Mokat ja munaukset pihapuuhissa

Ilmeisesti se ketju "pahimmat mokani puutarhassa" tai-jotain-sinne-päin on poistunut, joten uskaltauduin lisäämään uuden ketjun. Jos tuntuu tarpeettomalta, tai valvojat löytävät sen piilottelevan ketjun, tän viestin saa siirtää.

Äsken tein kylvöjä kasvarissa, ja ajattelin liottaa maissin ja krassien siemeniä ennen kylvöä. No, kasvarissa ei ollut ainokaistakaan umpinaista kippoa, vain reiällisiä ruukkuja. Ja enhän minä jaksanut kävellä kahtakymmentä metriä hakeakseni keittiöstä mukeja . Vaan pihaihminenhän on innovatiivinen . Ei muuta ku siemenet tyhjiin puhtaisiin ruukkuihin, ruukut dynoon, ja lappamaan vettä dynoon; meneehän se vesi rei’‘istä niihin ruukkuihin. Mutta niin menivät siemenetkin rei’'istä dynoon . Siellä kohta lillui iloisesti neljää lajiketta krassia ja lisäksi maissin siemeniä.

Onneksi maissin siemenet sentäs tunnistaa, mutta krasseja mulla on sit ens kesänä iloinen sekoitus . Yritin kuitenkin erotella ainoan köynnöskrassin  pensaskrassin siemenistä . Se on valkoinen ja siemenkin (toivottavasti) erottui vaaleuden perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja: Emo

About 15 vuotta sitten, kun muutimme omakotitaloon, sain siskoni pihasta ison puskan keväällä kauniisti kukkinutta valkovuokkoa, jota innokkaasti hoivasin… ja se osoittautui rönsyleinikiksi!!! Oli siinä myös valkovuokkoakin juurenkappaleina, mutten ymmärtänyt, että leinikin juurakko ei kuulunut joukkoon. Nyt kyllä sen tuholaisen jo tunnistan.

Emo, ihan ku olisit mua ajatellut, ku laitoit uudestaan tämän viestiketjun. Päivällä pihalla ollessani nauroin omalle typeryydelleni:

Olisko 3-4 vuotta sitten, ku leikkasin nurmikkoa ja sitte bensa loppui. Kävin isännältä kysymäs, missä on bensaa. Se meinas tulla tankkaamaan, mutta sanoin, että oommä ny ennenki leikkuriin bensaa laittanu .
No siinä lorotellessani bensaa tankkiin ihmettelin, ku menee niin huonosti ja katoin että korkissa on kirjaimet OIL. Vieläkin ajattelin, että hei tämä on varmaan kakstahdilla toimiva leikkuri ja että bensan joukkoon täytyy laittaa öljyä.
Eikä aikaakaan ku hoksasin vieressä korkin jossa oli bensajutskan kuva .

Piti sitte mennä kuitenkin isännälle sanomaan, että jos voisit vaihtaa öljyt ja sitte sen jälkeen voisit vaikka tankata tuon hökötyksen.

Tämän mokan jälkeen teidän pikkufibat on yhtä tyhjän kanssa:

Kaksi vuotta sitten kylvin ketjukirjeestä saatuja syrikän siemeniä, ja kas - yksi iti ja kasvoi tosi hyvin. Vielä suurempi yllätys oli, että se selvisi ensimmäisestä talvesta . Viime syksynä ajattelin varmistaa asian,  ja peittelin taimen huolella talvetusturpeella, ja niinpä se talvehtikin taas hyvin kasvoikin oikein iloisesti tänä vuonna, haarautuikin kovasti .

Vasta nyt, kun Kurpalta saatu valkoinen syrikkä lykkää nuppua, aloin ihmetellä, miksi oma puskani, joka on paljon isompi, ei kuki . Ja vertasin lehtiä toisiinsa (kasvavat eri puolilla laajaa penkkiä) . Ihan eri näköiset . Omani näytti kovasti pajulta .
Niin paljon ketutti, että aamulla hain talikon ja nostin koko komeuden ylös .

no mutta jos se ois ainaskin koripaju?

Ennemminkin salava - niitä meillä oli ennen.

Ei ois pitäny laittaa isoja unikoita paraatipenkkiin. Nyt ku ne on lakastunu/leikattu, penkissä on isoja aukkoja.

Ja mä olen taas tänäkin vuonna kasvattunut yhden hienon pujon kun luulin paremmaksi.

