusu(kukkaa tekee, on yrittänyt kukkia koko kevään ja kesän, ja isompi muksuista on samaa tahtia nyppinyt nuput pois)…Mitähän muuta…Piti käydä tarkistamassa :smiley: -pennimuori(kukkii) Muitakin veisin, mutta kun ei mahdu mukavasti kun on muksut ja kolme kissaa joiden ulottumattomiin ne pitäisi mielellään saada. :slight_smile:

Tässä joku syksy muuten kävii niin että unohdin kukkani pikku hallaöihin asti partsille…Kukka-parat olivat olleet järkyttävän huonolla hoidolla koko kesän(taisi olla esikoisen syntymä-kesä)ja tajusin vasta muutaman hallayön jälkeen että herranjee, raukathan kuolevat tuonne ulos! No, kiikutin sisälle, leikkelin kuivuneet ja paleltuneet osat pois ja aloin lannottaa ja kastella taas huolellisemmin, ja mokomat eivät ole koskaan aiemmin kasvaneet syksyllä jonnekkin tammikuulle asti niin suhinalla! Että ihmeen sitkeitä ne kasvit loppujen lopuksi ovat, sisuuntuvat vaan koeettelemuksista, kun lisääntymisen vimmahan niille tulee jos henki meinaa lähteä. :slight_smile:

jokos uskaltaa viedä lehtikaktukset ulos kesäksi? kiinarit taidan pitää sisällä.hmm, viettekö te muut kiinarinne ulos?

Oli mulla ainakin viime kesän kiinanruusut ulkona. Toinen taitaa mennä ulos piakkoin, mutta toinen taitaa tehdä justiin nuppuja, niin se saa jäädä sisälle. Kliivia on jo kuistilla, menee tänään pihalle.

Kliivian vein portaille, mutta olikin liian aurinkoinen paikka ja nyt ovat lehdet palaneet valkeiksi. Onko mitään enää tehtävissä raukan pelastamiseksi ?

Nuo lehdet kyllä kuivuvat ja kuolevat, mutta kasvattaa se aikanaan uusia lehtiä.

Kiitos Raakki, toin reppanan takaisin pirttiin.

Ulkona minulla on kaikki Orkideat ja ulos jäi myös Kamelia,jonka juuri ostin.Ovat ruusupensaan alla suojassa päivä-auringolta,mutta ilta-aurinko pääsee vähän paistamaan.Kaktukset jätin kuistille "aurinkoon" pitävät siitä enemmän,varsinkin jos sataa paljon.Muita en ole viitsinyt rahdata sinne…

Minä en oo yhtään perhosta vielä uskaltanu viedä ulos. Pitäisköhän koko perhoslauma jo koijata pihalle? Varjoon?

Ok! Mitäs ne tykkäis viherhuoneesta? Siel kyl tosi kuuma välillä. Ehkä ne on sisällä kun hyvin viihtyyvät.

No sitähän mää ihmettelin kans! Miks mä niitä veisin. Dendrot tykkää kovasta valosta ja ehkäpä ne voi viedä ulos. Ovat ikkunalla kovassa paahteessa ja aikamoinen kasvutahti. Kukkisko ne paremmin kun saisivat kasvariolosuhteet

Minä meinaan viedä kaikki kasvit partsille, joka on about viiden-kuuden metrin korkeudessa, ja jos täytyy, niin varjostan auringolta pahvinpalasilla, sumuttelen jne…

sisäkukkien ulkoruokintakausi alkoi meillä tänään. ihan vaan muutama sai jäädä ikkunalaudoille.

Uskaltaisiko kääpiösitruksen jo kiikuttaa ulos?

Pari viikkoa kerkesi olemaan kukat ulkona ja eilen kiikutin suurimman osan takaisin sisälle, kun kylmempää lupasi. Mutta pärjäiskö marraskuunkaktus, rönsylilja ja juoru ulkona? Ne nyt jätin sinne vielä. Nyt on +10 sateista, yöllä satoi ja oli varmaan siinä +5 - +7 asteen välissä. Ne on amppeleissa terassilla sateen suojassa.

Minä vien osan huonekasveista ensimmäisenä aurinkoisena päivänä ulos, tämän sadejakson jälkeen. Sitten ikkunatilaa vapautuu myös muille kasveille.

Minä kiikutin tuossa parisen viikkoa sitten kuistin kaiteelle kymmenkunta pienempää kiinanruusuani ja sain mukavasti väljyyttä sisällä kukkapöydille. Nyt vaan jäähtynyt ilma ja kukkia riepottava märkä tuuli pistää harkitsemaan josko olisi viisainta tuoda kasvit takaisin sisälle. Eivät näytä mitenkään kärsineiltä, mutta eivät kyllä millään tavalla edistykään siellä…
Muuten kesän mittaan vien ulos lisäksi ainakin sinisarjat, pelargonit ja kaktukset.

Voiko kakutukset ja mehiolennot laittaa suoraan paahteeseen? Kuinka usein tällöin kastellaan heitä?

Mulla on kaktukset ja mehikasvit (myös tav. jukat ja pullojukat)kesän ulkona ja osa ihan paahteessa. Alkuun tietysti totuttelet niitä. Jotkut punastavat lehtiään, kun ovat saaneet “liikaa” aurinkoa, mutta minua se punaisuus viehättää. Seurailet niitä, niin opit senkin tuntemaan. Vettä saavat suoraan taivaasta, mutta kuivina jaksoina kastelen kannusta ihan sillai kuinka hyvältä tuntuu, toisia useammin, toisia harvemmin. Riippuen kasvista, koosta, paikasta, astiasta, ilmasta. Ihan sama kuin sisällä olevillakin kasveilla. Ei niitäkään kaikkia kastella aina joka kerralla ja yhtä paljon. Oikein hellejaksoina voi joutua kasteleen vaikka joka toinenkin päivä. En ole kyllä ikinä sillai seuraillut. Jonain pitkinä sadekausina nostan suojaan, samoin kuin oikein tuulisilla ilmoilla. Ja yhtään kasvia en ole vielä onnistunut tappamaan noilla toimenpiteillä. (ulkona kesällä olevia, muita kyllä…)Kaktukset vaan kasvaa ja pullistuu. Lehtikaktukset suoraa aurinkoa ei siedä, muuten kyllä kesäksi vaan jonnekin varjoon.