Moonlightin galleria - kaikenlaisia kuvia (V)

Avaan nyt itselleni tällaisen kuvagallerian. Laitan tänne kaikenlaisia kuvia: viherkasveista, pihakuvia, maisemia ja varmaan vähän muutakin. Ajattelin aloittaa gallerian wc:n projektilla.

Tämä wc on remontoitu noin vuosi sitten. Hieman jäänyt keskeneräiseksi, esimerkiksi altaan yläpuolelta laatat uupuneet. Mielestäni wc on ollut jotenkin tylsä, mutta samalla sekava. Johtui varmaan väärän värisestä tasosta (joka kiertää wc pöntön yläpuolella). Muualla pyökkiä tai vaaleaa puuta, mutta taso oli tammen värinen. Allaskaappikin kaipasi jotain uudistusta. Se on nimittäin ollut käytössä jo ennen tätä wc:tä, joten käytön jälkiä löytyi. Tarkoituksena ei ollut tehdä mitään radikaalia muutosta vaan piristää wc:n ilmettä pienillä muutoksilla. Tässä kuva alkuperäisestä:

Muutaman maalilitran, päänraapimisen, ahaa-elämyksen ja muutenkin työntäyteisen päivän jälkeen wc:n uusi ilme oli valmis. (Tein siis kaiken itse) Tältä näyttää tällä hetkellä

Muutos ei ole valtava ja näkyy paljon enemmän paikanpäällä kuin kuvissa. Tässä vielä ennen ja jälkeen kuvat tuosta allaskaapista.

Ennen:

Jälkeen:

Tällainen oli lopputulos. Jos keksitte vielä jotain pientä mitä voisi lisätä niin ehdotelkaa!

Vielä kun saisi uuden pyykkikoneen naurua

Tulihan siihen ainakin särmää. Pöntön kansi samaan sävyyn ??? Päällinen tai vaihtokansi ?

Laitetaanpa tässä kevättä odotellessa tämmönen sisäkuva. Näidenkin kasvien purkit/paikat ovat kerenny jo aika paljon vaihtua tässä kevään aikana. Tuo laatikoston päällä oleva kirjovehka on kasvanut parissa kuukaudessa niin paljon, että on nykyään yksikseen tuossa paikalla. Nurkkaus näyttää pimeälle, mutta todellisuudessa tässä on molemmin puolin ikkunat.

Ja muutama talvinen ulkokuva tuosta pihapiiristä

Talvisia maisemia. Kuvat näpsitty tänään. Nämä ensimmäiset ovat aamulla 7 aikaan otettuja.

Seuraavat on noin kello 12.00

Ja vielä pari

Kyllä lumi kimaltelee! Ja samoin joenpinta kun auringonsäteet osuvat siihen.

Kauniita!

Kiitos MarjaBee!

Minä täällä hihkun onnesta tänään. Aamun ensimmäinen yllätys oli, että narsissit olivat alkaneet puskea itseään läpi sellaisesta 2cm jääkerroksesta. Sitten eilen lupasin itselleni, että saan käydä tänään kukkakaupassa ihastelemassa ja ostamassa jotain jos löytyy jotain alle 10eurolla. Olen haaveillut, että ostaisin yhden ruokotraakki(onnenbambu)kiemuran, josta saisin kolmannen kaverin noille kahdelle jo olemassa olevalle. Kiemuraa ei itselläni ole, koska sain opiskeluaikoinani eräältä työssäoppimispaikalta nuo edellisten alut. No ajelin kaupungille, mutta päätin käydä eräässä toisessa kaupassa ennen kukkakauppaa. Siellä oli aivan ihania pääsiäiskukkia, joita tottakai, jäin tutkimaan. Huomasin, että yhdenlaisessa asetelmassa tulilatvan kaverina oli murattia. Muratti on ollut myös kauan hankinta listalla. Hinta oli hyvin kohtuullinen ja päätin haltioissani ostaa sen. Sitten korviini sattui myyjien välinen keskustelu. Toinen heistä naurahti: "Mä taidan ostaa tollasen onnenbambun. Ei mulla muut kasvit pysy hengissä." Eli siellähän niitä kiemuroita köllötteli perähyllyllä monen monta. Enpä ole aiemmin marketeissa tai muissa onnenbambuja nähnyt. Kerrankin oli todella onnistunut kauppareissu ja budjettikaan ei ylittynyt kuin alle eurolla! JES! Tässä vielä kuvat löydöistä:

