Maalit ostettiin jo viimme kesänä kun pohjamaalasin ulkovuorilaudat. Osa maaleista jäi isälle säilytykseen ja oli unohtanut ne pakkaseen. Pitää siis ostaa lisää. En edes muista mitä maalia se oli kun isäntä hoitanu maalien hankkimisen. Vihreä talosta tulee.
Tässä pari kuvaa viimme kesältä. Ensin käsittelin sellaisella pohjustus aineella ja sitten maalasin laimennetulla maalilla.
Tässä näkyy värisävy. Todellisuudessa hieman tummempi.
Siinä on useempi metri lautatavaraa. Ja komiat tilat työskennellä.
Isää saa kiittää noista tiloista
Tomaateista en oo kuvia laittanutkaan. Tosin kasvihuoneessa kasvavissa ei paljon näkemistä ole. Niiltä vissiin loppu ravinteet joku aika sitten. Alkukesä oli niin kiireinen, etten paljon ehtinyt tomskuja hoidella. Latvat oon jo katkonu ja lannoitusta antanut. Eiköhän ne nyt jaksa tomaatteja kypsytellä.
Otin kokeiluun erään uutuus mullan. Nuo oikean puolimmaiset kasvaa siinä ja ero on huomattava!
Golden Jubileessa suurimmat raakileet nyrkin kokoisia.
Ensimmäinen Gardener’s Delight alkaa saada väriä poskille
Selandia
Itse kasvatettu Maja vasta tässä vaiheessa. Ainut maaliskuussa kylvetty jonka sain pidettyä hengissä.
Mun tomaatin taimien kasvatus epäonnistui keväällä, mutta tein kokeilun ja kylvin huhtikuussa suoraan kasvihuoneeseen muutaman siemenen.
Niistä Snowberry näyttää tältä
Kaksi lajiketta kasvaa ulkona.
Matina
Ja tämä nimetön. Paljastuikin pensastomaatiksi. Aluksi luulin runkotomaatiksi ja poistin varkaat, siltikin näin mahtava puska Korkeutta noin metrin verran.
Hidas kukkimaan, mutta pari raakiletta löytyy.
Tuon tomaatin ajattelin syksymmällä tuoda sisälle. Ihan pakko nähdä millaisia tomaatteja nimetön puska tarjoilee.
Keskipäivänkukat kukkii. Ihan kivoja nämäkin.
Kyllä kurkut on hyviä. Tässä avomaakurkut numero 3 ja 4
En ole koskaan aikaisemmin nähnyt Amiraaliperhosta. Jonku aikaa sai perässä kulkea, ennen kuin sain onnistuneen kuvan. Osas yhden kerran harhauttaakin niin, että luulin sen lentäneen pois meidän tontilta
Viimme kesänä näin ensimmäisen kerran Ritariperhosen. Kuvaa en siitä saanut kun lensi minua ja kameraa karkuun joen toiselle puolen. Kyllä harmitti. Ei täällä yleensä lentele kuin nokkosperhosia ja jotain pienempiä tavis päiväperhosia.
Vihdoinkin alkoi aitoelämänlanka kukkimaan.
Niin ja näitä Tummapapurikkoja on kans ilmestynyt tänä kesänä tänne "pohjoiseen". Tämä oli ilmeisesti koiras puolinen.
Nyt ku kerran perhoskuvia laitoin niin pistetään vielä tämmönen. Joku Hopeatäplä, kenties Angervohopeatäplä. Suruvaippaa yritin eilen kuvata, mutta se päätti ettei halua olla kameran edessä
Tässä kuvaa kivikkopenkkiprojektista.
Kyllä oli kova homma kärrätä kottisilla maata ja täyttää ojaa pari metriä. Välillä meinas epätoivo iskeä, mutta niin se vaan täyttyi. Maanataina sain tämän verran penkkiä alulle.
Tämä kuva on eiliseltä. Muutaman tunnin päivässä oon tähän uhrannu. Kyllä se pikkuhiljaa valmistuu.
Syksymmällä tämä laajenee vielä tuonne sivulle. Eihän tuota isoa sinkkisaavia kukaan jaksa kasveineen siirtää
Sinulla on kaunista ja runsasta ja rehevää. Talon ympäristöhän on unelmamaisema! Meinaatko jättää kasvit talvehtimaan tuohon saaviin?
Kiitos Ania. Saavissa kasvaa yksivuotisia kukkia.
Sain sittenkin siirrettyä sinkkisaavia sen verran, että pääsin tekemään tuon takemmankin alueen penkiksi. Nyt näyttää tältä.
Kivipula vaan iskee Olen jo yhdet kukkapenkin reunukset purkanu. Siitä penkistä siirrän kukat muutenkin pois, joten oli ihan tarkoituksella tehty teko
Tällaiselta tämä kivikkopenkki alkaa nyt näyttää. Takaosasta puuttuu ehkä puoli kottikärryllistä kiviä.
Nostin tuohon etualalle yhden petunia ruukun. Sen kohdalle olisi tarkoitus laittaa tuo sinkkisaavi ensi kesäksi ja siihen yksivuotisia kukkia.
Eilen kävin vähän shoppailemassa Uusina tulokkaina
Japaninmaksaruoho
Hopeahärkki
Matala kyläkurjenpolvi
Mätäsleimu
Kaupanpäälliseksi sain myynnistä poistettuja Ristikkejä.
Ja pistokas mehitähtiä.
Keväällä kylvetyt Tunturiunikot yrittävät kukkia
Kivikkoon istutin myös Keijunkukan, Kaukasianpitkäpalkoa, Karpaattienkelloa, Kevätpikkusydäntä, pari esikon taimea, Kermakelloa ja Tähkäkelloa. Tähkäkello ei varmaan ensi kesänä edes kasva, koska lueskelin sen olevan kaksivuotinen. Toista kesää se mulla kasvaa, mutta kukinnasta en ole saanut nauttia. Sekaan heitin vielä krookuksen, tulppaaniin ja englanninsinililjan sipuleita. Sekä siirsin taantumassa olevat ‘‘Garden Party’’ liljat mukaan, uuteen multaan.
Kaupasta tarttui mukaan aurinkokennovalaisin, joka löysi paikkansa penkistä. Oli niin kiva, että voisi ostaa toisenkin.