Emo, ajatteles, että sait paljon onnistumisen elämyksiä sen pajusi kanssa.  Mulla iti nyt ties mitkä vaivaiset liljat, vähän jo alun alkaen katselin purkkia epäluuloisena, kun lehdet ei olleet ihan kapeat vaan sanoisko pyöreät.  Annoin taimien olla ja nyt kun taimet kasvoivat, niin lehdet muuttuivat piparkakkureunaisiksi, no, kerrankos sitä kasvaa piparkakkuliljoja,  , mut nyt ne lehdet alkoivat vaaleta ja kirjavoituivat nätisti, näytin eilen niitä peipolle ja hän totesi, että lienevät heucheran taimia. olin sitä jo epäillytkin, mutta mistä ne sitten on mun liljansiementen joukkoon ittensä tupanneet, ei tietoa. Mutta, nyt mulla on kauniita  keijunkukan alkuja omastakin takaa, liljoista viis. Sen sijaan joku liljaa muistuttava tunkee itteään ihan muiden kasvien joukossa, miten ja enne kaikkea kuka  järjestelee mun kylvöpurkkejani pimeän talven aikana.
Merkurius, olispa mullakin aukkoja joisskain penkeissä, kun on taimiarmeijaa istuttamatta ja taimenvaihtokin juur eilen oli, niin olisin iloinen yhdestäkin isosta aukosta kukkapenkissä.

Minäkin ihailin tähän asti hienon näköistä taimea, en hennonut mihinkään laittaa ettei vain kävisi köpelösti. Täällä tunnistivat ratamoksi, luulin ensin soikkoratamoksi mutta nyt kun olisi pitänyt tulla komeaa töyhtöä niin tavallista ratamon pölysiementä siitä tuli. Voi hel***

Että niin komeasta alusta tuli tavallinen rikkaruoho!

Kyllä tutun oloisia on kaikki teitin ihanat kasvatukset mutta mulla ei aikaan koskaan ole mitään tuollaista sattunut   kasvatettu milloin raitoja  pujoa ym. viime talvena yritin saada itään erikoisia koivuja keväällä katselin kylvö astioita ja huomasin että yhdessä isossa oli mullan pinnalla koivun siemeniä manasin itseäni että olen lumen joukossa tuonut siihen koivun siemeniä nypiin kaikki pois yksitellen  sitten vasta katsoin  mitä siihen laatikkon piti  itää no siinä meni mun visa  ja sun muut erikois koivut roskikseen

Onpa lohduttavaa, mumi :smiley:

harmillista mumimyy, mutta lohduttavaa. Istuttelin äsken esikoita, ja katselin taas niitä "liljoja" jotka ovat selkeästi amerikankeijunkukkaa.

Tälläistä se on häärää ja koheltaa milloin mitäkin ja vasta jälkeen ajattelee mitä tekee jos ajattelee silloikaan.

Samaan kastii kuuluu tämä kun viime keväänä siemenestä kasvatin jalokelloa neljää väri niitä oli ja syksyllä laitoin taimia aurinkopenkkiin ja muutama sininen jäi ylimääräinen ne laitoin vauvapenkkiin keväällä katselin mitä ihmeen kasveja mulla on aurinko penkissä taimet muistutti mulla yhtä rikkana olevaa pensaan alkua eikä taimien tykönä ollut lappua tyytyväisenä reviin kaikki pois ihmettelin kuun niillä oli minusta jonkinlainen mukula juuressä kompostiin kippasin muutaman päivän päästä tutkiin vauvalaa ja totesin täällä on samanlaisia alkuja no niissä oli lappu jalokello sininen kyllä mua harmitti ja tänään harmitti vielä enämpi kun eka sininen jalokello on nyt auki sillä on sitten upea iso kukka siellä ne mun punaiset, valkoiset ja kerrotut on kompostissa. Täytyy uusia siemeniä hankkia ei tässä muu auta

Mun tämän kevään emämoka oli se, kun vetelin Valkoalpin alkuja irti juurineen. Luulin rikkaruohoiksi. Nyt on yksi ainoa varsi jäljellä. 

Miten mulla on tuo jalokello mennyt ihan ohi - mie tahon sen, vaikka ei mitään mahtuiskaan penkkeihin.

Emo sillä on tosi upeat kukat oli mun kämmenen kokoinen se kukka.

Emo jos kerkee tekeen toimivia siemeniä saat multa noita sinisiä minulta olen sinulle “velkaa” vaikka kuinka

Lohdullisia nuo tiedän harmistukset. Tänä kesänä koulin touhukkaasti kanadanvuokkokylvöksiä, kahden eri talven kylvöjä ja ihmettelin kyllä, että ovat kyllä jotenkin  tutun näköisiä, mutta en osannut nimetä mikä rikka ois tullut mieleen. Nyt ne purkit on täynän hyvvinvoipia valvatteja, se siitä sitten.
Tuo arvokkaiden kasvien poisperkaaminen on myös mulle tuttua, ja nyt en paljon uskalla enää pois mitään nyppiäkään, kun menee pian arvokkaat kasvatit siinä kompostiin.

Mumi, jesss.