Saipahan aikoinaan rippilahjaksi saatu maljakkokin töitä hymy

Tosi kaunis pääsiäisasetelma!

Tässä kaikki tämän hetken taimet, varmaan VÄHÄN vähemmän kuin muilla naurua No osa on kylmäkäsittelyssä ja osaan ei ole vielä tullut mitään.

Tässä pääsiäiskokon polttoa

Juuri Hämeessä kyläillessä mietittiin, että mitenkä näitä Pohjanmaan pääsiäiskokkoja poltetaan. Ihan maassa vaan näemmä. Mitäkö siinä poltetaan sitten ja kuuluuko tähän kokkotouhuun jotain muuta tapahtumaa, ruokaa?? Isäni on uusiopohjanmaalainen, mutta tämän kokkoperinteen tausta on edelleen minulle vähän arvoitus?

Pääsiäiskokon tarkoitus on pahan karkoitus! Hih, en malttanut! Siis kaikki kansa oli suojatta juurikin viime yönä.

Yleensä kokossa poltetaan puiden oksia/jämiä tai oikeastaan kaikkea mitä voi polttaa. Meidän kokossa oli tänä vuonna muutamia vanhoja ränsistyneitä puuovia sekä puisia huonekaluja, jota olisi muuten pitänyt viedä kaatopaikalle. Itse keräilin pihalta puista pudonneita suuria oksia yms… Tosiaankin kokkoperinne on hyvin vanha. Aikoinaan saanut alkunsa uskomuksista, että pääsiäisenä taivaalla lentelee pahoja noitia ja kokosta lähtevä savu karkoittaa heidät. Joskus aikoinaan ilkeät ihmiset ovat käyneet pääsiäisenä toisten ihmisten navetoissa ja tonteilla tekemässä kaikenlaista ilkeyttä, josta noita uskomukset ovat heränneet. Nykyään kokon tarkoituksena on lähinnä ihmisten (sukulaisten, naapurien…)yhdessä olo. Yleensä kokon viereen tehdään nuotio, jossa voi paistaa makkaraa. Meillä ei ainakaan kokkotouhuun liity muuta syömistä. Tietysti voihan ihmisille tarjota joitain pääsiäisruokia jos kokko poltetaan omalla tontilla niin, että sisällä voi tarjota muutakin syömistä/juomista kuin makkaraa. Tietysti osa ihmisistä nautiskelee kokolla myös jonkin sortin alkoholipitoisia juomia. Alkoholi kun nykyään tuntuu liittyvän kaikkiin suomalaisiin juhliin. No jospa tämä selvensi asiaa :slight_smile:

Ajattelin ilmoittaa, että huomisesta alkaen olen todennäköisesti noin pari viikkoa ilman tietokonetta/internettiä. Ei tämä nyt niin tärkeä asia ole, mutta ajattelin ilmoittaa ettei mulle mitään ainakaan ole sattunut jos ei vähään aikaan näy :slight_smile:

Voi raukka :wink: Minä saan vieroitusoireita jo muutamassa päivässä.

Joo jos oikein pahaksi menee, niin täytyy käydä paljon kyläilemässä. Kahvittelun lomassa sitten varovasti kysäistä, että olisiko mitenkään mahdollista jos ihan äkkiä vilkaisisin netistä muutaman jutun :slight_smile: