Ajattelin kokeilla tulilatvan viemistä ulos tänä kesänä. En ole niitä ohikukkineita heittänyt menemään, kun tykkään niistä ihan vihreinäkin. Yritän muistaa laittaa viestiä kokeilun onnistumista. Jos itseltä löytyisi lämmin, tuuleton kuisti tai parveke, niin veisin sinne myös joitain palmuja, ainakin taatelipalmu viihtyisi siellä, samoin huonekalla.
Tulilatva ei muistakseni tykkää paahteesta, kokeile sille jotain varjoisampaa paikkaa. Viihtyy hyvin ulkona.
Kiitos paljon, Tillandsia! ^^
Mitenkäs sitten parveke? Mulla on lasitettu parveke etelään päin, ja kissojen takia ei laseja voi pitää kuin rakosellaan. Aika kuumaksi tuo kesällä tulee, huh huh. Mutta on siinä sellainen varjoisa nurkkakin, voisko lehtikaktukset laittaa sinne vai onko siitä mitään vastaavaa hyötyä?
Mulla lasitetusta parvekkeesta kokemuksia ei ole. Luulisin, että liian kuumaksi tulee, jos ei voi tuulettaa. Tai sitten siirtelet välillä sisälle. Voithan kokeilla vaikka tomaateilla.(???) Minusta lehtikaktukset voisit laittaa sinne varjoon, mutta jos lämpötilä välillä nousee liiankin kuumaksi (hellepäivinä), niin kuinka mahtavat tykätä. Hyötyä luulisi kyllä olevan (luonnon hajavalo, lämpötilavaihtelut). Sitten kun tuot sykyllä sisään, niin kukkiikin komeasti, kun on saanut lomailtua. Odotan viisampien kommentteja.
No, jos vaikka yhdellä viime joulun aikaan kukkivana parilla eurolla ostetulla joulukaktuksella kokeilisi, laittaisin tosiaan sinne varjoisampaan nurkkaan. Voishan sen siirtää sisälle välillä, jos alkaa oikein hellettä pukata. Ja tuo on muutenkin aika onneton rääpäle, ei ole kasvun merkkejä osoittanut ollenkaan, eli jos mä sen vahingossa parvekkeelle murhaan niin ei tulis kovin suurta vahinkoa. 
Mulla itsellä kyllä jokuset marraskuun kaktukset kasvattatelevat uusia lehtiä. Laita vaan se sinne partsille, mutta muista kastella hyvin ja anna välillä kuivua. Ja vähän lannoittaakin voit, kun muistat. Noita kaktuksia ei saisi liikaa hoitaa. Niin kyllä noilla ohjeilla pitäisi ruveta kasvaan;)
Minä nostallan aina lehtikaktukset ( tai mitä lienevät viralliselta nimeltään) parvekkeelle kesäksi. Kastelen kun muistan eli harvoin, koska parvekkeella ei juurikaan aikaa vietetä ( omakotitalo). Niin ne sitten syksyllä sisälle päästyään tekevät uusia lehtiä ja alkavat kukkimaan. Samoin kliivia muuttti parvekkeen varjoisaan nurkkaukseen.
Voi ihmeiden ihme…
Alle viikon mulla on nyt tuo joulukaktus ollut parvekkeella, ja se on pukannut jo kaksi pienenpientä lehdenalkua maailmaan. 
Onko se noin nopeasti nyt tykästynyt uuteen paikkaansa, vai oliko sillä lehdet jossain valmiina jemmassa? Tähän mennessä kun ei tosiaan ole pienintäkään kasvun merkkiä osoittanut.
Lehtiä oli meidänkin kaktus näköjään pukannu. Huomasin, kun kävin sille vettä runttaamassa ![]()
puolilta päivin sai tänään nostaa tomaatin ja paprikan taimet "pihalle" ja kun t-paitakeli kerran oli (tiistaiyöstä kyllä povataan kylmää), vippasin samaa vauhtia kliivian, anopinkielen ja kaikki kaktukset lasitetulle parvekkeelle muutaman kuukauden mittaiseen ulkoruokintaan. on sopivasti puolipilvinen sää ja samanlaista luvassa huomiseksi, niin etteivät saa palovammoja liiasta räkityksestä.
juuri ja juuri pääsen sanomaan, että yli seitsemän kuukautta olivat ulkoruokinnassa. viisi peräkkäistä alle +5°C yötä on ollut parvekkeella. se on se minun omatekemä sääntö, että takaisin sisälle nyt. kaktukset ja kliivian nostin äsken. anopinkielen oli ottanut sisään jo aiemmin, kun se oli saanut avoimesta ikkunasta vettä ruukkuunsa ihan liikaa. kylpyhuoneen lattialle nostin sen kuivumaan muutama viikko sitten.
olenko minä ainoa, joka rääkkään sisäkukkiani ulkoruokinnassa? tänään nostelin ne ovesta ulos, vaikkei suotuisa sää (ks <-blogi) ollutkaan. näin myöhään ei ole koskaan vielä tämän asunnon = lasitetun parvekkeen aikana ulosvienti jäänyt, vaan harvinaisen vitkaan tässä onkin kevättä tehnyt…
Kun ei ole laseja suojana niin kova kylmä tuuli riepottelee kaikki hengiltä, eikä niitä sisäkukkia edes montaa olekaan amatsoni ja palmuvehkoja ( helppoo hoitoo, voi unohtaa pitkiksi ajoiksi)
Pelakuut olivat ulkona mutta yöksi nekin retuutin sisälle, toissa yönä peräkärryn pressunpäällä vesi oli aamulla jäässä, joten ei meillä vielä oikein päyspäiväisesti voi ulkoilla.
Sitten syksyllä voi venyttää ulkoilua pidempään sinne marraskuulle taisi mennä viime syksynä.
En tiedä mihin ketjuun kuuluisi, liippaa tätä läheltä. Kasvini on talven sisällä ja kesän paahteisella terassilla. Nyt kun innostuin kuvaamaan, olikin vain yksi kukka auki. En ole ihan varma mikä on, epäilen vahvasti että ruellia brittoniana. Tullut pistokkaana Havannasta.
Ainakin joulukaktukset viihtyvät hyvin kesän ulkona.
Meilläkin alkoi jo kaksi marraskuuknkaktusta kukkia, kun pääsivät kesää viettämään takapihalle.
Talvella niistä ei kukkinut yksikään, täällä on ihan liian pimeä kaktuksille(tai oikeatsaan mille vaan kasville).